در نشست ساماندهی بازار فرآورده‌های نفتی مطرح شد؛

تولید زیاد متانول، بلای جان پتروشیمی‌ها شده است

تولید زیاد متانول، بلای جان پتروشیمی‌ها شده است
رئیس کمیته نفت و فرآورد‌ه های نفتی کمیسیون انرژی مجلس گفت:متانول بلای جان صنایع پتروشیمی شده است و باید روی میزان تولید آن نظارت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین حسین زاده رئیس کمیته نفت و فرآورده های نفتی کمیسیون انرژی مجلس در نشست ساماندهی بازار فرآورده‌های نفتی گفت: من با اصل ایجاد نهاد تنظیم گری در حوزه انرژی موافقم چرا که مشکلات این حوزه خیلی زیاد است و در حوزه نفت و گاز، به طور ویژه باید چنین نهادی وجود داشته باشد و انحصار آن شکسته شود؛ به عنوان مثال اکنون متانول بلای جان صنایع پتروشیمی شده است و باید روی میزان تولید آن نظارت کرد.

حسین زاده بیان کرد:مشکلات بخش انرژی در کشور ما یکی دوتا نیست؛ اکنون یک میلیارد متر مکعب تولید گاز در کشور داریم و مصرف ما حدود هشتصد تا هشتصد و پنجاه هزار میلیون متر مکعب است و اگر در مصرف گاز صرفه جویی نکنیم، تا ۳ سال آینده مجبور به واردات گاز خواهیم شد.

وی گفت: برای افزایش برداشت از پارس جنوبی طی ۲۰ سال آینده نیاز به ۶۰ میلیارد دلار سرمایه داریم، اما دولت هیچ کاری نمی‌کند.

در ادامه این نشست حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی (opex) ضمن تاکید بر تولید مازاد متانول در کشور گفت:در حال حاضر نمی دانیم متانولی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود را چکار باید کرد.

وی افزود: خوشبختانه وزیر جدید صمت در فضایی که هیچ کس از رقابت صحبت نمی‌کند، اصل را بر رقابت گذاشته و می‌گوید باید رقابت کنیم.

حسینی اظهار کرد: مقدس‌ترین امر در تجارت، رقابت است و با ایجاد یک نهاد نظارتی می‌توانیم به ایجاد فضای رقابتی کمک کنیم.

فرآورده های نفتی باید در بورس عرضه شود

در ادامه این نشست فریدون اسعدی، عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز موافقت با عرضه فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در بورس، بیان کرد: عرضه این محصولات شفاف نیست و باید با عرضه آن‌ها در بورس این فرآیند را شفاف کنیم.

وی در پایان ضمن گلایه از عدم حضور نمایندگان وزارت نفت در این جلسه، گفت: متاسفانه هنوز وزارت نفت از فضای فکری خام فروشی فاصله نگرفته است.

گفتنی است علاوه بر نمایندگان وزارت نفت، حمیدرضا زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست حضور نداشت.

۲ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۲۵۶