عدم نظارت بر قیمتگذاری محصولات پالایشگاهای میانی صنعت پایین دست را به نابودی می کشاند

عدم نظارت بر قیمتگذاری محصولات پالایشگاهای میانی صنعت پایین دست را به نابودی می کشاند
 
 
 هاشمی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:
 
 در خصوص تسری خوراک به صنایع پایین دستی صحبت های بسیاری از سوی اتحادیه با مسئولین و وزرا انجام شده است. متاسفانه مزیت خوراکی که در صنایع بالادستی دیده شده به صنایع پایین دستی انتقال نمی یابد.
 
 خواسته فعالان صنایع پایین دستی مشخصا این است که چون صنایع بالادستی خوراک خود را طبق فرمول های خاص و از پیش تعیین شده و با قیمت مشخص دریافت می کنند، به صنایع پایین دستی طبق یک فرمول مشخص و با قیمت منطقی، خوراک تخصیص یابد.
 
 مشکل اصلی اینجاست که وقتی خوراک از بخش میانی به پایین دستی قرار است تسری پیدا کند، بخش دولتی و خصولتی همدست شده و سبب گران فروشی خوراک در بورس کالا و بازار می شوند.
 
 نکته چالشی دیگر، عدم رسیدن منظم و به موقع خوراک به صنایع پایین دستی است که قدرت تصمیم گیری را از واحدهای تولید می گیرد چراکه یک واحد تولیدی باید حداقل برای سه ماه آینده از میزان و مبلغ خوراک دریافتی خود مطمئن شود تا بتواند با مشتریان خود وارد قرارداد شود.
 
 اما متاسفانه پالایشگاه های چهارگانه در حوزه روغن بسیار ضعیف عمل کرده و با تزریق قطره چکانی خوراک به بورس کالا، سبب افزایش تقاضا و جهش بی ضابطه قیمت می شوند که تولید محصول را برای صنایع پایین دستی خارج از صرفه اقتصادی می کند.
 
 نمایندگان اتحادیه در یک نشست که با حضور مسئولان وزارت صمت و تولیدکنندگان روغن برگزار شده بود اعلام کردند تا قیمت خوراک صنایع پایین دستی پالایشگاه های روغن سازی با سود ماهانه 17 درصد (سالانه بیش از ۲۰۰ درصد) تعیین شود که این رقم بسیار بالاتر از نرخی است که سازمان حمایت از مصرف کننده برای این صنایع تعریف کرده است اما همین نرخ گذاری منطقی هم از سوی تولیدکنندگان روغن موتور رد شد چراکه به سودهای ۴۰۰ الی ۵۰۰ درصدی در سال تمایل دارند.
 همه این مشکلات از عدم نظارت بر قیمتگذاری محصولات پالایشگاهای میانی ناشی می شود که با تداوم این روند قطعا صنایع پایین دستی به ورطه کامل نابودی کشانده خواهند شد.
 
۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۲۰۵