تقاضای جهانی نفت تا اواخر ۲۰۲۱ بهبود نمی‌یابد

تقاضای جهانی نفت تا اواخر ۲۰۲۱ بهبود نمی‌یابد
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که بهبود تقاضای جهانی نفت خام با تولید واکسن مؤثر ویروس کرونا تا اواخر سال ۲۰۲۱ رخ نمی‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه (۲۲ آبان‌ماه) اعلام کرد که بعید است تقاضای جهانی نفت با تولید رسمی واکسن ویروس کرونا تا اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش قابل توجه‌ای روبه‌رو شود، در اوایل این هفته و با اعلام پیشرفت در تولید واکسن ویروس کرونا، این دیدگاه مطرح شد که قیمت نفت افزایش می‌یابد.

این آژانس مستقر در پاریس در گزارش ماهانه خود اظهار کرد: خیلی زود است که بدانیم واکسن از چه زمانی و چگونه سبب عادی شدن زندگی مردم می‌شود، هم‌اکنون، پیش‌بینی ما این است که تأثیر قابل توجه‌ای در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ مشاهده نخواهد شد.

در این گزارش آمده است: چشم‌انداز ضعیف تقاضا و افزایش تولید در بعضی از کشورها حاکی از آن است که بنیان‌های کنونی بازار برای پشتیبانی قاطع از قیمت‌ها بسیار ضعیف است.

آژانس بین‌المللی انرژی ضمن اشاره به اینکه کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) تا ماه سپتامبر برای دو ماه پیاپی ذخیره‌سازی‌های نفت خام خود را اندکی کاهش داده بودند، تصریح کرد که سطح ذخیره‌سازی هنوز با مقدار اوج آن در زمان اوج همه‌گیری ویروس کرونا تفاوت چندانی ندارد.

این گزارش با اشاره به شیوع دوباره ویروس کرونا در اروپا و ایالات متحده آمریکا و دور تازه محدودیت‌ها، در چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۰ بازنگری کرد و آن را در مقایسه با برآورد پیشین ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

با بهبود انتظارها درباره چین و هند، این نهاد پیش‌بینی تقاضای خود برای این کشورها را افزایش داد.

با این حال، هیچ موج جدیدی از همه‌گیری کرونا در این برآورد مشاهده نشده است.

این نهاد هشدار داد که افزایش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای برنامه‌ریزی‌شده در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) از ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۰ به معنای بیشتر شدن عرضه نسبت به تقاضاست.

اگر این ائتلاف کاهش تولید کنونی خود را تسهیل کند، برداشت از ذخیره‌سازی‌های نفت خام در سه‌ ماه نخست سال ۲۰۲۱ متوقف می‌شود.

این نهاد افزود: تا زمانی که بنیان‌های بازار تغییر نکند، مسئله مهم برقراری تعادل دوباره در بازار به کندی پیش می‌رود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود برای رشد تقاضا در سال ۲۰۲۱ را اصلاح کرد که همچنان نشان‌دهنده افت روزانه ۳ میلیون بشکه‌ای آن زیر سطح تقاضا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ است.
۲۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۲۶۹