مذاکره تاجیکستان با ایران برای تامین مواد خام پالایشگاه نفت

راه اندازی یک پالایشگاه بزرگ در تاجیکستان به دلیل کمبود مواد اولیه به ویژه نفت خام به تعویق افتاد که در حال حاضر مذاکرات در مورد تأمین مواد اولیه با شرکت های ایران، قزاقستان و روسیه در جریان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از ایران پترونت خبرگزاری “آسیا پلاس” تاجیکستان روز شنبه گزارش داد که راه اندازی یک پالایشگاه بزرگ در تاجیکستان به دلیل کمبود مواد اولیه به ویژه نفت خام به تعویق افتاد.

براساس این گزارش، این پالایشگاه نفت در منطقه آزاد اقتصادی «دانگارا» تاجیکستان ساخته شده بود و راه اندازی آن به دلیل کمبود مواد اولیه در شرایط قابل قبول به تعویق افتاد.
به گفته «صفرعلی طایفوروف»، معاون منطقه آزاد اقتصادی «دانگارا»، این شرکت برای ادامه کار آمادگی کامل دارد و تمام زیرساخت های لازم از قبل موجود است.
وی خاطرنشان کرد که مشکل اصلی، تهیه نفت خام برای این شرکت است و در حال حاضر مذاکرات در مورد تأمین مواد اولیه با شرکت های ایران، قزاقستان و روسیه در جریان است.
وی افزود: راه اندازی پالایشگاه منوط به خرید نفت تحت شرایط قابل قبول است که می تواند عملکرد کارآمد شرکت را تضمین کند.
طراحی و ساخت پالایشگاهی با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن نفت در سال، از سال ۲۰۱۴ و به صورت مشترک توسط چین و تاجیکستان «تی-کی» آغاز شد؛ سهام چین در این پروژه ۹۰ درصد و سهام تاجیکستان ۱۰ درصد اعلام شده است.
ساخت این نیروگاه دو سال پیش به پایان رسید، اما راه اندازی آن همچنان به تعویق افتاده است.
پیش بینی می شد که در مرحله اول، این نیروگاه به تولید سوخت دیزل، بنزین با اکتان کم و قیر ساختمانی بپردازد و در مرحله بعدی، این شرکت قصد داشت مارک های اروپایی بنزین، یورو-۴ و یورو-۵ و همچنین گاز مایع، سوخت دیزل، پارافین و قیر ساختمانی را تولید کند.
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ۱۴:۲۷
ایرنا |
تعداد بازدید : ۲۶۸