۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای جهش تولید در پالایشگاه تبریز

۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای جهش تولید در پالایشگاه تبریز
پالایشگاه تبریز در دولت تدبیر و امید سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای ارتقای سطح تولید و تبدیل شدن آن به واحد پاک انجام داده که می‌توان به هزینه ۵۰۰ میلیون یورویی برای اجرای طرح های بنیادین با رویکرد تولید محصولات باکیفیت و ارتقای جایگاه این شرکت در صنعت نفت و گاز کشور اشاره کرد.
 به دنبال تلطیف فضای تحریمی به عنوان یکی از دستاوردهای برجام در دوره نخست دولت روحانی و امکان حضور مجدد شرکت های خارجی در حوزه نفت و گاز، طرح های مهم و زیربنایی در پالایشگاه تبریز انجام شد تا علاوه بر افزایش سطح تولید، استانداردهای زیست محیطی آن نیز ارتقا یابد. 

بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که در دولت تدبیر و امید افزون بر ۵۰۰ میلیون یورو در پالایشگاه تبریز برای اجرای طرح های بنیادین با رویکرد تولید محصولات باکیفیت و ارتقای جایگاه این شرکت در صنعت نفت و گاز کشور برداشته شده است.

در تشریح سرمایه گذاری های انجام گرفته در پالایشگاه تبریز در سال گذشته می توان به هزینه کرد ۵۳ میلیارد ریالی برای نصب و استقرار تحلیلگرهای برخط زیست محیطی، اجرای طرح گوگردزدایی از نفت گاز با اعتبار ۷۰ میلیون یورو و میترینگ فرآورده ها با هزینه کرد ۱۶ میلیارد ریال اشاره کرد. 

هزینه کرد ۱۰ میلیون یورویی برای تغییر کاربری واحد بنزین سازی قدیم به ایزومراسیون و تولید روغن پایه با هزینه کرد یک میلیون یورویی از دیگر طرح های اجرا شده در شرکت پالایشگاه تبریز در بازه زمانی یاد شده است.

پالایشگاه تبریز در یک نگاه 

شرکت پالایش نفـت تبریز در سـال ۱۳۵۳ طراحـی و پـس از اتمـام مـراحل احداث در بهــمن ســال ۱۳۵۶ با ظرفیـت اسـمی ۸۰ هزار بشـکه در روز راه انـدازی شـد. افزایـش ظرفیـت تولیـد به ۱۱۰ هزار بشکه در سال ۱۳۷۱ با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی ، برگ زرینی است که در این شرکت رقم خورد.

شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز هـم اکنـون سهـم حـدود ۷ درصـدی از تـوان تصـفیه نفـت خـام کـل کشـور را با تبـدیل به فـرآورده هـای اصلی و ویژه به خود اختصاص داده و تأمیـن بخـشی از سوخـت مایـع مورد نیـاز شـمال غـرب کشــور (اسـتان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان) را برعهده دارد.

با  روی کار آمدن دولت روحانی، تلاش برای ارتقای جایگاه پالایشگاه تبریز تسریع شد، به گونه ای که در سال ۱۳۹۲ واحد تولید بنزین یورو چهار در آن به بهره برداری رسید و ۴۸.۵ درصد سهام مجتمع پتروشیمی توسط پالایشگاه خریداری شد.

در سال ۱۳۹۳ واحد قیرسازی پالایشگاه تبریز و سال بعد طرح گرانول سازی گوگرد در آن افتتاح شد؛ روند رشد و توسعه پالایشگاه تبریز در سال ۱۳۹۵ با بهره برداری از طرح بازیافت گازهای ارسالی به مشعل، ادامه یافت و سال بعد واحد اختلاط و تولید روغن های روانساز به بهره برداری رسید؛ در ۲ سال اخیر نیز واحدهای تولید گازوییل یورو ۵ به بهره برداری رسیده است.

 

 

تصویری از افتتاح طرح های زیربنایی پالایشگاه تبریز با حضور رییس جمهوری در مرداد ماه ۱۳۹۸

افتتاح سه طرح پالایشگاه تبریز با حضور رئیس جمهوری

نیمه نخست مرداد ماه پارسال بود که با حضور رئیس جمهوری و جمعی از اعضای کابینه، سه طرح عملیاتی شده شرکت پالایشگاه تبریز با اعتبار ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت رسمی افتتاح شد؛ این طرح ها شامل طرح‌های ارتقای کیفیت بنزین و نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو پنج و همچنین طرح تولید روغن پایه و روغن‌های روانساز این شرکت بود.

با اجرای طرح بنزین سازی جدید به ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز و پروژه تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک به ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز، تمام بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز به مقدار ۳.۵ میلیون لیتر در روز به استاندارد یورو پنج ارتقاء یافت.

همچنین با اجرای طرح تصفیه نفت‌گاز جدید با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز، حدود یک سوم از نفت‌گاز تولیدی این پالایشگاه به میزان ۲.۵ میلیون لیتر در روز به استاندارد یورو ۵ ارتقاء یافت.

