شرکت پالایش نفت بندرعباس - تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه

شرکت پالایش نفت بندرعباس - تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه

شرکت پالایش نفت بندرعباس در حالی بیست و سومین سال حضور خود در عرصه صنعت پالایش نفت کشور را پشت سر می گذارد که در طول فعالیت خود علاوه بر اجرای ماموریت و رسالت اصلی خود مبنی بر تولید فرآورده های نفتی، حرکت در جهت توسعه کمی و کیفی فرآورده های خود با هدف پاسخ به الگوی مصرف جامعه و صیانت از محیط زیست با تولید سوخت پاک مطابق با  استانداردهای روز دنیا را نیز در برنامه های اصلی خود قرار داده است.

به گزارش اوپکس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، جایگاهی که امروز پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین در ایران و خاورمیانه پس از بیش از دو دهه فعالیت مستمر ایستاده است بیانگر تلاش ها و جان فشانی های شبانه روزی کارکنانی است که در یکی از سخت ترین شرایط کاری چه به لحاظ نوع کار و چه به لحاظ شرایط آب و هوایی با تعهد و تکیه بر دانش و اطمینان به توان داخلی علاوه بر تولید با نگاه به آینده موجبات رشد و توسعه آن را فراهم کردند.  

پالایشگاه  نفت بندرعباس به عنوان مدرن ترین پالایشگاه نفت خام با ظرفیت پالایش 232 هزار بشکه در روز به بهره برداری رسید که با توجه به نیاز کشور و همچنین نگاه به بازارهای جهانی در نخستین گام توسعه، با تلاش متخصصان داخلی و اعمال تغییرات در واحدهای تقطیر به ظرفیت 320 هزار بشکه در روز رسید و در ادامه روند رو به رشد پالایشگاه، با مطالعه ظرفیت های واحد های عملیاتی، در گام دوم در سال 91، با  اجرای طرحی مبتکرانه، بدون انجام هزینه و سرمایه گذاری، با 30 هزار بشکه افزایش در میعانات گازی تزریقی به واحدهای تقطیر و غلظت شکن، ظرفیت اسمی خود را به 350 هزار بشکه در روز رساند.

با توجه به افزایش ظرفیت خوراک پالایشگاه تا 350 هزار بشکه در روز و لزوم ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی برای استمرار عملیات تولید فرآورده های نفتی، سه دستگاه مخزن ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی هر یک به ظرفیت 500 هزار بشکه در پالایشگاه بندرعباس ساخته شد که در سال 93 به بهره برداری رسید و با احداث این مخازن ظرفیت ذخیره سازی خوراک پالایشگاه 50 درصد افزایش یافت.

هم اکنون حدود 18 درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می شود و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده های مورد نیاز 6  استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می شود.

گاز مایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می دهند و در کنار آنها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال 402 نیز فرآورده های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می دهند.

در کنار تغییرات در ظرفیت پالایشی پالایشگاه بندرعباس، یکی از مهمترین مسائل مد نظر مدیریت پالایشگاه حرکت به سمت کیفی سازی محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای روز دنیا بود و بر همین اساس طرح ملی افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز در این پالایشگاه اجرایی شد که با تکمیل همه واحد های عملیاتی آن، طرح در بهمن ماه سال 97 با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. بر اساس این طرح  میزان تولید بنزین در پالایشگاه نفت بندرعباس 4 میلیون لیتر در روز افزایش یافت و میزان گوگرد آن از حدود  PPM400 به کمتر ازPPM  10 کاهش یافت و موجب بهبود کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس بر اساس استاندارد یورو 5 (EURO 05) شد. همچنین با کاهش میزان گوگرد نفت گاز تولیدی نیز از حدودPPM  10000 به کمتر ازPPM  50 ، کیفیت این فرآورده به استاندارد یورو 4 (EURO 04) ارتقاء یافت.

پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس از طرح های مهم و بزرگ این شرکت بود که با همکاری کارشناسان، متخصصان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی صورت گرفت.

افزایش ظرفیت تولید بنزین نهایی پالایشگاه، ارتقاء کیفیت فرآورده های نفتی، بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود عملکرد اقتصادی، کاهش آلاینده های زیست محیطی، استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت ها و امکانات داخلی، فراهم کردن زمینه های اشتغال مولد و مستمر، ارتقاء سطح دانش و تجربه نیروی انسانی شاغل در پروژه ها و ایجاد بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص، ارتقاء توانمندی شرکت های داخلی برای حضور مؤثرتر در عرصه های رشد اقتصادی،  پیشرفت صنعتی کشور، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی از دستاوردهای اجرای این پروژه بود.

طرح های در حال اجرا در پالایشگاه نفت بندرعباس

با اتمام این پروژه قطار توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس همچنان بدون توقف در حرکت است و پس از افزایش کمی ظرفیت پالایش و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی در گام بعدی شرکت پالایش نفت بندرعباس به دنبال طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین است که هدف آن کاهش میزان نفت کوره تولیدی و تبدیل آن به محصولات سبکتر و با ارزش افزوده بیشتر است.

با توجه به تغییرات سبد مصرفی انرژی کشور و افزایش سهم گاز طبیعی در تامین انرژی بخش های صنعتی و تجاری، سهم نفت کوره در بخش های فوق الذکر و همچنین بازارهای جهانی کاهش قابل توجهی داشته است، به همین منظور اجرای طرح های تبدیلی برای تبدیل نفت کوره به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین در پالایشگاه نفت بندرعباس میزان تولید نفت کوره به کمتر از 10 درصد و میزان گوگرد آن به کمتر از یک درصد کاهش می یابد. مطالعات امکان سنجی طرح با بررسی کامل شرایط, پتانسیل ها و فرصت های بهبود موجود در پالایشگاه، مطالعه جامع واحد های پالایشی جدید در چارچوب تکنولوژی مدرن   برای تولید محصول بر اساس استاندارد روز دنیا و کاهش سوخت، ضایعات پالایشگاه و استفاده حداکثری از راندمان حرارتی انجام شده است.

درهمین خصوص اجرای طرح تفاهم نامه ساخت واحد تولید کک اسفنجی نیز که نیاز مبرم صنایع آلومینیوم سازی کشور است و در حال حاضر از طریق واردات تامین می شود همزمان با ایام دهه فجر سال گذشته امضاء شد. این شرکت پس از انجام مطالعات لازم با مشارکت پژوهشگاه صنعت نفت، موفق به تولید کک اسفنجی در مقیاس آزمایشگاهی شد. به موجب این طرح نفت کوره تولیدی پالایشگاه کاهش یافته و به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می شود که علاوه بر بهبود عملکرد اقتصادی پالایشگاه، موجب خودکفایی، رونق اقتصادی، اشتغال زایی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و مقابله با تحریم های ظالمانه و خودباوری می شود.

اجرای پروژه های عمرانی به منظور توسعه، در مراکز تولید انرژی کشور با توجه به نیاز روز افزون جامعه به انرژی روندی توقف ناپذیر است و در شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز این روند در کنار پروژه های بزرگ یاد شده در بخش های دیگر پالایشگاه نیز ادامه دارد که دراین زمینه می توان ساخت شش دستگاه مخزن جدید ذخیره سازی فرآورده های نفتی اشاره کرد که عملیات ساخت این مخازن از اردیبهشت امسال آغاز شد.

