تسری مزیت خوراک به صنایع تولیدی و صادراتی پایین دستی

تسری مزیت خوراک به صنایع تولیدی و صادراتی پایین دستی
دبیرکل اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران خواستار مکانیسم دقیق و همراه با نظارت مداوم نهادهای ذی ربط به تسری مزیت خوراک به صنایع تولیدی و صادراتی واحدهای پایین دستی نفت شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اپکس، جلسه آنلاین صبح امروز کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران که با حضور نمایندگانی از تشکل های خصوصی حوزه مهندسی، ساخت، تجهیزات نفتی و تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی با محوریت طرح ساماندهی تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی برگزار شد، رفیعی فر ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آشفته کنونی در تامین و عرضه خوراک واحدهای تولیدی خواستار ایجاد نهاد رگولاتوری، نظارت دقیق و مداوم در عرضه و تسری خوراک از پالایشگاه های مادر تا واحدهای تولیدی و صادراتی فرآورده‌های نفتی شد.
وی با اشاره به اینکه از زمان خصوصی سازی، مزیت های خوراک به پالایشگاههای مادر و صنایع میان دستی دستورالعمل مشخصی داشته و در تسری به صنایع پایین دستی دستخوش کلی گویی شده و زمینه را برای ایجاد رانت و خام فروشی فراهم کرده است نسبت به تعطیلی و غیرفعال شدن واحدهای تولیدی پایین دستی هشدار داد .
رفیعی فر همچنین با انتقاد از نحوه صدور پروانه‌های بهره‌برداری بدون تامین خوراک و جزیره‌ای عمل نمودن نهادهای دولتی گفت : عدم هماهنگی بین وزارت صمت با نهادهای موازی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری منجر به ایجاد رقابت ناسالم، رانت و فساد در تامین خوراک واحدهای تولیدی شده که با اعمال نظر نهاد تنظیم گر رگولاتوری می‌توان مشکلات به وجود آمده را مرتفع نمود .
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با طرح این موضوع که خام‌فروشی زمینه ایجاد بهره‌وری، تولید با کیفیت و ارزش افزوده را از صنایع پایین دستی سلب نموده است گفت : اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی طرحی را با هدف ساماندهی تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صادراتی تنظیم نموده است که با اجرای آن می‌توان نابسامانی‌های کنونی در زنجیره تولید و عرضه خوراک واحدهای تولیدی را رصد نموده، قیمت گذاری خوراک واحدهای پایین دستی را واقعی نموده و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی را نیز تضمین نمود .
رفیعی فر در پایان لزوم منشا دار شدن خوراک ورودی توسط واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی را یادآور شده و خواستار منشاء دار شدن ورودی‌ها به مانند خروجی‌های این واحدها جهت مبارزه با فساد شد .
پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی نفت ضمن موافقت با ساماندهی و مدیریت مناسب عرضه خوراک، نظراتی را ابراز داشتند .
۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۳۷۲