تکمیل زنجیره تولید بوعلی با طرح بازسازی پارازایلین

تکمیل زنجیره تولید بوعلی با طرح بازسازی پارازایلین
باتوجه به گزارشات یک ساله 1398 شرکت پتروشیمی بوعلی سینا طرح بازسازی واحد پارازایلین را در دست دارد که درکنار وضعیت مثبت 98، انتظار بازدهی را برای سال‌های آتی افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری اوپکس به نقل از بورس امروز، پتروشیمی بوعلی سینا یکی از شرکت‌های فرعی «فارس» است که طبق توافق با سازمان بورس به احتمال زیاد در هفته جاری شاهد عرضه اولیه این نماد باشیم. لذا لازم است به تحلیلی از وضعیت شرکت در سوداوری برای سهامداران آتی بپردازیم. طبق آخرین گزارشات از عملکرد یک ساله ۱۳۹۸، شرکت ۸۰.۴ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرد که از مجموعه فروش داخلی (بورس و خارج از بورس) و صادراتی بوده است.

باتوجه به اینکه شرکت اساس فعالیت خود را تولید ۳ محصول اصلی «پارازایلین»، «اتوزایلین» و «بنزن» به همراه ۶ محصول فرعی معرفی کرده است طبق آخرین وضعیت، شرکت مشغول به تولید بنزن به عنوان محصول اصلی و ۵ وحصول فرعی است که عمدتاً براساس قراردادهای بین شرکتی و عرضه در بورس، در داخل به فروش می‌رسد. علاوه بر این، درکنار فروش داخلی سهمی در بازارهای صادراتی نیز دارد.

نتیجه درآمدهای کسب شده از سه بازار مذکور طی سال مالی ۱۳۹۸، سود عملیاتی ۸ هزار میلیارد ریالی بود که مبلغ فروش صادراتی بخش عمده‌ای از آن را به خود اختصاص داد. باتوجه به اینکه اپیدمی کرونا از ماه‌های پایانی سال رخ داد، لذا نرخ بازارهای جهانی قابل توجه بوده است. در بازارهای داخلی نیز شرکت از فروش در بورس کالا سود قابل توجه ۱.۷ هزار میلیارد ریالی را به‌دست آورد که نسبت به بازار داخلی مطلوب بوده است.

پتروشیمی بوعلی در سال مالی ۱۳۹۸ بوعلی موفق شد ۲ هزار تن بیشتر از بودجه بندی سالانه محصول بنزن تولید نماید که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته است. وضعیت تولید محصولات فرعی نیز به همین ترتیب، نسبت به میزان بودجه‌بندی شده افزایش داشته است. لذا باتوجه به افزایش نرخ مواد اولیه نیز در این دوره عامل عمده‌ای که موجب افزایش سود در سال ۱۳۹۸ بوده، رشد تناژ تولید است.

این عملکرد مثبت در سال ۱۳۹۸ انتظار رشد بیشتری را در سال ۹۹ برای سهامداران به ارمغان می‌آورد؛ چراکه عمده فروش شرکت در داخل انجام شده و در ادامه بیشتر فروش داخلی  در بورس کالا و فروش سایر بر طبق توافق یا براساس قیمت کشف شده بورس بوده است. در کنار عملکرد مثبت یک ساله گذشته، شاهد طرح‌های توسعه‌ای در برنامه شرکت هستیم که طبق گزارشات منتشر شده آخرین برنامه، بازسازی واحد پارازایلین است تا زنجیره محصول تکمیل شود. این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰.۱ درصد رشد داشته و برنامه شرکت برای این واحد، بهره‌برداری در فروردین ماه ۱۴۰۰ هست. در نتیجه شواهد حکایت از سودآوری شرکت براساس عملکرد گذشته و انتظاری در آینده دارد.

۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۵:۵۵
تعداد بازدید : ۴۵۹