اوپک نقشی بسیار مهم در تأمین انرژی هند دارد

اوپک نقشی بسیار مهم در تأمین انرژی هند دارد
مقام‌های عالی‌رتبه اوپک و هند با برگزاری چهارمین نشست مشترک «گفت‌وگوی اوپک و هند» به‌صورت مجازی، به بررسی تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و بازارهای جهانی انرژی از جمله نفت پرداختند.
به گزارش شانا، به نقل از دبیرخانه اوپک، چهارمین نشست «گفت‌وگوی اوپک و هند» روز پنجشنبه (۱۵ آبان‌ماه) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد. این نشست به ریاست محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی و فولاد هند برگزار شد.

در این نشست پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر قابل توجه آن بر اقتصاد جهانی و بازارهای انرژی از جمله نفت بررسی شد و شرکت‌کنندگان همچنین درباره چشم‌انداز میان‌مدت انرژی و نفت و چالش‌های پیش روی آن گفت‌وگو کردند.

بارکیندو درباره گفت‌وگوی دوجانبه هند و اوپک گفت: هند از سریع‌ترین اقتصادهای جهان و محرک عمده رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت است.

وی افزود: با در نظر گرفتن واردات حدود ۸۰ درصدی نفت هند از کشورهای عضو اوپک این گفت‌وگوها برای همه ما ضروری است.

دبیرکل اوپک همچنین اقدام‌های هند در زمینه ایجاد مانع در سیاست‌های تغییر آب و هوایی را ستود.

پرادهان نیز بر اهمیت اوپک در تأمین نیاز هند به انرژی تأکید کرد و گفت: این سازمان ۷۸ درصد تقاضای نفت خام، ۵۹ درصد تقاضای گاز مایع (LPG) و تقریباً ۳۸ درصد تقاضای گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) هند را تأمین می‌کند. هند در سال‌های مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹، ۹۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نفت از کشورهای عضو اوپک وارد کرده است.

وی بر لزوم همکاری با اوپک برای رسیدگی مشترک به چالش‌های فعلی انرژی و نیز در سناریوی پسا کرونا تأکید کرد.

وزیر نفت هند همچنین کشورهای اوپک را به سرمایه‌گذاری در پروژه ذخیره‌سازی‌ راهبردی نفت (SPR) هند دعوت کرد.

هر دو طرف در این نشست به همکاری نزدیک و مشارکت در بسیاری از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو اوپک و هند اشاره کردند و مسائل عمده دیگری مانند قیمت فروش نفت اوپک به آسیا و قراردادهای مدت‌دار بررسی شدند.

اوپک با تأکید بر دستاوردهای این گفت‌وگوها از هند دعوت کرد به‌عنوان تولیدکننده و مصرف‌کننده عمده نفت، به منشور همکاری بپیوندد تا از مبادلات مربوط به مسائل مرتبط با بازار نفت بهره‌مند شود.

پیش از این نشست، نشست فنی دوره‌ای کارشناسان اوپک و هند برگزار شد که دو طرف بر اهمیت همکاری در اشکال مختلف، از جمله تبادل فنی و فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک تأکید کردند.

نشست بعدی مقام‌های عالی‌رتبه «گفت‌وگوی اوپک و هند» در سال ۲۰۲۱ (در صورت امکان به‌صورت حضوری) در دهلی نو برگزار می‌شود.
۱۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۶:۲۱
تعداد بازدید : ۵۲۹