رئیس اتاق بازرگانی ایران: وهمیات دولت‌مدارانه بخش خصوصی را عقب نگه‌ داشته است

رئیس اتاق بازرگانی ایران: وهمیات دولت‌مدارانه بخش خصوصی را عقب نگه‌ داشته است
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه وهمیات دولتمدارانه بخش خصوصی را عقب نگه داشته، گفت: باید تعریف جدیدی از وظایف دولت بر اساس اصل 44 صورت گیرد.
به گزارش فارس، محمد نهاوندیان دیروز در مراسم آغاز به کار هیجدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ با تاکید بر اینکه حوزه ICT ‌می‌تواند توانمند‌ساز اقتصاد باشد، گفت: حوزه ICT می‌تواند دست دیگر حوزه‌ها را بگیرد و نقش آن‌ها را در اقتصاد بالا ببرد.

این حوزه وقتی در هر بخش دیگری مثل بخش‌های سنتی، کشاورزی و صنایع دستی به کار گرفته شود، بهره‌وری در آن حوزه را بالا می‌برد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه سکوی پرواز اقتصاد ایران و هر اقتصاد دیگری به سمت اقتصاد دانش بنیان و ICT است اظهار داشت: اقتصادهایی که اولویت را به ICT داده‌اند، توانسته‌اند موتور نوآوری اقتصاد را حفظ کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه فن‌آوری اطلاعات می‌تواند افق روشنی برای اقتصاد باشد، گفت: دستیابی به اهداف چشم‌انداز باید با سرعت بیشتری نسبت به دیگران صورت بگیرد، لذا ICT بتواند این شتاب و همچنین سکوی پرتاب برای توسعه اقتصادی را فراهم کند.

نهاوندیان گفت: اثر حوزه ICT فقط در پیشرفت نیست و یا فقط در امکان حضور در بازارهای جهانی نیست چرا که حضور در فضای مجازی و استفاده از تجارت و کسب و کار الکترونیکی می‌تواند باعث شود، تا در بسیاری از تنگناها فائق بیاییم.

وی افزود: تجارت الکترونیک امکان پریدن از موانع تحریم را فراهم می‌کند و می‌تواند پیچ و خم‌های تحریم را پشت‌سر بگذارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات دستیابی ما به عدالت اقتصادی و اجتماعی را ارتقا می‌بخشد و این حوزه یک حوزه جوان گرا است و می‌تواند زمینه رشد جوانان و کارآفرینی جوانان را بهبود ببخشد.

نهاوندیان با تأکید بر اینکه ارتباط بین دانشگاه و بازار در ICT بیشتر است گفت: استقلال سرمایه‌گذاران در حوزه ICT خیلی بیشتر از سایر حوزه‌ها است.

نهاوندیان با بیان اینکه ایران جزو نخستین کشورهایی بوده است که تجارت الکترونیکی و قوانین آن را تدوین کرد، گفت: اما با گذشت 18 سال سهم قابل توجهی از این تجارت را نداشته‌ایم، در حالیکه توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی ما خیلی بالاتر از این است.

وی افزود: یکی از تنگناهای ما در تعامل بین دولت و بخش خصوصی و همچنین هم‌افزایی بخش خصوصی است.

نهاوندیان گفت: قوت گرفتن اقتصاد مرهون قوت گرفتن بخش خصوصی است و باید به حوزه ICT و همچنین هم‌افزایی بخش خصوصی در حوزه ICT توجه لازم شود که ما این موضوع را پس از 20 سال متوجه شده‌‌ایم که دلیل آن تأخیر برخی وهمیات دولتمدارانه بوده است.

وی با تأکید بر اینکه جهش اقتصادی جز با واگذاری به بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، گفت: در اقتصاد ایران باید مدیریت بنگاهی و مدیریت اقتصادی به عهده بخش خصوصی و تعاونی گذاشته شود و فقط سیاستگذاری و نظارت بر دولت باشد، لذا لازم است، تا ترکیب جدیدی از وظایف دولت مشخص شود، باید تعریف جدیدی از آن صورت گیرد.

وی افزود: حاکمیت باید امکان رشد و بلوغ به بخش خصوصی بدهد، زمانی دولت در هر امری تصمیم می‌گرفت، اما امروز بخش خصوصی می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد.


۲۰ آذر ۱۳۹۱ ۲۰:۳۷
تعداد بازدید : ۹۳۳