در نامه رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران خطاب به وزیر نفت عنوان شد :

در نامه رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران خطاب به وزیر نفت عنوان شد :


با توجه به بند ۵ سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در خصوص سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف، متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، لزوم بهره‌مندی آحاد ملت از منابع نفت و گاز، تعریف شده است لذا ضرورت یک مکانیسم کارآمد برای تسری این مزیت از ابتدای زنجیره تولید فرآورده های نفتی تا انتهای آن بیش از پیش احساس می گردد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران در این نامه، عدم وجود مکانیسم پایدار برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی صنایع پایین دستی نفت را یادآور شده و از نبود به کارگیری برخی نهادها نظیر رگولاتوری انتقاد کرد .

وی همچنین، ایجاد ثبات در روند خرید و فروش فعالان اقتصادی، تنظیم مناسبات عرضه و تقاضا و سهولت دسترسی مستمر واحدهای تولیدی به مواد اولیه مورد نیاز، همچنین جلوگیری از خام فروشی و تولید کالاهای با ارزش افزوده و توسعه صادرات کشور را از جمله مزیت های تصویب نهاد رگولاتوری دانست .

مسعود خوانساری با اشاره به مصوبات سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که شورای رقابت را موظف کرده است، پیشنهاد تأسیس نهاد رگولاتوری را به همراه اساسنامه آن به هیئت وزیران ارائه داده و این هیئت نیز مکلف به تاسیس این نهاد ظرف سه ماه است از گذشت سالیان متمادی اجرایی نشدن این قانون گفت و از عدم پایبندی وزارت نفت نیز به این امر قانونی انتقاد نمود .

خوانساری نبود چنین نهاد تنظیم گر را باعث عدم تسری امتیاز شیوه کنونی قیمت گذاری نفت خام تحویلی به پالایشگاه و تخفیف‌های اعمالی دانست که تداوم این وضعیت به ورشکستگی و تعطیلی بخش قابل توجهی از صنایع پایین دستی نفت شده است .

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان از تعامل و همکاری با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت گاز و پتروشیمی ایران در ارائه طرحی به عنوان ساماندهی تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی به منظور تقویت تولید و صادرات به وزارت نفت خبر داد .
۹ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۲۷۹