واردات 11 میلیارد دلاری کالا با ارز حاصل از صادرات

واردات 11 میلیارد دلاری کالا با ارز حاصل از صادرات
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت: ده میلیارد و هشتصد میلیون دلار کالاهای وارد شده در شش ماه نخست امسال از محل ارز حاصل از صادرات بوده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سید مسعود موحدی در نشست خبری افزود : بخش قابل توجهی از واردات باید با ارز حاصل از صادرات تامین شود و سیاست ها هم در این جهت تدوین می شود که این ارز پاسخگوی ارز واردات باشد.
موحدی راه اندازی مرکز مبادلات ارزی را نیز در این چارچوب اعلام کرد و افزود : باید بخش هسته ای تولید و تجارت به ارز مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد و این مرکز رهبری بازار را بر عهده گیرد.
موحدی اضافه کرد: مدیریت بازار بر گروه های 9 و 10 کالایی بیشتر است و در این زمینه ها استانداردهای سخت گیرانه تری را انتظار داریم و هویت یابی کالاها و تخصیص کد شبنم نیز بیشتر بر این کالاها متمرکز است.
وی تاکید کرد : انتظار ما از تولید داخلی و به ویژه گروه های کالایی 9 و 10 این است که کیفیت را بالا ببرد ، رقابت پذیر شود و با محصولات خارجی رقابت کند .
موحدی تصریح کرد : برخی کالاها و لوازم خانگی در اولویت 9 است اما با قرار گرفتن در ردیف 10 کالایی حتما باید تولید کنندگان کیفیت مشخص و قابل قبولی را برای پاسخگویی به نیاز بازار داخلی ارائه کنند.
وی با اعلام اینکه بنا نداریم واردات کالایی را ممنوع کنیم افزود : ممنوعیت ثبت سفارش به معنی ممنوعیت واردات نیست و واردات در جریان است.
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به صادرات 44 میلیارد دلاری کشورمان در سال گذشته افزود : واردات رسمی کشور در این مدت 60 میلیارد دلار بوده و در صورت افزودن 10 میلیارد دلار صادرات یا کاستن همین میزان از واردات در نقطه سر به سر می ایستیم و می توانیم با صادرات ، واردات را فراهم کنیم و متکی به نفت نباشیم.
وی اضافه کرد : در هشت ماه سال جاری 28 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته است و از اواخر سال گذشته به دلیل سیاستهای تحریمی در صدور میعانات گازی ومواد پتروشیمی مشکل پیش آمد و به همین دلیل در فروردین ماه 17 درصد از صادرات کاسته شد.
موحدی ادامه داد: بدون میعانات گازی و مواد پتروشیمی صادرات کشور نسبت به 8 ماهه سال گذشته 31 درصد رشد کرده و سهم صنعت افزایش یافته و حدود 50 درصد صادرات ما صنعتی شده و این میزان 50 درصد نیز رشد کرده است.
وی در باره ضرورت جلوگیری از خام فروشی اظهار داشت : برای این منظور باید زنجیره را ایجاد کنیم مثلا در بحث فولاد راه اندازی 8 طرح فولادی برای تبدیل سنگ آهن خام به کالاهای مورد نیاز زنجیره بعدی صنعت بوده است.
موحدی ، ایجاد زنجیره تولید را در این زمینه باعث رشد صادرات دانست و اضافه کرد : در هشت ماه سال جاری صادرات کالاهای صنعتی به 9 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات 6 میلیارد و 700 میلیون دلاری پارسال نزدیک به 50 درصد رشد نشان می دهد.
۲۳ آذر ۱۳۹۱ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۴۹۸