در نامه مدیران 17 شرکت تصفیه دوم روغن کارکرده به گمرک ایران اعلام شد؛در ضمانت نامه بانکی صادرات سوخت تقطیری بازنگری کنید

در نامه مدیران 17 شرکت تصفیه دوم روغن کارکرده به گمرک ایران اعلام شد؛در ضمانت نامه بانکی صادرات سوخت تقطیری بازنگری کنید
روز شنبه 25 آذر 91، حدود 17 نفر از اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی کشور، در اعتراض به محدودیت ها و موانع صادرات روغن سوخت تقطیری، در محل گمرک ایران حاضر شده و خواستار بازنگری در ضمانت نامه بانکی صادرات سوخت تقطیری و اجرای رویه صادرات این محصول شدند.

برای 100 کامیون چگونه 15 میلیاردتومان ضمانت بانکی ارائه دهیم / موضع گمرک در مورد رویه ابلاغ شده سوخت تقطیری غیر منطقی بوده و عدم تمکین به دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و رویه تدوین شده می باشد، وبه قاچاق فراورده های نفتی دامن زده و ضرر و زیان بزرگی به واحدهای تولیدی وارد نموده و حق و حقوق دولت و این کارخانجات را تضییع خواهد نمود.

مهمترین درخواست این گروه از شرکت های تولیدکننده فرآورده های نفتی و سوخت تقطیری، این است که به دلیل آن که قادر به تامین ضمانت نامه بانکی به میزان دوبرابر ارزش جهانی کالا نیستند لذا خواستار اجرای رویه صادرات روغن سوخت تقطیری هستند.




به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، یکی از اعضای این اتحادیه در این زمینه گفت: حدود 100 کامیون سوخت تقطیری در مرز ماهیرود بیرجند منتظر اجازه خروج از کشور است و اگر قرار باشد که ضمانت نامه بانکی معادل هر کامیون 150 میلیون تومان ارائه بدهیم، باید رقمی حدود 15 میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی تهیه کنیم  و این در حالیست که  چنین امکان مالی رانداریم.
وی افزود: بانک ها اعلام کرده اند که برای صدور ضمانت نامه بانکی یا باید رقم را نقد پرداخت کنید و یا معادل آن ملک وسند ملکی سهل الوصول ارائه دهید. با این مشکلات، عملا امکان صادرات نخواهیم داشت و محموله در مرز متوقف شده و روزی 150 هزار تومان برای هرکامیون باید هزینه نگهداری پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: بعد از پرداختن ضمانت نامه بانکی، باید حداقل یک ماه صبر کنیم تا جواب بیاید و ضمانت نامه بانکی آزاد شود. با چنین وضعی نه تنها امکان تامین ضمانت بانکی را نداریم بلکه سایر امور تولیدی شرکت ها با وقفه و مشکل مواجه خواهد شد.

وی گفت: این  17 نفر مدیر شرکت های تولید کننده سوخت تقطیری  که عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی هستند و در پروانه بهره برداری اکثر آنها  کلمه تولید سوخت تقطیری قید شده است،  از شرکت های خوشنام مورد نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز هستند، و روز شنبه خواستار پیگیری این موضوع بودند که باید ضمانت نامه بانکی حذف و همان شیوه نامه و رویه ستاد، اجرایی شود.

در نامه این گروه که به امضای شرکت های تولید کننده رسیده آمده است: کارخانجات تصفیه دوم کشور، خدمت بزرگی به محیط زیست انجام داده و سالانه 500 هزار تن انواع روغن های کارکرده را بازیافت می کنند، و پس از سال ها برآورده نمودن تمام خواسته های دستگاه های دولتی، از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت نفت،استاندارد، وزارت صنعت، و گمرک، موفق به دریافت مجوز محصول جانبی روغن سوخت تقطیری شده اند که براساس فصل سوم دستور العمل پیشگیری از قاچاق فراورده های نفتی تنظیم شده و گمرک نیز طی بخشنامه 10 مهر 91 به گمرکات اجرایی اعلام نموده است.
واحدهای تولیدی مجاز، نسبت به بارگیری و اعزام تانکر به مرز ماهیرود اقدام نموده اند اما به دلیل صدور نامه جدید 21 آذرماه 91 عملا صادرات این کالا راغیرممکن ساخته و ده ها تانکر در مرز ماهیرود متوقف شده و در بلاتکلیفی به سر می برند.
فرایند تنظیم رویه صادرات روغن سوخت تقطیری، بسیار طولانی بوده و حاصل تست های متعدد آزمایشگاهی، میدانی، و جلسات متعدد و طولانی در سطح کارشناسان سازمان استاندارد و شرکت نفت بوده است.
لذا باتوجه به موارد فوق، موضع گمرک در مورد رویه ابلاغ شده برای صادرات روغن سوخت تقطیری غیر منطقی بوده و عدم تمکین به دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و رویه تدوین شده که صراحتا براساس یکی از بندهای دستورالعمل تنظیم شده می باشد، و علاوه براین که باعث بروز مشکلات زیست محیطی و اشغال مخازن و توقف تولید خواهد شد، به قاچاق فراورده های نفتی دامن زده و ضرر و زیان بزرگی به واحدهای تولیدی وارد نموده و حق و حقوق دولت و این کارخانجات را تضییع خواهد نمود.
لذا از آن مقام مصرانه خواستاریم دستورات لازم در خصوص همکاری و مساعدت در اجرای رویه صادرات روغن سوخت تقطیری را صادر فرمایند.