پس از اجرای طرح‌های مکمل نظیر PSA، TGT و Cooling Tower تمام نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو پنج می رسد.

تولید روغن پایه و روغن‌های روانساز سومین طرح شرکت پالایشگاه تبریز بود که همزمان با سفر مرداد ماه پارسال رییس دولت تدبیر و امید در دو بخش پروژه اختلاط و تولید روغن‌های روانساز و پروژه تولید روغن پایه با هدف تولید انواع روغن موتورهای بنزینی و دیزلی و روغن صنعتی و ضد یخ و همچنین روغن پایه گروه ۲ (گرید ۱۸۰N) به بهره‌برداری رسید.

کاهش ۸۰ درصدی روغن پایه گروه ۲ وارداتی مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روانساز به منظور تکمیل زنجیره تامین و ایجاد ارزش افزوده برای محصول آیزوریسایکل تولیدی این پالایشگاه از دستاوردهای این طرح است.

 

 

تصویری از آیین امضای قرارداد واحد گوگردسازی پالایشگاه تبریز

قرارداد ۱۷ میلیون یورویی واحد گوگردسازی پالایشگاه تبریز امضا شد

پس از افتتاح طرح های سه گانه پالایشگاه تبریز توسط رییس جمهوری، اواسط شهریور ماه پارسال قرارداد پروژه ساخت واحد جدید گوگردسازی شرکت پالایش نفت تبریز در راستای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی آن با شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه انجام مطالعات، مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، تامین مصالح و تجهیزات، انجام کارهای ساخت و نصب، پیش راه اندازی و راه اندازی بر عهده شرکت طرف قرار داد است.

مدت زمان اجرای پروژه ۲۱ ماه، اعتبار آن افزون بر ۱۷ میلیون یورو و هدف نهایی تولید گوگرد با ظرفیت ۱۱۰ تن در روز است. 

 

نمایی از فضای سبز پالایشگاه تبریز

اجرای ۴۰۰ میلیون یورو طرح زیست محیطی در پالایشگاه نفت تبریز  

شرکت پالایشگاه تبریز در ۶ سال گذشته ۱۵ طرح زیست محیطی با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیون یورو اجرایی کرده که تا زمان حاضر بیش از ۱۰ طرح به بهره برداری رسیده است.

از جمله طرح های اجرا شده شرکت پالایش نفت تبریز در راستای ارتقای شاخص های زیست محیطی، واحد جدید بنزین سازی با هدف تولید بنزین پاک است که برای اجرای آن ۲۷۰ میلیون یورور هزینه شده است.

طرح بازیافت گازهای ارسالی به مشعل با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده های اتمفسری و طرح تصفیه گازوئیل با هدف تولید گازوئیل منطبق با استاندارد یورو ۵ از دیگر طرح های زیست محیطی اجرا شده در پالایشگاه تبریز است.

سامانه پایش آنلاین در این پالایشگاه نیز بهمن ماه ۱۳۹۶ بهره برداری شد و نتایج آنالیز خروجی دودکش ها به اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی به صورت بر خط ارسال می شود.

طرح جامع پالایشگاه تبریز با رویکرد کاهش تولید نفت کوره و افزایش تولید محوصلات با ارزش مانند بنزین و گازوئیل منطبق با استانداردهای زیست محیطی روز نیز در برنامه کاری این شرکت است.

اعتبار مورد نیاز طرح جامع ۱.۶ میلیارد یورو است و امید می رود با حمایت های استانی و ملی منابع مورد نیاز تامین و گام بلندی در جهت بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه برداشته شود.

با وجود اینکه روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام و انواع مواد نفتی از ورودی تا خروجی پالایشگاه تبریز جریان یا توقف دارد، اما مدیران این شرکت مدعی هستند که آلایندگی آن به اندازه یک کارگاه کفاشی نیست.

بنا بر اعلام مدیریت پالایشگاه تبریز از هر ۱۰۰ کیلوگرم مواد نفتی که وارد پالایشگاه می شود، ۵ درصد سوخته می شود تا تبدیل به ۹۵ کیلوگرم بنزین، گازوئیل، قیر، روغن و گوگرد یا سایر فراورده های نفتی شود.

شرکت پالایشگاه تبریز پارسال افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده، ضمن اینکه در زمینه درختکاری و توسعه فضای سبز اهتمام ویژه دارد، تا جایی که در ۳ سال گذشته ۲۳ هزار اصله درخت در محیط پالایشگاه کاشته شده است.

مدیریت پالایشگاه تبریز همچنین اعلام کرده است که پسماندهای این واحد صنعتی هم به خوبی مدیریت می شود، به گونه ای که از ۳۱ دودکش پالایشگاه وضعیت ۳۰ دودکش استاندارد و یک دودکش در مرحله اصلاح برای استاندارد سازی است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۳۳۹