کشورهای تولیدکننده نفت خلیج فارس در اوراق قرضه غرق می شوند

کشورهای تولیدکننده نفت خلیج فارس در اوراق قرضه غرق می شوند
کاهش بی سابقه تقاضا برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث شده تا اکثر کشورهای تولیدکننده نفت در حاشیه خلیج فارس به سیاست ریاضتی و افزایش مالیات ها برای جبران کسری درآمدهای حاصل از فروش نفت رو آورند؛ راهکاری که نمی تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

 

به گزارش گروه انرژی نفت خبر از اویل پرایس، از زمان شیوع ویروس کرونا درآمدهای کشورهای تولیدکننده نفت خلیج فارس رو به سقوط رفته است. این کشورها برای جبران این درآمدها سیاست های اقتصادی مختلفی را در دستور کار قرار داده اند.

در جدیدترین اقداماتی که در این کشورها دیده می شود دولت تلاش کرده تا بدهی خود را از طریق دریافت وام و انتشار اوراق قرضه افزایش دهد. در کنار این راهکارها، انتشار اوراق بهادار یکی دیگر از اقدامات این کشورها بوده است. ارزش اوراق بهادار منتشر شده در سال جاری در این کشورها تاکنون به رقم 100 میلیارد دلار رسیده و گفته می شود که رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت رسیده است.

با توجه به این که دولت های تولید کننده نفت حاشیه خلیج فارس سود بسیار بالایی به این اوراق قرضه اختصاص می دهند، در نتیجه خریداران با استقبال قابل توجهی این اوراق را خریداری کرده اند.

شرکت آرامکوی عربستان در این زمینه رقمی در حدود ۹ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرده است که بازپرداخت آن در از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. این در حالی است که تحلیلگران می گویند اگر قیمت نفت در چند سال آینده پایین تر از ۴۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، سود سهام آرامکو برای جبران کسری بودجه عربستان  و پرداخت به موقع این اوراق کافی نخواهد بود.

شیخ نشین ابوطبی نیز در ماه گذشته ۵ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرد. این سومین انتشار اوراق قرضه این شیخ نشین در سال جاری به شمار می آمد.این سیاست مشترکی است که در کشورهای عمان و بحرین نیز دیده می شود هر چند که با توجه به وضعیت اقتصادی شکننده این کشورها میزان انتشار اوراق قرضه کمتر بوده است.

ظاهرا افزایش بدهی راه مناسبی برای خروج از تبعات منفی اقتصادی بحران کرونا برای تولیدکنندگان نفت خاورمیانه به نظر می رسد ولی این سیاست نیز نمی تواند در طولانی مدت دوام داشته باشد چرا که ادامه انتشار اوراق قرضه دولت را با حجم بدهی سنگینی مواجه خواهد کرد و در صورت عدم بازپرداخت این بدهی ها عملا اعتبار اقتصادی  این دولت ها زیر سوال می رود.

نباید فراموش کرد که  افزایش بدهی، برنامه های اصلاحی این کشورها برای پایین آوردن وابستگی به درآمدهای نفتی را با تاخیر مواجه می کند. تولید کنندگان نفت در خاورمیانه با وجود تمام طرح ها و وعده هایشان برای تثبیت و تقویت اقتصاد غیر نفتی همچنان به درآمدهای نفتی وابسته خواهند بود.

تولیدکنندگان نفت در این منطقه در ماه های اخیر تولید خود را به خاطر سقوط قیمت نفت در اثر گسترش ویروس کرونا کاهش داده اند اما ادامه این سیاست دقیقا به میزان تقاضا برای نفت بستگی خواهد داشت. 

۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۵:۵۴
تعداد بازدید : ۲۵۹