کرونا استراتژی جدید کسب و کار را تدوین می‌کند

کرونا استراتژی جدید کسب و کار را تدوین می‌کند
سیدحمید حسینی
متخصصین “پیش بینی روندها” مدعی اند که کرونا در نهایت به بشریت اجازه می دهد ارزش های خود را از نو بچیند. این ویروس در حال قرنطینه کردن مصرف است ، مردم بالاجبار به دارایی های کمتر و مسافرتهای کمتر عادت می کنند و.... راه حل ، ساختن همه چیز “دوباره از صفر” است.

در ماه‌های اخیر کرونا به مانند یک زلزله ده ریشتری اقصاد جهان را با بحران جدی مواجه نموده وشاهد کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری و مرگ بسیاری از کسب وكارها وتغییر سبک زندگی هستیم . صنایع نفت وگاز ، هواپیمایی، توریسم، هتلداری ، صنعت مد ، ورزش وهنر از بزرگترین بازندگان این ویروس بوده اند،
متخصصین “پیش بینی روند ها” مدعی اند که کرونا در نهایت به بشریت اجازه می دهد ارزش های خود را از نو بچیند. این ویروس در حال قرنطینه کردن مصرف است ، مردم بالاجبار به دارایی‌های کمتر و مسافرت‌های کمتر عادت می‌کنند و.... راه حل ،ساختن همه چیز “دوباره از صفر” است.
ویروس وادارمان می‌کند که شتاب را کم کنیم، از هواپیما سوار شدن بپرهیزیم، از خانه کار کنیم، صرفا میان دوستان صمیمی و خانواده پی سرگرمی باشیم،... نهایتا ویروس قدرت “تصمیم ساز را از ما می‌گیرد و در ابتدای کار “شتاب”را تاحدی وحشتناک” کاهش می‌دهد، لذا این روزها همه مدیران مجبور به بازنگری در برنامه‌های میان مدت و بلندمدت خود هستند و تدوین “استراتژی جدید” برای کسب وکار دغدغه مدیران شده است، متاسفانه در ایران تجربه بسیار کمی در رابطه با طراحی و اجرای استراتژی داریم و از دیدگاه بعضی‌ها استراتژی همون اولویت بندی امور می‌باشد، بعضا استراتژی را به معنی تدوین برنامه بلندمدت با توجه به نقاط قوت و ضعف و داشتن تمایز می‌دانند، اما کمتر شرکتی را می شناسم که استراتژی تدوین شده را پیاده سازی نموده و به موفقیت رسیده باشد، به یاد دارم که ده سال بیش به اتفاق اخوان دیداری با زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتیم و وقتی اخوی محمود توضیح داد که در دانشگاه شهید بهشتی استاد درس مدیریت استراتژیک می‌باشد ، ایشان به خنده فرمود” مرکز مطالعات استراتژیک زیر مجموعه مجمع تشخیص می‌باشد ولی ما هنوز برداشت روشنی از واژه “استراتژی” نداریم.
در این زمینه کتابهای زیادی منتشر شده ولی اخیرا چاپ دوم کتاب “ بازی برد” منتشر شده که به این مفهوم پرداخته ونحوه انتخاب استراتژی را بخوبی توضیح داده و مشغول خواندن آن هستم و فکر کنم بد نباشد کمی در این رابطه توضیح دهم تا مدیران جدید و قدیم کشور ترغیب شوند تا برای آینده کاری بنگاه خود به تدوین استراتژی بپردازند.
در سالهای اخیر برنامه ریزی استراتژیک پرطرفدارترین ابزار مدیریتی بوده که از نظر سازمانها تاثیر چشمگیری در توفیق کسب وکارها داشته است،
جک ولش”مدیر عامل موفق جنرال الکتریک در وصف این کتاب می گوید” مدیر عاملی برجسته ( ای.جی،لافلی)به همراه استادی مشهور ( راجر. ال .مارتین)کتابی خلق کرده اند که هر شرکتی که در زمینه استراتژی کار می کند باید آنرا مطالعه کند”
نویسندگان این اثر معتقدند که هیچ اجماعی بین صاحب نظران در تعریف استراتژی وجود ندارد و استراتژی را می توان مجموعه ای یکپارچه وهماهنگ از پنج انتخاب شامل” آرمان پیروزی” “ تعیین محل بازی و حوزه فعالیت”،”روش کسب پیروزی” ،”قابلیت های اصلی” و” سیستمهای مدیریت” دانست.
