واردات پتروشیمی از چین و ژاپن متوقف می‌شود

واردات پتروشیمی از چین و ژاپن متوقف می‌شود
برای نخستین بار در خاورمیانه، ایران با راه‌اندازی یک طرح جدید پتروشیمی تولید خوراک انواع روغن موتور و رنگ را آغاز کرده است و پیش بینی می‌شود به‌زودی واردات این محصول پتروشیمی از چین، هند و ژاپن متوقف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یک طرح جدید پتروشیمیایی در نخستین هاب پتروشیمی ایران در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در مدار بهره برداری قرار گرفته است که با با بهره برداری از ان ایران در تولید مواد اولیه و افزودنی صنایع رنگ سازی و روغن موتور به خودکفایی کامل رسید.

خوراک این واحد جدید پتروشیمی "رافینت-2" بوده که هم اکنون این محصول هم توسط برخی از صنایع پتروشیمی خصوصی کشور در بندر ماهشهر تولید می شود.
بر این اساس با راه اندازی این واحد جدید، زنجیره ارزش افزوده محصول پتروشیمی رافینت-2 کامل شده است و مسئولان پیش بینی می کننند به زودی کشور از واردات ماده شیمیایی MEK به طور کامل به خودکفایی برسد.
با تولید بومی این محصول جدید پتروشیمیایی، واردات آن از کشورهای چین، ژاپن، هند و برخی از کشورهای اروپایی به طور کامل متوقف خواهد شد ضمن انکه هزینه تولید انواع گریدهای رنگ و روغن موتور هم به شدت کاهش می یابد.
در حال حاضر طراحی این طرح جدید پتروشیمی برای تولید 5000 تن در سال بوده است که با تکمیل و راه اندازی تمامی واحدهای فرآیندی و انجام تغییرات مهندسی امکان افزایش ظرفیت تولید به 8 هزار تن در سال وجود دارد.
یکی از ویژگی‌های بهره برداری از این طرح جدید پتروشیمی، انجام تمامی مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی واحد توسط متخصصان داخلی است.
علی محمد بساق زاده مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر در گفتگو با مهر از آغاز تولید محصولات در یک مجتمع خصوصی پتروشیمی خبر داد و افزود: واحد پتروشیمی شیمی تکس از ظرفیت تولید سالانه حدود 5 هزار تن حلال روغن های صنعتی برخوردار است.
 

۲۰ آذر ۱۳۹۱ ۲۲:۱۷
تعداد بازدید : ۹۷۴