وزارت نفت چگونه تحریم کالا را دور می‌زند

وزارت نفت چگونه تحریم کالا را دور می‌زند
معاون وزیر نفت با تشریح برنامه ایران بریا مقابله با تحریم واردات کالا و تجهیزات به صنایع نفت و گاز، اعلام کرد: با تولید بومی 19 قلم کالای پرمصرف، امکان خودکفایی کامل در صنعت نفت فراهم می‌شود.
به گزارش پانا نیوز به نقل از خبرگزاری‌ها، محمدرضا مقدم امروز در یک نشست خبری درباره مهمترین طرح‌های اولویت دار پژوهشی وزارت نفت برای مقابله با تحریم کشورهای غربی و به ویژه اتحادیه اروپا، گفت: یکی از سیاست های کلان مجموعه صنعت نفت کاهش صادرات نفت و گاز خام و تولید محصولات تجاری پژوهشی و کاربردی در صنایع نفت و گاز است.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فنآوری با اعلام اینکه در حال حاضر برخی از کشورهای پیشرفته صنعتی درآمدی بیش از کشورهای نفت و گازخیز از محل صادرات فنآوری و دانش فنی دارند، تصریح کرد: بر این اساس شرکت های چند ملیتی به منظور افزایش سرعت اجرای طرح ها و کاهش هزینه تولید نفت و گاز اقدام به تولید دانش فنی و فنآوری‌های جدید و نوین می کنند.

این مقام مسئول از پژوهش و فنآوری به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی غرب با صنعت نفت ایران یاد کرد و افزود: هم اکنون برای دستیابی به انش فنی و بسیاری از تکنولوژی های جدید نقشه راه و برنامه جامع تعریف و اجرایی شده است.

وی در پاسخ به سوال مهر با اشاره به یکپارچه سازی، حذف موازی کاری و قطب بندی مراکز علمی و دانشگاهی برای تولید بومی کالا و محصولات مورد نیاز صنعت نفت، تاکید کرد: تاکنون شوراهای تخصصی همچون شورای سیاست گذاری پژوهش و فنآوری و شورای توسعه توان داخلی در سطح صنعت نفت تشکیل شده است.

مقدم با بیان اینکه در حال حاضر تولید و ساخت ملی 19 قلم کالا و تجهیزات پرمصرف در سطح صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس هم اکنون سیاست گذاری‌های کلان، سند راهبردی و مقدمات ساخت بومی و ملی این کالاها آغاز شده است.

به گفته معاون وزیر نفت در شرایط فعلی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری خشکی و دریایی، کاتالیست، مواد افزودتی شیمیایی و لیسانس تولید محصولات پتروشیمی، انواع پمپ، توربین و حفاری در ابهای عمیق در صدر سیاست های پژوهشی وزارت نفت قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه با تولید بومی این کالاها امکان خودکفایی کامل در تامین کالا و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور فراهم می شود، اعلام کرد: علاوه بر این در تدوین سناریو و مراحل ساخت این کالاها، مشارکت حداکثری با اصناف و انجمن‌های سازندگان داخلی و دانشگاه ها انجام شده است.

وی سیاست کلان تولید کالاهای بومی را تولید تجاری محصول با هدف صادرات کالا به سایر کشورها عنوان کرد و گفت: در این صورت امکان مقابله با تحریم‌های بین‌المللی هم فراهم می شود.

مقدم همچنین از مشارکت دانشگاه شریف در بومی سازی زنجیره حفاری در آب‌های عمیق خبر داد و اظهار داشت: از این رو به زودی سند راهبردی این فرآیند هم در سطح صنعت نفت تدوین و ابلاغ می شود.

رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم در این نشست خبری با شااره به آغاز به کار کنسریوم ازدیاد برداشت وزارت نفت با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی کشور، گفت: پیش بینی می شود تا پایان سالجاری 4 تا 5 پروژه جدید ازدیاد برداشت تعریف و عملیاتی شود.

وی با یادآوری اینکه نحوه افزایش ضریب بازیافت در مخازن هیدروکربوری متفاوت است، خاطرنشان کرد: برخی از طرح های در محیط آزمایشگاه تا 16 درصد منجر به افزایش ضریب بازیافت شده اما در منطقه عملیاتی شرایط متفاوت از محیط آزمایشگاه است.
۲۰ آذر ۱۳۹۱ ۲۲:۰۱
تعداد بازدید : ۹۸۲