این مخازن شامل 2 دستگاه مخزن برای فرآورده بنزین از نوع سقف شناور و 4 دستگاه مخزن از نوع سقف ثابت برای فرآورده نفت گاز است که هر یک ظرفیت ذخیره سازی 250 هزار بشکه را دارند. با ساخت مخازن جدید در مجموع ظرفیت ذخیره سازی فرآورده ها در پالایشگاه نفت بندرعباس به میزان یک میلیون و 500 هزار بشکه افزایش می یابد و علاوه بر آن حجم ذخیره سازی را نیز به مدت 10 روز افزایش می دهد.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی بنزین و نفت گاز، کاهش ریسک عملیات تولید و ذخیره سازی، افزایش توان تاب آوری مطابق با نقشه استراتژی شرکت، تامین بخشی از مخازن طرح بزرگ احداث واحدهای کک سازی، استفاده از تمامی ظرفیت های فنی موجود و افزایش راندمان سیسم انتقال و ذخیره سازی فرآورده از اهداف ساخت 6 مخزن جدید است.

در ارتباط با برخی دیگر از  طرح های مهم اجرا شده در پالایشگاه نفت بندرعباس در طول فعالیت آن می توان به طرح های موفق و مهمی اشاره کرد از جمله افزایش ظرفیت خوراک واحد آیزوماکس از 28 هزار به 31 هزار بشکه در روز و به تبع آن افزایش تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر، مقاوم سازی واحدهای عملیاتی، مخازن و اسکله نفتی، ساخت و توسعه بازوهای بارگیری، توسعه ایستگاه بارگیری فرآورده‌های ویژه، احداث خطوط محصولات ویژه برای افزایش ظرفیت انتقال محصولات به بازوهای بارگیری، طراحی، نصب و راه اندازی سامانه آنلاین پایش آلایندگی، همچنین طرح هایی مبتکرانه از جمله استفاده از برش روغن سنگین در خوراک واحد هیدروکراکر، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سیستم اطفاء حریق توربین های گازی، انجام طرح احیاء جاذب های سامانه خالص سازی هیدروژن و همچنین تولید اسید کلریدریک مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و قطعه کنترل کننده گرمکن واحد احیاء کاتالیست که برای نخستین بار توسط کارکنان پالایشگاه نفت بندرعبای اجرایی شدند که پیش از این با صرف هزینه های سنگین ارزی و زمان طولانی از خارج کشور تامین می شدند.

بومی سازی و حمایت از توان ساخت داخل

در طرح های توسعه کمی و کیفی در پالایشگاه نفت بندرعباس، به منظور اجرای سیاست های کشور مبنی بر حمایت از توان و ساخت داخل، حفظ منابع و صیانت از سرمایه های ملی در مسیر تحقق آرمان های اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی های اصولی با هدف توجه و حمایت از توان و دانش سازندگان داخلی قطعات نیز در شرکت پالایش نفت بندرعباس صورت گرفته است که برای این منظور در سیاست های این شرکت، حداکثر بهره گیری از توان و پتانسیل شرکت ها و سازندگان داخلی برای انتقال تکنولوژی و بومی سازی دستگاه ها، تجهیزات، قطعات یدکی به منظور قطع وابستگی، اشتغال زایی، عدم خروج ارز و کاهش هزینه های تولید تاکید شده است.

گفتنی است، تاکنون بالغ بر 33 هزار و 990 قلم قطعه پالایشگاهی به تعداد کل 18 میلیون و 790 هزار عدد با تکیه بر دانش و توان متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس و همچنین تولید کنندگان داخلی ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس هدف اصلی این شرکت تولید فرآورده های نفتی و انرژی مورد نیاز کشور است و با وجود مشکلاتی همچون تحریم و تامین قطعات، این شرکت توانست با نهادینه کردن تفکر جهادی و کار با بهره وری بالا در مسیر پیشرفت حرکت کند.

هاشم نامور شناسایی سازندگان توانمند در استان هرمزگان را از دیگر برنامه های شرکت پالایش نفت بندرعباس عنوان کرد و افزود: برای شناسایی سازندگان هرمزگانی نیز، بازدید از شهرک صنعتی بندرعباس به همراه گروه های تعمیرات، مهندسی، بازرسی فنی و مدیریت کالا پالایشگاه بندرعباس برای استفاده بیشتر از ظرفیت های موجود در استان در فرآیند بومی سازی قطعات مورد نیاز پالایشگاه برنامه ریزی شده است.

