همزمان با ۶۰ سالگی اپک قیمت نفت به پایین ترین قیمت خود از سال ۲۰۰۲ رسید

همزمان با ۶۰ سالگی اپک قیمت نفت به پایین ترین قیمت خود از سال ۲۰۰۲ رسید
چه باید کرد؟
سرمقاله دکتر حمید حسینی مدیرمسئول ماهنامه دنیای انرژی شماره 41 مهر 99
همزمان با ۶۰ سالگی اپک قیمت نفت به پایین ترین قیمت خود از سال ۲۰۰۲ رسید و کرونا نیزهمزمان بیشترین آسیب را به صنعت نفت وارد نمود و فعلا نیز با وجود توافق کشورهای اپک پلاس با توجه به کاهش تقاضای نفت بر اثر موج دوم کرونا و بازگشت لیبی،  ایران و ونزوئلا به بازار در فشار مضاعف قرار گرفته وشاهد بازگشت قیمت ها به محدوده ۴۰ دلار در بازار هستیم . اکنون با توجه به برگزاری اولین مناظره انتخاباتی امریکا و ناموفق بودن ترامپ در جلب آرا خاکستری میتوان بیش بینی نمود که بازار نفت تا نیمه نوامبر وضعیت شکننده ای داشته باشد و در صورت پیروزی بایدن شاهد بازگشت نفت به کانال ۳۰ دلار باشیم .
در حالیکه در ۶ ماهه اول امسال فقط ده درصد درآمدهای نفتی کشور محقق شده است ولی شاهد افزایش صادرات فرآورده های نفتی، گاز و برق هستیم و در ۵ ماهه اول سال صادرات بنزین به یک میلیارد دلار ومیزان صادرات گاز به عراق و ترکیه به رقم ۷۵ میلیون متر مکعب رسیده و تا حدودی کسری صادرات نفت جبران شده است . با این حال تورم خانمانسوز، کاهش رشد اقتصادی و افزایش قیمت دلار باعث شده است در هر محفل و مجلسی که ورود میکنید اوضاع اقتصادی کشور و فروپاشی اجتماعی موضوعات اصلی را در بر بگیرد. مدیران عالیرتبه کشور به شدت تحت فشار مجلس و مردم قرار دارند تا برای تثبیت بازار ارز، طلا و مسکن اقدام نمایند و متاسفانه تلاش های دولت و مجلس تاکنون نتوانسته کارساز باشد وفعلا هر یک از قوا تلاش می نماید تا تقصیر را به گردن دیگری یا بخش خصوصی، تحریم ها ومردم بندازند. با این حال قطعا جنگ اقتصادی غرب، تحریم ها وکرونا از عوامل اصلی مشکلات کنونی کشور میباشد ولی نمیتوان حکمرانی غلط و عدم هماهنگی بین دستگاهای ذیربط را نادیده گرفت.
برای گذر از شرایط فعلی چه باید کرد؟ و در چه صورتی میتوان ثبات نسبی را به اقتصاد کشور باز گرداند و از شرایط سخت ودلهره آور کنونی عبور کرد؟. به شخصه معتقدم التهابات بازار ریشه در مسایل” سیاسی” و” روانی “ دارد و در صورتیکه در محیط خارجی و یا داخلی، اتفاقات مثبتی بشرح زیر به وقوع بپیوندد میتوان به کاهش تورم و قیمت ارز وطلا امیدوار بود:
الف : خارجی
شکست ترامپ در انتخابات امریکا وبازگشت این کشور به توافق برجام
مذاکره ایران و امریکا در قالب ۵+۱ با توجه به بیشنهاد پوتین
امضا شدن توافق نامه ۲۵ ساله ایران و چین و اجرایی شدن بندهای مربوط به خرید نفت و سرمایه گذاری زیر بنایی توسط چین
ب: داخلی
تفاهم وآشتی ملی، رفع حصر واحیا سرمایه اجتماعی کشور
مراجعه به آرا عمومی و برگذاری رفراندوم در موضوعات اجتماعی مورد اختلاف در کشور
تلاش مضاعف جهت افزایش صادرات و بازگشت منابع ارزی کشور از عراق، کره و،،،
اجرایی کردن طرح مجلس مبنی بر توزیع کالا برگ الکترونیکی و ترخیص کالاهای موجود در گمرگ 
در این راستا ضروریست که رسانه ها جهت کاستن از اختلافات و تمرکز بر منافع ملی بکوشند و قوای سه گانه کشور نیز از دامن زدن به اختلافات خودداری نمایند . اعضا اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی نیز امیدوارند که با تسری یافتن کاهش قیمت خوراک پالایشگاهها به فرآورده های ویژه از قدرت رقابتی بالاتری در منطقه برخوردار شوند و سربازان مقدم جبهه جنگ اقتصادی( صادرکنندگان) با ارزآوری بیشتر نقش خود را در کمک به اقتصاد کشور و معیشت آحاد ملت ایفا نمایند، انشاالله
۲۰ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۰۱
تعداد بازدید : ۴۰۶