مشکلات صنایع فرآورده های پارافین با پالایشگاه ها و بورس کالا

قیمت پایه محصولات چهار پالایشگاه روغن سازی در بورس کالا باید بر اساس فرمولی که برای میزان خوراک این پالایشگاه ها در نظر گرفته شده است تعیین گردد .



 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرآورده های پارافین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان این مطلب گفت : پالایشگاه‌ها ضمن عدم تسری این امتیاز، با افزایش گاها ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت پایه در بورس کالا، عرضه قطره چکانی و حجم کمتر از میزان تعهد هفتگی خود، باعث افزایش تقاضا و نرخ خوراک واحدهای تولیدی صنایع پایین دستی شده و به رقابت کاذب بین واحدهای تولیدی خصوصا حوزه پارافین دامن می زنند .

مرتضی کوهنورد با اشاره به اینکه افزایش قیمت محصول در بورس طی سه سال گذشته بی سابقه بوده است افزود : پالایشگاه های روغن سازی در پانزده سال گذشته افزایش قیمت چندانی میان خوراک دریافتی خود و محصول عرضه شده در بورس نداشتند و در سه سال اخیر، علی رغم آمار اعلامی پالایشگاه ها در سایت کودال، افزایش بی رویه قیمت محصولات خود را سود جزئی و جبران زیان‌ده بودن پالایشگاهها عنوان می‌کنند .

وی با اشاره به آمار بالای سوددهی پالایشگاه‌های روغن سازی گفت : تداوم این وضعیت باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شده و مابقی نیز با حداقل ظرفیت توان خود فعالیت می‌کنند .

کوهنورد با انتقاد از عدم حضور بخش خصوصی در احداث پالایشگاه روغن سازی ادامه داد : با توجه به حضور توانمند بخش خصوصی در احداث مینی ریفاینری ها شایسته است تعداد چهار پالایشگاه های روغن سازی که خصولتی بوده با حضور بخش خصوصی پایین‌دستی افزایش یافته تا مشکلات کنونی در ایجاد رانت و مدیریت عرضه رفع گردد .
۳۰ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۵۱
تعداد بازدید : ۲۱۰