مدیریت انرژی در پالایشگاه بندرعباس

با توجه به جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تولید و مصرف انرژی، ضرورت اجرای سیستم های نظام مند مدیریت انرژی جهت دستیابی به شرایط بهینه تولید و مصرف انرژی بر همگان روشن است. برهمین اساس در شرکت پالایش نفت بندرعباس سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر استاندارد ISO 50001:2011 از سال 1390 استقرار یافته است و کلیه برنامه ها و اقدامات مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی  بر مبنای این استاندارد طرح ریزی و اجرا می شود.

به دلیل بهره گیری پالایشگاه نفت بندرعباس از فناوری های پالایشی بهینه، تکنولوژی ها و سامانه های بازیافت حرارت، شدت مصرف انرژی این پالایشگاه در بین پالایشگاه های کشور کمترین مقدار می باشد. علاوه بر این پروژه های بهبود فراوانی نیز با هدف بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های فرآیندی پالایشگاه اجرا شد که در ادامه این پروژه ها می توان به پروژه مدیریت و بازیافت گازهای مشعل اشاره کرد که در دو فاز در حال اجرا است.

پروژه مدیریت و بازیافت گازهای مشعل از پروژه های مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در حوزه انرژی است که مهمترین دستاورد آن صیانت از محیط زیست با کاهش گاز طبیعی مصرفی پالایشگاه به میزان بیش از 80 میلیون متر مکعب در سال است که موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه­ای و کاهش قابل ملاحظه میزان آلایندگی می شود.

گفتنی است بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در پروژه های انرژی محور پالایشگاه نفت بندرعباس از سوی بنیاد جهانی انرژی (ENERGY GLOBE)، از جمله پروژه مدیریت گازهای مشعل و همچنین طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز، این شرکت به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب گواهینامه بنیاد جهانی انرژی در سال 2019 میلادی در سطح ملی شد.

همچنین بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی سازمان مدیریت صنعتی ایران، شرکت پالایش نفت بندرعباس با توجه به نگرش، ساختار، فرآیند و دستاوردهای حاصل از عملکرد الگوی مدیریت مصرف انرژی در سال 98 به عنوان تنها شرکت کشور موفق به کسب تندیس نقره ای دو ستاره در بخش صنایع انرژی بر شد که این موفقیت حاصل اقدامات و تلاش های صورت گرفته در بخش مدیریت انرژی و در چارچوب استفاده از مدل های ساختاری و استانداردهای بین­المللی مانند ISO 50001، رعایت استاندارد ملی معیار مصرف انرژی، توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف و همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در شرکت پالایش نفت بندرعباس است.

پالایشگاه بندرعباس صنعت سبز و همگام با محیط زیست

مجموعه شرکت پالایش نفت بندرعباس با محور قراردادن مفهوم توسعه پایدار بعنوان اصل اساسی جهت ایجاد توازن بین توسعه اقتصادی و حفاظت محیط زیست، نسبت به کنترل اثرات نامطلوب زیست محیطی فعالیت های خود در بالاترین سطح ممکن با تعریف برنامه های اصلاحی لازم اقدام کرده است به نحوی که با احداث واحدهای کیفی سازی درجهت انطباق محصولات تولیدی خود با استانداردهای روز زیست محیطی و تکمیل زنجیره صنعت سبز گام برداشته و ابزارهای کنترلی پایش آنلاین را جهت کنترل خروجی های محیطی در حدود استانداردهای ابلاغی سازمان محیط زیست اجرائی کرده است و با مدیریت و کنترل ضایعات، پساب ها، انرژی، خروجی دودکش ها و پایش های مستمر آلاینده های آب، خاک و هوا توانسته نام خود را از فهرست شرکت های آلاینده محیط زیست خارج کند.