جوهره هر استراتژی انتخاب هایی مانند اینکه در چه کسب وکاری حضور داشته باشید و در کدام حضور نداشته باشید، در کدام بخش از کسب وکار منتخبتان فعالیت می کنید، چگونه باید در این حوزه به پیروزی دست پیدا کنید، کدام شایستگی ها و قابلیت ها را به نقاط قوت محوری تان تبدیل خواهید کرد و سیستم های داخلی شرکت تان چگونه این انتخاب ها و قابلیت ها را به سطحی عالی و پایدار از عملکرد در بازار تبدیل می کنند. همه اینها با آرمانی برای دستیابی به پیروزی و تعریفی از اینکه پیروزی چیست آغار می شود.
اگر به دنبال تدوین استراتژی هستید باید با صاحبان و مدیران شرکت در این محورهای پنچگانه به جمع بندی برسید و متعهد به اجرای آن باشید وگرنه صدها مورد در ایران اساتید دانشگاه اقدام به تدوین استراتژی برای ۵۰۰ شرکت برتر ایران نموده اند ولی فقط زینت بخش قفسه های کتابخانه شده است، امیدوارم در شرایط جدید کسب وکار اگر درصدد طراحی استراتژی و اجرای آن در شرکتها هستیم به دلایل عدم اجرا کردن استراتژی های تدوین شده در سالهای قبل بپردازید و سپس اقدام کنید.
استراتژی را می توان به بازی شطرنج که ورزشی ایرانی است تشبیه کرد، ضمن اینکه شما دارای برنامه وتکنیک برای هر حرکت حریف هستید ولی بازی حریف به شدت بر نوع بازی شما تاثیر دارد و باید از اشتباهات و نقاط ضعف حریف استفاده کرد، در مطالعات اخیر هاروارد بحث تمایزی که مایکل پورتر به عنوان شاخصه اصلی استراتژی مطرح کرده بود برای کسب وکارهای جدید به زیر سوال رفته و دیگر بر تمایز تکیه نمی کنند و بازی موازی همراه با نگاه به رقیب را توصیه می کنند.
من هم به مانند شما در صدد برنامه ریزی برای شروع مجدد فعالیت های تجاری و صادراتی هستم ولذا در حال مطالعه آینده کسب وکارها هستم تا با شناسایی روندهای جدید به بیراهه نروم، انشالله
در این راستا این هفته نشستی با مدیران گل گهر داشتم ودر رابطه با استفاده از ظرفیت های یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردیم،
در ابتدای شروع کار اتاق نهم تحرکی در بین تشکل های عضو اتاق شکل گرفت تا حضور پر رنگ تری در امور اتاق داشته باشیم واز سال گذشته دوستان پیگیر راه اندازی “فراکسیون تشکل ها” در اتاق ایران بودند وافرادی از هیات رییسه اتاق ایران و معاونت تشکل ها در این زمینه کارشکنی می کردند ودر تماس با تشکل ها آنان را از عضویت در فراکسیون منع می کردند، علیرغم کارشکنی ها در روز دوشنبه مجمع این تشکل با عضویت ۴۱ تشکل به صورت مجازی برگزار گردید و در ابتدا اساسنامه یا همان مرامنامه به تصویب رسید و سپس انتخابات شورای مرکزی برگزار و افراد زیر به اتفاق حقیر به عضویت شورای مرکزی فراکسیون به مدت سه سال انتخاب شدیم:
آقایان توحید صدر نژاد، علی شمس اردکانی، خسروخاور، آرش نجفی، حضرتی، شکوری، سلیمی، راوند و اشرف، ضمناً آقای شکر خدایی به عنوان بازرس و سخنگو انتخاب گردید.
در روزنوشت های آینده درباره اهمیت این فراکسیون و اهداف آن بیشتر توضیح خواهم داد.
در این هفته دیداری بانماینده تهران دفتر سازمان ملل در عراق داشتم و درباره روابط اقتصادی ایران و عراق و تاثیر آن بر امنیت اقتصادی، اشتغال ورفاه دو ملت گفتگو و نقطه نظراتم را بیان کردم، نکته جالب این ملاقات به همراه داشتن یادداشت های دیدار سال گذشته توسط نماینده سازمان ملل و تلاش جهت بروز رسانی آن بود..آمار صادرات ۵ ماهه در مقایسه با پارسال را تشریح کردم و علل کاهش آنرا توضیح دادم.
وی تلفات کرونا در عراق را با توجه به مبتلا شدن دو سوم نمایندگان مجلس عراق نگران کننده دانسته و خبر بازگشایی مرزهای عربی ایران و عراق را مثبت قلمداد نمود.
