نیاز کشور به توسعه صنایع پایین دستی نفت

نیاز کشور به توسعه صنایع پایین دستی نفت
حسین حسین زاده نماینده لار، گراش و خنج و رئیس کمیته نفت و فرآورده های نفتی، در دیدار از اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، نشستی را با حسینی و فخاری اعضای هیئت مدیره، رفیعی فر دبیرکل و اسعدی مرکز پژوهشها با محوریت بررسی مشکلات اعضا برگزار نمود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با اشاره به تبعات خصوصی سازی که منجر به ظهور شرکت‌های خصولتی شده است گفت: متاسفانه روند اجرای قانون خصوصی‌سازی خصوصاً در پالایشگاه‌ها نتیجه ای جز رانت، عدم شفافیت و پاسخگویی و عدم نظارت به همراه نداشته است. 

 رفیعی فر همچنین صدور  بی رویه مجوز های متعدد برای واحدهای تولیدی فرآورده‌های نفتی را یادآور شده و ادامه داد : با توجه به ظرفیت تولید سالانه این واحدها خصوصاً در فرآورده های قیر و روغن، حجم صدور مجوزها توسط وزارت صمت چندین برابر ظرفیت تولید بوده که بسیاری از مجوزها غیر فعال هستند و در تامین خوراک واحدهای فعال خلل ایجاد کرده اند. 

عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه نیز با اشاره به جلسه سال گذشته هیئت مدیره با وزیر نفت گفت: از پیامدهای این نشست، آزادسازی قیمت نفت کوره و اعلام قیمت واقعی فروش نفت به پالایشگاه‌های مادر بود که این مزیت می‌توانست مشکلات عدیده واحدهای تولیدی پایین دست را در تامین خوراک حل نماید، اما مشکلاتی چون عدم تسری این مزیت از پالایشگاه های میانی به واحدهای پایین‌دست، عرضه و مدیریت قطره‌چکانی خوراک در بورس و مهمتر از آن عدم عرضه کامل خوراک و خام فروشی، مشکلات را در تامین مناسب خوراک و قیمتهای واقعی در بورس مضاعف نموده است. 

اتحادیه نیز در مکاتبات خود با وزارت نفت، نسبت به عدم تسری مزیت خوراک انتقاد نموده و طرحی را مبنی بر ساماندهی تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی ارائه نموده است. 

 حسینی در پایان افزود: در این طرح ضمن برشماری مشکلات واحدهای پایین دستی نفت، پیشنهادهایی جهت رفع این مشکلات داده شده است که از جمله مهمترین آن، تصویب و اجرای نهاد تنظیم گر رگولاتوری در کلیه صنایع نفتی است.

رئیس کمیته نفت و فراورده کمیسیون انرژی مجلس نیز در این جلسه، پیشنهاد نمود نشستی با حضور نمایندگان برنامه ریزی تلفیقی نفت، پخش و پالایش، ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت صمت و اتحادیه در کمیسیون انرژی مجلس برگزار گردد  و در خصوص مشکلات و پیشنهادهای ارائه شده اتحادیه تصمیم‌گیری گردد. 

حسین زاده در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، تامین گاز زمستانی، گاز مایع و گاز فلر و گازهای همراه را از جمله اصلی‌ترین موضوعات قابل پیگیری کمیسیون انرژی مجلس برشمرد و گفت: توسعه صنایع پایین دستی نفت خصوصاً در حوزه پتروشیمی با هزینه‌های کمتر، باعث اشتغالزائی، ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری و شرایط بهینه زیست محیطی می گردد که مجلس کنونی قصد دارد با نظارت و ایجاد تحرک در این بخش و در راستای جهش تولید به تقویت و ساماندهی آن کمک نماید. 

 حسین زاده در خصوص اعتماد مجلس و دولت به بخش خصوصی نیز  گفت:  مطمئناً اعتماد به بخش خصوصی وجود دارد و به نظر می رسد ریشه این مشکلات در ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و خودتحریمی است. تاکید بر این است دولت از تصدی گری خود دست برداشته و نظارت و حکمرانی خود را انجام دهد. 

 نماینده لار، خنچ و گراش در پایان اظهار امیدواری کرد، نظارت بیشتر کمیسیون انرژی مجلس و جلسات متعدد با فعالان و تشکل‌های خصوصی نفت و فرآورده‌های نفتی، اتفاقات خوشایندی را در تامین منافع ملی ایجاد نماید. 

۲۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲
تعداد بازدید : ۶۱۶