تعامل موثر با سازمان حفاظت محیط زیست کشور، پایبندی به رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی منطقه ای، ملی و بین المللی، استفاده از فن آوری های جدید برای کاهش پسماندها و کنترل آلاینده های زیست محیطی، شناسایی، ارزیابی، کاهش، حذف و یا کنترل موثر مخاطرات و جنبه ها و اثرات زیست محیطی، اجرای اثر بخش الزامات استانداردهای زیست محیطی، کاهش حوادث و اثرات سوء آن بر محیط زیست و استقرار نظام های مدیریت زیست محیطی و سیستم های تعالی سازمانی همچون منابع انسانی، مدیریت سبز، مدیریت انرژی و به روزرسانی آن ها از استراتژی های شرکت پالایش نفت بندرعباس به منظور دستیابی به اهداف زیست محیطی است.

یکی اقدامات شرکت پالایش نفت بندرعباس درجهت صیانت از محیط زیست توسعه فضای سبز با هدف افزایش فرهنگ توسعه، نگهداری و زیباسازی فضای سبز شهری و افزایش سرانه آن و استفاده از ایده های نو و خلاقانه در فضای سبز در محیط پالایشگاه است. شرکت پالایش نفت بندرعباس به منظور توسعه و نگهداری فضای سبز بعنوان عامل کاهش دهنده آلاینده های زیست محیطی با کاشت گونه های بومی و مقاوم به شرایط آب و هوایی، تعویض خاک، بکارگیری شیوه های نوین آبیاری با استفاده از آب های بازیافتی و تصفیه شده، 43 درصد فضای صنعتی را به فضای سبز اختصاص داده است، در حالی که نسبت استاندارد مناسب برای واحدهای صنعتی 20 درصد است.

در ادامه اقدامات شرکت پالایش نفت بندرعباس درخصوص حفاظت از محیط زیست مطابق با استانداردهای تعریف شده می توان به اقدامات اجرایی در بخش های مدیریت آلودگی و حفاظت از خاک و آب های زیرزمینی، محیط زیست دریایی اشاره کرد که برای کنترل بیشتر بر خروجی آب برگشتی به دریا، پارامترهای فلزات سنگین و فاکتورهای شیمیایی در پساب تصفیه شده و همچنین نمونه ورودی از آب دریا به پالایشگاه از طـریق آزمـایشـگاه شـرکت و نیـز آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست مورد اندازه گیری قرار می گیرد.

ایجاد و بهینه سازی زیرساخت های تصفیه پساب صنعتی، تصفیه همزمان پساب های صنعتی و بهداشتی تولیدی، لایروبی، تصفیه و بازیافت لجن‌های حوضچه تبخیر واحد بازیافت، استفاده از پساب بهداشتی در آبیاری فضای سبز با هدف مدیریت بهینه مصرف منابع آب و نصب و راه اندازی سامانه پایش لحظه ای پساب از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پساب پالایشگاه است.

 اجرای پروژه پایش جریان و کنترل آلودگی آب های زیرزمینی پالایشگاه، اجرای پروژه طراحی سامانه پاکسازی آب های زیرزمینی و پایش و اندازه گیری دوره ای خاک توسط سازمان حفاظت محیط زیست و همینطور پیاده سازی طرح جامع عملیاتی مدیریت پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه، کم خطرسازی پسماند های عملیاتی، امکان سنجی و تفکیک، جمع آوری و انتقال پسماندهای صنعتی پالایشگاه با رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی نیز بخش از اقدامات کنترلی اجرا شده برای جلوگیری از آلودگی خاک و آب های زیرزمینی است.

