پیشنهاد کمیته فنی اوپک: طرح افزایش تولید ۳ تا ۶ ماه عقب بیافتد

پیشنهاد کمیته فنی اوپک: طرح افزایش تولید ۳ تا ۶ ماه عقب بیافتد


کمیته مشترک فنی اوپک (JTC) در نشست آنلاین روز دوشنبه خود به این نتیجه رسید که اوپک پلاس باید برنامه افزایش تولید خود را که بنا است از ابتدای ماه ژانویه آغاز شود بین ۳ تا ۶ ماه به تاخیر بیاندازد.

اوپک پلاس مطابق برنامه قرار است از ابتدای ماه ژانویه سقف تولید خود را تا ۲ میلیون بشکه بالا ببرد. با این پیش‌بینی که اقتصاد جهان در حال بهبود است و تقاضای سوخت افزایش می‌یابد.

اما با وضعیت فعلی و بالا گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا و وضع محدودیت در بسیاری از کشورهای جهان شاید این امر ممکن نباشد. البته پیش از این نیز کشورها از جمله سعودی و روسیه این پالس را به بازار داده بودند که اوپک برنامه افزایش تولید خود را به تعویق خواهد انداخت.

کمیته مشترک فنی، مشاور کمیته نظارتی وزرای اوپک است که امروز اجلاس آن برگزار می‌شود.

یکی از نمایندگان این کمیته به بلومبرگ گفته است که برآورد این است که با شرایط فعلی اگر برنامه افزایش تولید پی گرفته شود، مازاد عرضه بر تقاضا در سال آینده میلادی می‌تواند به میزان بسیار بالای ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

دبیر کل اوپک در افتتاحیه جلسه به این کمیته گفت که اوپک باید برای پاسخ مناسب به تغییرات در فامندامنتال بازار آماده باشد.

در حالی که قیمت نفت با اخبار کشف واکسن کرونا در هفته گذشته در بازارهای لندن صعودی بود و به رکورد ۴۵ دلار در هر بشکه رسید اما باز هم این رقم بسیار پایین‌تر از میزانی است که اغلب کشورهای اوپک برای پوشش هزینه‌های دولتی به آن نیاز دارند.

اتحاد ۲۳ ملیتی اوپک پلاس تصمیم نهایی در این زمینه را در جلساتی در روزهای ۳۰ نوامبر و ۱ دسامبر خواهد گرفت.
۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۲۷۴