پیشرفت طرح های پژوهشی میدان محور نفت خیز جنوب تشریح شد

پیشرفت طرح های پژوهشی میدان محور نفت خیز جنوب تشریح شد
وضع قراردادهای پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید در ۱۰ میدان نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری اوپکس به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شاهین کُرد، رئیس پژوهش و فناوری این شرکت روز دوشنبه (۲۴ آذرماه) در نشستی خبری که به مناسب هفته پژوهش برگزار شد، گفت: طرح‌های پژوهشی میدان‌محور در فاز نخست ۹ میدان شرکت ملی نفت ایران در گستره عملیاتی شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز اروندان، نفت فلات قاره و نفت مناطق مرکزی اجرا شد که ۶ میدان مربوط به مناطق نفت‌خیز جنوب بوده است.

وی افزود: به این ترتیب مطالعات پژوهشی میدان‌های اهواز و بی‌بی‌حکیمه به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف، میدان منصوری به دانشگاه شیراز و میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت واگذار شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: در مرحله دوم واگذاری طرح‌های پژوهشی میدان‌محور به دانشگاه‌ها، سال ۹۹ تعداد ۱۳ قرارداد پژوهشی دیگر امضا شد که از میان آنها، میدان‌های رگ سفید، مسجدسلیمان، بینک و مارون (مخزن بنگستان) در گستره عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد.

کرد تصریح کرد: میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد و میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه حجم نفت درجای اولیه این ۱۰ میدان حدود ۶۰ درصد حجم کل نفت درجای اولیه میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: افزایش تنها یک درصد ضریب بازیافت از این میدان‌ها، درآمدزایی قابل توجه‌ای برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره اهداف اجرای این پروژه‌ها توضیح داد: واگذاری این پروژه‌ها به مراکز دانشگاهی/ تحقیقاتی کشور با هدف انتقال و توسعه فناوری بخش بالادست شامل بهبود تولید و ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز انجام شده است و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی طرف قرارداد باید با اتخاذ رویکرد پژوهشی و مبتنی بر فناوری‌های روزآمد جهان، فعالیت‌های لازم برای افزایش ضریب برداشت و بهبود تولید در میدان‌های مربوطه را در بازه زمانی ۱۰ ساله راهبری کند.

کُرد گفت: هرکدام از قراردادها شامل پنج بسته کاری است که تاکنون بسته کاری ۶ میدانی که در مرحله نخست واگذار شد پایان یافته و بسته کاری دوم آنها در حال انجام است، همچنین برنامه‌ریزی برای انجام بسته‌های کاری دوم و سوم به‌طور موازی در حال انجام و در میدان کوپال نیز بسته کاری سوم نیز آغاز شده است.


۲۵ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۵۰۵