تبصره 2 ماده 17 دستورالعمل


طبق  تبصره 2 ماده 17 دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای و شیوه های مبارزه با آن، مصوب اعضاء اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،  صادرات فرآورده‌های ترکیبی فاقد استاندارد ملی و ضایعات پتروشیمی و...برابر رویه‌ای خواهد بود که توسط دبیرخانه ستاد با هماهنگی وزارت صنایع و معادن، شرکت پخش فراورده های نفتی، سازمان استاندارد و گمرک تهیه و ابلاغ می‌شود.

 این در حالیست که به صادرکنندگان و شرکت های تولیدی اعلام شده که برای صادرات سوخت تقطیری باید ضمانت نامه بانکی به میزان دو برابر ارزش جهانی کالا سپرده شود.

به گزارش بولتن نیوز، پس از ارائه این نامه، به این عده  اعلام شد که برای بررسی موضوع، باید به ساختمان گمرک در خیابان شهید بهشتی مراجعه کنند. این افراد با مراجعه به معاونت امور گمرکی درخواست ملاقات و مذاکره کردند که در نهایت یکی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی موفق می شود که با معاون امور گمرکی ملاقات کند.
وی با شرح ماجرا، عنوان می کند که اکنون حدود 100 کامیون حامل سوخت تقطیری در مرز منتظر خروج از کشور است و هزینه نگهداری و اجاره حمل هر کامیون روزانه 150 هزار تومان است و در حالی که انتظار داشتند که دستور معاون امورگمرکی مبنی بر اجرای شیوه نامه اجرایی شود، امااعلام شده که این بخشنامه از روی سایت گمرک برداشته شده است و تلفنی نیز به گمرک مرزی اعلام شده که از خروج كامیون های سوخت تقطیری جلوگیری شود.

در تاریخ 10 مهرماه 1391 نامه ای به ناظرین گمرک اجرایی ارسال شده که رونوشت آن نیز برای آگاهی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ارائه شده است، و در آن اعلام شده که رویه اجرایی صادرات روغن سوخت تقطیری جهت اقدام لازم ابلاغ می شود.
اما چند روز بعد این بخشنامه که تصویر آن در زیر آمده است از روی سایت گمرک برداشته شده و تلفنی از گمرکات خواسته شده که بخشنامه اجرا نشود.






نکته جالب این است که در مذاکرات گمرکی نیز به این نکته اشاره شده که برخی شرکت ها منتظر صدور محموله های خود هستند و در این زمینه باید تکلیف آنها مشخص شود.


در تاریخ 11 آذرماه 91 نامه ای از اداره کل گمرکات خراسان جنوبی به دفتر صادرات گمرک ارسال شده که در آن آمده است:  با توجه به وصول محموله های صادراتی شرکت های قطران کاوه و بهروان لرستان، به گمرک مرزی ماهیرود و پیرو مذاکره تلفنی با معاون صادرات، خواهشمند است در خصوص صادرات این محموله ها نظرات ارشادی مبذول فرمایید.




به دنبال این نامه ، دفتر صادرات در نامه ای خطاب به دفتر حقوقی گمرک، نوشته است: رویه اجرایی صادرات روغن سوخت تقطیری در تاریخ 21 شهریور 91  از سوی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا واصل شده و صادرات سوخت تقطیری پس از انجام تشریفات و بلامانع بودن صادرات از سوی معاونت پیشگیری ستاد امکان پذیر است. با توجه به مجوز صادرات برخی محمولات، از سوی ستاد، با عنایت به ابهامات حقوقی مطروحه، در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش اظهار محمولات صادراتی ارشاد فرمایید...





روند 2 ساله شیوه نامه اجرایی

براساس این شیوه نامه که در یک روند 2 ساله تهیه و مصوب شده است، با حضور کارشناسان گمرک، صنایع، استاندارد، شرکت پخش و پالایش و اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی،  روند بررسی وضعیت شرکت های تولیدی و کارخانه های تولید روغن تصفیه دوم کارکرده، انجام شده است و کارشناسان باحضور در مراحل تولید، انبارها، بررسی قبوض آب، برق، گاز و... تایید کرده اند که این کارخانه ها، سوخت تقطیری نیز تولید می کنند.


یکی از تولیدکنندگان سوخت تقطیری در این زمینه به خبرنگار ما گفت: سوخت تقطیری، محصول فرعی در روند تصفیه روغن از روغن کارکرده است و در تمام کشورهای جهان، این روند تولید، با تولید سوخت تقطیری مواجه می شود و حتی پتروشیمی ها نیز چنین محصولی را تولید می کنند.
روغن سوخت تقطیری، از نظر مشخصات با گازوئیل تفاوت زیادی دارد و برای شناخت و ارائه دلایل از وجود چنین ماده ای در شرکت های تصفیه روغن، کارگروهی از سازمان استاندارد، شرکت پخش فراورده های نفتی، و... تشکیل شد و تایید کردند که بین 7 تا 12 درصد تصفیه روغن کارکرده به روغن سوخت تقطیری تبدیل می شود.
در نتیجه شیوه نامه اجرایی تصویب شد تا مخازن و تانکرها با حضور نماینده شرکت پخش، استاندارد و صنایع، پلمپ شود و بعد از بازرسی و مشخص شدن منشا تولید، صادر شود.
جالب است که برخی مدیران به مسوولان شرکت های تولیدی اعلام کرده اند که شما باید منشا تولید روغن را اعلام کنید و آنها گفته اند که شرکت ما تولیدکننده روغن سوخت تقطیری است.

۲۷ آذر ۱۳۹۱ ۱۱:۵۶
بولتن نیوز |
تعداد بازدید : ۳,۴۸۴