بر اساس این گزارش، پایش مستمر خروجی های پالایشگاه، اصلاح  فرآیندهای عملیاتی، نصب و راه اندازی سامانه های آنلاین پایش آلاینده های زیست محیطی هوا با سنجش پارامترهایی مانند گازها، ذرات خروجی و دما، نصب و راه اندازی ایستگاه سیار سنجش آلاینده های هوا با سنجش 14 پارامتر زیست محیطی هوا و 6 پارامتر هواشناسی، از برنامه های کنترلی پالایشگاه بندرعباس برای مدیریت آلاینده های هوا است که با مراقبت های کنترلی صورت گرفته، میزان انتشار این آلایند ها همواره کمتر از مقدار استاندارد است.

مسئولیت اجتماعی و اخلاق گرایی

یکی از اهداف کلان احداث صنایع نفتی از جمله پالایشگاه نفت بندرعباس در استان هرمزگان کمک به اشتغال نیروهای بومی، شکوفایی اقتصاد استان، توسعه زیرساخت ها و کمک موثر به توسعه همه جانبه استان هرمزگان بوده است که خوشبختانه این شرکت با درک موضوع، موفق شده به رسالت های اجتماعی خود نیز در این حوزه جامعه عمل بپوشاند.

تعهد به جامعه و محیط زیست، مفهومی چند وجهی در شرکت پالایش نفت بندرعباس است و این شرکت، همواره تلاش کرده است با توجه به اهمیت مسئولیت های اجتماعی (CSR) به عنوان یک وظیفه غیر اقتصادی در کنار رسالت و مسئولیت اصلی خود در تامین انرژی و فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور، اقدامات مناسبی را انجام دهد. این شرکت با دریافت گواهینامه ISO 26000 در حوزه مسئولیت های اجتماعی، تندیس نقره ای و سپاس نامه همایش مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت، به یکی از شرکت های پیشرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی در کشور مبدل شده است.

همچنین در سال 98 نیز در آیین سومین دوره جایزه مسئولیت های اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی کشور، بر اساس شاخص های استاندارد و ارزیابی های صورت گرفته، شرکت پالایش نفت بندرعباس جایزه اهتمام سه ستاره را کسب کرد.

اقدامات شرکت پالایش نفت بندرعباس در انجام مسئولیت های اجتماعی را می توان به کمک در توسعه زیرساخت های عمرانی، آموزشی، ورزشی، بهداشتی، فرهنگی و همچنین کمک رسانی در مواقع بلایای طبیعی تقسیم بندی کرد. اقداماتی که علاوه بر برآورده ساختن انتظارات جوامع محلی و توانمند سازی جامعه پیرامونی در جهت پیشرفت و توسعه پایدار انجام می شود.

از اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیت های اجتماعی می توان در بخش توسعه زیر ساخت های عمرانی به ساخت باند دوم جاده ارتباطی شهر تازیان به بندرعباس به طول 20 کیلومتر اشاره کرد که با هدف افزایش ایمنی جاده ای، رفع مشکل ترافیکی و کاهش حوادث رانندگی با اعتباری بالغ بر 380 میلیارد ریال در سال 98 احداث شد.

همچنین می توان به جابجایی و انتقـال روستای جمال احمد از توابع شهرستان بندرعباس، مشارکت در پروژه تقاطع غیر هم سطح اسکله شهیدرجایی و خونسرخ، ساخت دو باب منزل جهت نیازمندان و ایتام در تازیان، مساعدت در ساخت و احداث ساختمان طلاب استان هرمزگان، مشارکت در ساخت و احداث مسجد روستای سراج احمدی از توابع حاجی آباد و خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی اهدائی به اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان هرمزگان اشاره کرد.

