جلوگیری از تمرکز منابع صندوق در پتروشیمی‌های گازی

جلوگیری از تمرکز منابع صندوق در پتروشیمی‌های گازی
عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه خروج بانک‌های عامل از چارچوب ضوابط صندوق توسعه ملی باید به این صندوق اطلاع داده شود، اظهار داشت: جلوی تمرکز منابع صندوق توسعه ملی به پتروشیمی‌های گازی را خواهیم گرفت.
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صنعت نفت بیشترین سهم را در میان صنایع و بخش‌های مختلف را به خود اختصاص داده است و بیشترین منابع مسدود شده صندوق توسعه ملی در حوزه صنعت نفت نیز به پتروشیمی‌ها رسیده است. با این وجود در شیوه اختصاص منابع با ارزش صندوق توسعه ملی به طرح‌های صنعت پتروشیمی مشکلات مهمی قابل مشاهده است که عمده‌ترین آنها بهانه‌جویی بانک‌های عامل در اختصاص تسهیلات و در نظر گرفتن شروط عجیب و بی‌ارتباط برای پتروشیمی‌ها و همچنین تمرکز تسهیلات صندوق بر طرح‌های پتروشیمی گازی که برای آنها ایجاد ارزش افزوده ملی متصور نیست، هستند.

در این باره با محمود دودانگه عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت‌وگو کردیم. دودانگه می‌گوید بانک‌ها باید در چارچوب موازین صندوق توسعه ملی عمل کنند و اولویت صندوق توسعه ملی جلوگیری از تمرکز تسهیلات در حوزه‌ای خاص است.

فارس: بسیاری از طرح‌های پتروشیمی که منابع صندوق توسعه ملی برای آنها مسدود شده است به شدت در گرفتن تسهیلات از بانک‌های عامل مشکل دارند. بانک‌های عامل چک لیست‌هایی را به این پروژه‌ها ارائه کرده‌اند که واقعاً بی‌ارتباط با موضوع پروژه است و اصلاً در بسیاری موارد انجام خواسته‌های مندرج در چک لیست‌ها برای پروژه‌های در حال ساخت غیرممکن است. صندوق توسعه ملی درباره نحوه پرداخت این تسهیلات نظارتی دارد و مسئولیتی برای خود متصور است یانه؟

دودانگه: عامل پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی بانک های عامل مختلف هستند. بانک عامل از منابع خود این تسهیلات را نمی‌پردازد و طبیعتاً بانک‌ها باید خودشان را با سیاست‌های صندوق توسعه ملی هماهنگ کنند و در چارچوب سیاست‌های صندوق با مشتریان تعامل کنند. بنابر این اگر فرآیند غیرضروری در بانک‌ها وجود دارد حتماً باید اعلام شود. ما نیز با آنها مذاکره می‌کنیم تا این رابطه شفاف و کوتاه باشد و سرمایه‌گذاران بتوانند با سرعت بیشتری به تسهیلات صندوق دسترسی پیدا کنند.

فارس: صندوق از نظر قانونی این اختیار را دارد که از بانک‌ها چنین چیزی را بخواهد؟

دودانگه: بله قطعاً بانک عامل ما است و باید در چارچوب‌های ما عمل کند. به لحاظ قانونی بانک‌های عامل مسئولیت بررسی توجیه‌پذیری فنی، مالی و اقتصادی طرح و اهلیت متقاضی را برعهده دارند. چون ما نمی‌پذیریم بانک عامل طرحی را بپذیرد اما خودش آن را تایید نکرده باشد، در این صورت ما آن تسهیلات را مسدودی اعلام نمی‌کنیم. بنابراین برای بررسی اهلیت متقاضی و توجیه‌پذیری طرح بانک عامل باید در چارچوب ما کار کند.

فارس: الان چه میزان تسهیلات برای پتروشیمی‌ها مصوب شده و چه میزان پرداخت شده است؟

دودانگه: 2.9 میلیارد دلار منابع صندوق برای صنعت پتروشیمی مسدود اعلام شده و آمادگی تخصیصی آن وجود دارد. درباره میزان پرداخت شده هم حضور ذهن ندارم.

فارس: اغلب طرح‌های مصوب صندوق توسعه ملی در صنعت پتروشیمی به پتروشیمی‌های گازی اختصاص دارد. بزرگترین مشخصه این پتروشیمی‌ها نیز استفاده از رانت گاز ارزان قیمت است و ارزش افزوده ملی ندارند چنانکه اگر گازی که به آنها اختصاص داده می‌شود به ترکیه صادر شود، ارزش افزوده آن از صادرات محصولات این پتروشیمی‌ها بیشتر است. در مقابل عملا پروژه‌های خوراک مایع با ارزش افزوده بسیار بالاتر در اقتصاد ملی منابعی از صندوق دریافت نکرده‌اند. در صندوق برای جهت‌دهی صحیح به پرداخت منابع تلاش نمی‌شود؟

دودانگه: یکی از اهداف اساسی ما این است که اولویت‌های سرمایه‌گذاری را به صورت متوازن هم در بخش‌های مختلف و هم در استان‌های مختلف توسعه دهیم. اینکه یک بخش یا اولویت خاصی سرمایه‌گذاری بیش از اندازه را تجربه کند و بخش دیگری محروم بماند در چارچوب کاری صندوق نیست.

فارس: اما عملاً این اتفاق افتاده است.

دودانگه: ما این مسئله را آنالیز می‌کنیم و اگر این مسئله اتفاق افتاده باشد حتما برای اصلاح رویه اقدام می‌کنیم.

فارس: چگونه این کار را می‌کنید؟

دودانگه: ما تمام طرح‌ها را با جداول مختلف آنالیز می‌کنیم و طبیعتاً با اعلام به بانک‌های عامل که دیگر در این حوزه پذیرش نکنند این تصمیم عملیاتی می‌شود.

۱۹ آذر ۱۳۹۱ ۰۸:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۴۲۶