مسئولان داخلی و تحریم‌ها برای زمین زدن صنعت قیر دست به دست هم داده اند

مسئولان داخلی و تحریم‌ها برای زمین زدن صنعت قیر دست به دست هم داده اند
یک صادرکننده قیر گفت: صنعت قیر کشور دارای مشکلاتی است که به دو بخش داخلی و صادراتی تقسیم می‌شود.
سید حامد حسینی، نایب رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران موسوم به OPEX، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکلات صنعت قیر کشور گفت: صنعت قیر کشور دارای مشکلاتی است که به دو بعد داخلی و صادراتی تقسیم می‌شود که در بعد داخلی، مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که میزان ۴ هزار میلیارد تومان جهت خرید قیر از کارخانه های تولیدی اختصاص داده شود که با قیمت‌های فعلی، این مبلغ معادل ۵۶۰ هزار تن قیر می‌شود.

طرح مجلس برای قیرسازان سودآور نخواهد بود
حسینی ادامه داد: در حال حاضر، قرار شده این مبلغ به صورت اسناد خزانه یا اوراق قرضه با سررسید سال ۱۴۰۲ به قیرسازان پرداخت شود که در این حالت تامین قیر برای بخش خصوصی سودآور نخواهد بود، اما به دلیل شرایط کشور، احتمالا قیرسازان خصوصی بیشتر از این میزان قیر را تامین خواهند کرد.

او بیان کرد: طرح مجلس در این زمینه بدون نظرخواهی از تشکل‌های متولی قیر تهیه و تدوین شده که ایرادات و نقد‌هایی به آن وارد است.

تامین مواد اولیه و کندی عملکرد سازمان امور مالیاتی، گرهی بر سر راه تولید قیر ایرانی
او گفت: در زمینه تولید قیر، دسترسی مناسب به ماده اولیه تولید، همچنان برای قیرسازان یک دغدغه مهم به شمار می‌رود و تعاملات با پالایشگاه‌ها و وزارت نفت تاکنون در این زمینه نتیجه خاصی به دنبال نداشته است.

نایب رئیس کمیسیون قیر اتحادیه OPEX ادامه داد: بخش اعظم مشکلات قیرسازان و صادرکنندگان آن، مربوط به تامین ماده اولیه است و بخش دیگری از این مشکلات نیز، مربوط به عودت مبالغ مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی است که این فرآیند بعضا یک سال به طول می‌انجامد و سرمایه در گردش واحد‌های صادرکننده در این مدت، در اختیار دولت باقی می‌ماند.

او تصریح کرد: مشخص نیست که چرا علی رغم تاکیدات مداوم معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان، یک شرکت خصوصی باید از این محل، متحمل خسارت و زیان شود؟


تحریم، سد راه بزرگترین مشتری قیر ایران
این عضو اتحادیه OPEX درباره مشکلات صادراتی اظهار کرد: در بعد صادراتی از ابتدای سال ۹۹ تا کنون، برای صنعت قیر علی رغم شیوع و گسترش کرونا، سال بدی نبوده و تقریبا افت شدیدی در صادرات کلی قیر مشاهده نمی‌شود؛ هر چند که به دلیل افت قیمت نفت، ممکن است ارزش صادرات دچار نوسان شده باشد.

او ادامه داد:در زمینه آمار‌های دقیق صادراتی، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، به جهت دسترسی به پنجره گمرک می‌تواند آمار دقیق تری ارائه دهد. امسال عمده بازار‌های صادراتی قیر ایران، کشور‌های آسیایی و آفریقایی بوده اند.

حسینی افزود: بازار چین نیز امسال بیشتر مورد توجه صادرکنندگان قرار گرفت؛ هرچند که بزرگترین مشتری قیر ایرانی، همچنان کشور هندوستان است. البته به دلیل مشکلات تحریم کشتی‌های هندی و مسائل مرتبط با نقل و انتقالات بانکی، در مقاطعی از سال افت خرید توسط مشتریان هندی مشاهده شد و هنوز هم برخی از این مشکلات ادامه دارد.

او در انتها با ارائه صورتجلسه اخیر کمیسیون قیر درباره راهکار‌های برطرف کردن مشکل رقابت با قیر عراقی، ابراز امیدواری کرد که با اجرای آن‌ها بخشی از مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر کشور برطرف شود.

۲۹ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰
تعداد بازدید : ۲۵۹