در توسعه زیرساخت های آموزشی نیز می توان ساخت، تجهیز و اهداء مجتمع آموزشی 12 کلاسه به اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان با اعتباری بالغ بر 53 میلیارد ریال در سال 95، ساخت مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی مهندسی شیمی، مکانیک و عمران دانشگاه هرمزگان با اعتبار 10 میلیارد ریال در سال 96 ، مشارکت در تکمیل خوابگاه دخترانه مجتمع آموزش عالی میناب با ظرفیت 200 نفر و با اعتبار 10 میلیارد ریال در سال 98، ساخت یک مدرسه دو کلاسه در یکی از روستاهای زلزله زده کرمانشاه را عنوان کرد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس در توسعه زیرساخت های ورزشی همچون مشارکت در ساخت دیوار سرعت مجموعه ورزشی 7 تیر بندرعباس با تخصیص  اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال در سال 98 ،  مساعدت جهت تکمیل سالن ورزشی چند منظوره اروند سورو بندرعباس با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال در سال 98، ساخت و اهداء مجموعه ورزشی و فرهنگی در روستای چاهو با پوشش جمعیتی در حدود 10 هزار نفر با اعتبار 7 میلیارد ریال در سال 1396، اهداء تجهیزات ورزشی به زندان مرکزی بندرعباس و همچنین در حمایت مالی از تیم های ورزشی بانوان و آقایان، جانبازان و معلولان استان هرمزگان مشارکت فعال داشته است.

در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان نیز این شرکت با حمایت های هیئت مدیره، مدیریت و کارکنان توانسته است اقدامات قابل توجهی را صورت دهد، از جمله با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم حمایت از بخش بهداشت و درمان، پزشکان و پرستاران که به عنوان مدافعان سلامت در حال تلاش برای خدمت رسانی به بیماران هستند، در تیر ماه سال 99 مبلغ 50 میلیارد ریال برای کمک به خرید تجهیزات پزشکی و درمان بیماران کرونایی به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اهداء شد. از دیگر اقدامات صورت گرفته نیز می توان به تامین کلیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بخش سوانح سوختگی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال در سال 92، اهداء یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل به زندان مرکزی بندرعباس و همچنین مساعدت در انجام تحقیقات و تولید داروهای ضد سرطان و بیماری های صعب العلاج به شرکت های تحقیقاتی مرکز تحقیقات دارویی کشور اشاره کرد.

ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی به مناطق زلزله زده بشاگرد هرمزگان در سال 92، مناطق زلزله زده کرمانشاه در سال 96 و همچنین تهیه و ارسال اقلام ضروری به مناطق سیل زده در شمال و غرب کشور در ابتدای سال 98 از جمله تهیه و ارسال 345 دستگاه یخچال و فریزر، پوشاک و موارد غذایی و همچنین ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی به مناطق سیل زده در استان هرمزگان در زمستان 98 نیز اشاره کرد.

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت پالایش نفت بندرعباس در اجرای کار براساس استاندارد و اعمال نظارت دقیق و کنترل های مستمر و ضروری، مراعات اصول و الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست و اتخاذ روش های پیش بینی و پیشگیرانه جهت کاهش و حذف زمینه های حوادث به منظور حفظ سرمایه های ارزشمند و عظیم نیروی انسانی و حفاظت از دستگاه ها و تجهیزات در همه شئون و حوزه های کاری این مجموعه منتج به دستاوردهای بسیار ارزشمند و قابل تحسین شده و همچنان راه شرکت را در مسیر دستیابی به توسعه پایدار، تعالی و سرآمدی و حفظ جایگاه برتر در عرصه تولید مستمر و ارتقاء کیفیت فرآورده های نفتی هموار و توانمندی های شرکت را بیش از پیش آشکار کرده است.

شرکت پالایش نفت بندرعباس به فضل پروردگار متعال و با بهره مندی از حضور مؤثر و پر شور نیروهای مستعد و پرتلاش توانسته است نقش اساسی و جایگاه راهبردی خود را در صنعت پالایش و اقتصاد کشور ایفا کند و با آینده نگری و بهره برداری از پروژه های متعدد در حوزه های عملیات، پشتیبانی و توسعه زیر ساخت ها  استمرار عملیات تولید فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را با کیفیت مناسب تضمین کند. 

۴ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۸۷۹