تمجید رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت از عملکرد وزارت نفت در عسلویه

تمجید رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت از عملکرد وزارت نفت در عسلویه
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از عملکرد وزارت نفت در عسلویه تمجید کرد و گفت با وجود شرایط تحریم‌ها مواد بی‌ارزش را به گاز تبدیل کردند و اکثر صنایع را به خودکفایی رساندند.
سید ابوالقاسم هاشمی، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران با حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: این اتحادیه 14 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و حدود 350 عضو فعال دارد. تمامی اعضای آن نیز از صادرکنندگان این صنعت هستند.
وی ضمن اشاره به شرایط بحرانی اقتصاد در کشور تشریح کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی مشکل اساسی ما یارانه‌ای بودن انرژی داخلی است که موجب هدر رفتن بخش وسیعی از انرژی تولید می‌شود. این مسئله بخش‌های زیادی از نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت از مصرف‌کننده و مشتری و همچنین ستاد مبارزه با کالای قاچاق را درگیر کرده است. ما در واقع انرژی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم ولی مردم آن را به راحتی هدر می‌دهند در حالی‌که استفاده بهینه از انرژی می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی برای افراد و همچنین امکان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و کسب سود را فراهم کند.

هاشمی در خصوص مشکلات موجود در صنعت کشور تاکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که از فناوری روز دنیا در صنعت بی‌بهره مانده‌ایم و جایگزین مناسبی برای آن نداریم. اکثر پالایشگاه‌ها بازسازی شده‌اند ولی در این حوزه احتیاج به نو‌آوری داریم. برای تامین تجهیزات و دستیابی به فناوری‌های نوین باید تعاملات بیشتری با کشورهای دیگر داشته باشیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ضمن اشاره به ظالمانه بودن تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ای برای بخش تولید کشور ایجاد کرده‌اند ولی متاسفانه تحریم و فشارهای داخلی بیشتر به این بخش آسیب وارد کرده است.

وی ضمن گلایه از نبود نظارت بر عملکرد مسئولین در بخش‌های دولتی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات تولید عدم نظارت بر عملکرد مسئولین در بخش دولتی و شرکت‌های تولیدی است. عملکرد و بازدهی آنها در این حوزه باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

هاشمی افزود: در اکثر کشورها ضریب استفاده از مواد اولیه و سایر لوازم و تجهیزات تولید بررسی می‌شود. همچنین سود متعادل آن را در نظر می‌گیرند و از این طریق به تولیدکنندگان اطمینان خاطر می‌بخشند ولی متاسفانه در کشور ما برای مواد اولیه بورس کالا وجود ندارد و بخش عظیمی از این مواد که مورد نیاز صنایع است صادر می‌شود در حالی که استفاده داخلی از آن به رونق تولید و اشتغال‌زایی کمک می‌کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص حاکمیت دولت بر نهادهای مختلف تاکید کرد: حاکمیت دولت بر تمام ارگان‌ها ضروری نیست. می‌توان بخش‌های تولیدی را با نظارت کامل دولت به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی در مورد تصمیم دولت برای سرمایه‌های سرگردان کشور اظهار داشت: سال گذشته ارزش‌گذاری بر سهام قوت گرفت و منجر به ورود افراد ناآگاه به بخش تولید کشور شد. هدف دولت سازمان‌دهی سرمایه‌های سرگردان بود ولی عملکرد آنها فاقد برنامه‌ریزی در این حوزه است.

هاشمی در خصوص عملکرد وزارت نفت در عسلویه گفت: عملکرد این وزارتخانه در عسلویه بسیار مطلوب بود چون با وجود تحریم‌ها مواد بی‌ارزش را به گاز تبدیل کردند و اکثر صنایع را به خودکفایی رساندند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ضمن اشاره به لزوم اعتماد وزارت نفت به بخش خصوصی تاکید کرد: عدم اطمینان این وزارتخانه به دلیل عملکرد منفی برخی از شرکت‌های خصوصی است که بر پایه رانت شکل گرفته‌اند و باعث بروز مشکلات زیادی در این حوزه شده‌اند ولی تمرکز شرکت‌های خصوصی اصیل معطوف به تولید داخلی می‌باشد. اعتماد به کارشناسان فنی متخصص و پذیرفتن خطاهای آنها به پیشرفت کشور و عبور از تحریم‌ها کمک می‌کند.
۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۲۱
نبض نفت |
تعداد بازدید : ۳۱۵