برنامه ریزی مناسب تر پالایشگاه ها برای عرضه خوراک / ضرورت تشکیل نهاد رگولاتوری

برنامه ریزی مناسب تر پالایشگاه ها برای عرضه خوراک / ضرورت تشکیل نهاد رگولاتوری

◀️ خانم سعیدی، عضو هیئت مدیره با اشاره به سقف رقابت نامناسب عرضه خوراک در بورس گفت: حوزه صادرات از مشکلات عدیده‌ای همچون تحریم، حمل و نقل و وضعیت کشتیرانی، تعیین قیمت و عرضه نامناسب خوراک رنج می برد و با توجه به عرضه خوراک در اول و پانزدهم هر ماه، ایجاد وقفه در اعلام قیمت و نوسانات قیمتی، صادر کننده قیر را در قیمت گذاری و بازاریابی دچار تنگنا می نماید.
همچنین عرضه قطره چکانی خوراک نیز با توجه به تقاضای بالای خرید، باعث ناهنجاری عرضه و افزایش سقف رقابت شده است.
این صادر کننده قیر در پایان گفت: اعضای فعال تولید و صادرات قیر در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران می توانند تا دو میلیون تن عرضه خوراک در بورس را خریداری نمایند.

💢 ضرورت تشکیل نهاد رگولاتوری
◀️ در ادامه دبیرکل اتحادیه اوپکس در واکنش به مشکلات تولیدکنندگان روغن پایه در تامین خوراک گفت: مشکلات تعیین قیمت و عرضه نامناسب و رقابت ناسالم مختص تولیدکنندگان بخش خصوصی روغن پایه نبوده و این امر در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان پارافین، قیر و.... نیز مشهود است و همگی مشکلات ناشی از نبود رگولاتور و تنظیم گر بازار است.
این اتحادیه به دفعات با شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در خصوص ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت و فراورده ها جلسه داشته است و معتقد است نبود این نهاد تنظیم گر منجر به هرج و مرج اقتصادی شده و زمینه فعالیت سودجویان و رانت خواران را فراهم می‌نماید.
رفیعی فر با اشاره به رگولاتوری در کشورهایی همچون چین و ترکیه پیشنهاد داد می‌توان از الگوهای موفق این کشورها در عرضه تضمینی خوراک واحدهای تولیدی استفاده نمود.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران همچنین عرضه کل خوراک واحدهای تولیدی را در بورس خواستار شده و معتقد است عرضه قطره چکانی و مدیریت عرضه در بورس باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.
وی در پایان گفت: البته عرضه کل خوراک در پایین دستی پتروشیمی اتفاق افتاده و به تبعیت از آن نیز بورس می‌تواند با عرضه مناسب خوراک، هم سقف رقابت را تقلیل داده و هم در شرایط سخت تحریم و مشکلات رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، رونق بخش صادرات فرآورده ها با ارزش افزوده بالا باشد.

۷ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۴۱۷