دومین گوی شناور صادرات میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی نصب شد

دومین گوی شناور صادرات میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی نصب شد
دومین گوی شناور بارگیری و صادرات میعانات گازی پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی با موفقیت نصب شد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، این گوی شناور (SPM) با ظرفیت بارگیری ۷ هزار مترمکعب بر ساعت میعانات گازی، عصر دوشنبه (۱۵ دی‌ماه) با شناور سی‌مستر در خلیج فارس نصب شد.

هم‌اکنون میعانات گازی فازهای منطقه پارس ۲ از طریق یک میترینگ مشترک و با یک خط لوله دریایی به گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی برای بارگیری ارسال و دومین گوی شناور نیز با یک خط لوله ۳۶ اینچ دریایی به طول ۶.۸ کیلومتر به این میترینگ مشترک متصل می‌شود.

این خط لوله در دو بخش اجرا شده است؛ در مرحله نخست، عملیات کشش خط لوله دریا از ساحل (Shore Pulling) به طول ۱.۳ کیلومتر برای نخستین بار با روش حفاری افقی جهت‌دار (HDD) در پارس جنوبی پایان یافت و مرحله دوم، لوله‌گذاری به طول ۵.۵ کیلومتر در مدت چهار روز کاری، با شناور لوله‌گذار سی‌مستر تکمیل شد.

ساخت این خط لوله و نصب دومین سامانه بارگیری و صادرات میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی در شرح کار قرارداد بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی اجرا و تکمیل شده است.

با توجه به تکمیل فرآیند نصب، در مرحله بعد گوی شناور با یک اسپول به خط لوله متصل می‌شود و پس از پایان فعالیت‌های پیش‌راه‌اندازی، گوی آماده بارگیری میعانات خواهد شد.

با بهره‌برداری از این گوی شناور که کار ساخت و انجام آزمون‌های کیفی آن ازسوی یک شرکت خارجی انجام و اردیبهشت امسال وارد پارس جنوبی شده بود، ظرفیت بارگیری میعانات گازی فازهای پارس جنوبی افزایش می‌یابد.

افزون بر بالا بردن ظرفیت بارگیری کشتی‌ها در پایانه صادراتی منطقه پارس ۲، افزایش انعطاف‌پذیری عملیاتی از طریق انجام تعمیرات دورهای تأسیسات، جلوگیری از فرسودگی تجهیزات اندازه‌گیری و بارگیری میعانات گازی، متعادل‌سازی سطح توان عملیاتی آنها و تولید پایدار گاز و میعانات گازی از نتایج مهم نصب و بهره‌برداری از گوی شناور فاز ۱۹ پارس جنوبی است.

۱۶ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
تعداد بازدید : ۳۱۵