انتقاد از عدم ابلاغ مصوبه تخفیف به صادرکنندگان توسط بانک مرکزی

انتقاد از عدم ابلاغ مصوبه تخفیف به صادرکنندگان توسط بانک مرکزی
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: متاسفانه مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تخصیص 1 و 2 درصدی تخفیف به صادرکنندگان برای تسهیلات ارزی و ریالی دریافتی هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، سیدکاظم دوست‌حسینی از عملکرد بانک مرکزی در خصوص عدم ابلاغ مصوبه مذکور به بانک ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تخصیص 1 و 2 درصدی تخفیف به صادرکنندگان جهت تسهیلات ارزی و ریالی دریافتی هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، تامین مالی صادرات به صورت ارزان تر و با صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان و البته حاشیه امنیت برای بانک های عامل را یکی از اهداف اصلی صندوق برشمرد و از مسئولان ذیربط درخواست نمود مصوبه مربوط جهت اجرایی شدن هر چه سریعتر به بانکها ابلاغ شود.

وی همچنین از عدم تخصیص اعتبارات کافی به صادرکنندگان توسط بانک ها انتقاد کرد و افزود: براساس بررسی های انجام شده، بانک ها تنها از یک پنجم ظرفیت خود جهت تامین مالی صادرات استفاده می کنند. به طوری که از سهم حدودا ده درصدی تسهیلاتی که می بایست توسط بانک ها به صورت سالانه به صادرات تخصیص یابد حدود دو درصد اجرایی می شود.

رئیس هیات مدیره صندوق با تاکید بر این امر که بانک ها در صورت داشتن ضمانت نامه اعتباری صندوق دیگر نگرانی از بابت بازپرداخت اقساط وام های صادراتی توسط ذی نفعان نخواهند داشت، مدیران ارشد بانک دی را به اجتناب از اعتبارسنجی مجدد مشتریان و اخذ وثایق فراخواند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات تصریح کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات صادراتی از بانک نباید دو نوبت مدارک هم به بانک ارائه کنند و هم به صندوق و در واقع دو نوبت توسط بانک و صندوق اعتبار سنجی شوند زیرا این امر باعث طولانی تر شدن روند اخذ تسهیلات صادراتی می شود.

به گفته این مقام مسئول، بانک با پوشش صندوق عملا ریسکی را متقبل نمی شود لذا بانک ها می توانند به اعتبار ضمانت نامه صندوق تسهیلات خود را در اختیار صادر کنندگان قرار دهند و پوشش ریسک های اعتباری موجود را به صندوق واگذار نمایند.

۲۰ آذر ۱۳۹۱ ۲۰:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۳۷۵