متاسفانه در اغلب کشورهای دنیا شاهد افزایش تعداد مبتلایان هستیم و مجددا در امریکا، برزیل، هند، انگلیس، فرانسه و ترکیه شاهد موج دوم هستیم در حالیکه خوشبختانه در ایران شاهد کاهش فوتی ها هستیم و مردم در مراسم محرم پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و مراسم با نظم خاص و عموما در فضای باز برگزار می گردد، مسافرت عده زیادی از هموطنان به شمال کشور می تواند مجددا آمار کرونا را افزایشداده و تلاش های نظام پزشکی کشور را هدر دهد،
وضعیت ترامپ در امریکا وخیم است، گسترش کرونا در امریکا و شکست مجدد در استفاده از مکانیسم ماشه در شورای امنیت به وخامت اوضاع افزوده و اغلب کارشناسان اعتقاد دارند که اگر ترامپ نتواند در دو ماه آینده برگ برنده ای در رابطه با کرونا یا روابط بین الملل رو نماید قطعا بازنده انتخابات خواهد بود ، ضمنا حمایت ۲۰ نفر از اعضای جمهوری خواه از بایدن، ترامپ را عصبانی نموده و کار را به پرخاش و توهین کشانده است که قطعا به ضرر وی تمام خواهد شد، در رابطه با مکانیسم انتخابات وکارت الکترال دوست و همکار خوبم در اپکس تحلیل دقیقی ارایه نمودند که شنیدن آن را توصیه میکنم (در کانال روزنوشت ها https://t.me/bloghoseini )
دوشنبه بعد از ظهر در نشست کمیته راهبردی انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردم و یک بحث خوب و مفصل در رابطه با رابطه مالی شرکت نفت و پالایشگاه‌ها مطرح شد ولی به علت ابهاماتی که در قانون هدفمندی( ۹۵ درصد قیمت فوب ملاک محاسبه نفت خام پالایشگاه‌ها) وقانون بودجه وجود دارد نتیجه گیری بحث به جلسه بعد موکول شد زیرا در قانون بودجه دولت قیمت هر بشکه نفت را ۹۷ هزار تومان به شرکت نفت می فروشد ومابه التفاوت این قیمت با قیمت فوب چگونه هزینه می گردد مشخص نیست، اگر ۹۷ هزار تومان را بهره مالکانه بنامیم تا حدودی ابهام بر طرف می گردد و این مابه التفاوت را باید به حساب هدفمندی منظور گردد که درامدی حدود ۱۵۰ هزار تومان دارد و فقط ۴۳ هزار میلیارد تومان آن یارانه مستقیم است وبقیه وجه برای سایر موارد هزینه می گردد و کارکرد این حساب خیلی شفاف نیست.
چهارشنبه از صبح منتظر آغاز شهراورد پرسپولیس واستقلال بودم، دوست عزیزم مهدی نوروزیان در دنیای اقتصاد لیستی از سیاسیون و فعالان اقتصادی طرفدار دوتیم را منتشر کرده بود که وقتی آنرا در اینستاگرام استوری کردم ، کری خوانی شروع شد وهنوز هم ادامه دارد، ترجیح دادم دورکاری کنم و به دفتر نروم، فقط برای یک ملاقات کاری به دیدن آقای مهری مدیر عامل جوان و خوش اخلاق بانک صنعت و معدن رفتم، ایشان را از زمانیکه مدیرعامل صنایع شیمیایی ایران بود می شناسم و از مدیران شایسته کشور بشمار می رود که در کنار آقایان سید محمد اتابک و محمدی انارکی گزینه های قابل قبولی برای وزارت صمت در شرایط فعلی خواهند بود.
پس از باخت پرسپولیس در دربی طرفداران ذوق زده تیم آبی برام پیام های تسلیت ارسالمی کردند و منهم پاسخ دادم که آخرین باری که استقلالی ها خوشحالی کردند دلار ۱۲۰۰ تومان بوده و قاعدی دوران مدرسه خود را سپری می کرده است.
هنوز تکلیف اوراق نفتی معلوم نشده ولی سهم ۱۵ درصدی دولت در ۴ پالایشگاه در قالب صندوق دوم عرضه شده است و پنجشنبه تلاش کردم که از طریق کارگزاری آینده کد بورسی بگیرم تا سهم بخرم ولی به علت اینکه کارت ملی ام قدیمی است امکان پذیر نشد وانشاالله دوشنبه اقدام خواهم نمود.

با تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان وارزوی بهره برداری حداکثری از این ایام، شما عزیزان را به خدا می سپارم ودعاگویتان هستم، التماس دعا، والسلام
۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۵۰۱