تیر خلاص پالایشگاه‌های میانی به تولید داخلی

تیر خلاص پالایشگاه‌های میانی به تولید داخلی
خام فروشی پالایشگاه های میانی نه تنها به تولید داخل ضربه می زند بلکه میزان کارآفرینی را نیز به حداقل می رساند.

 

 هاشمی مدیرعامل پتروناک:

این موضوع ناراحت کننده است که وزیر نفت اعلام می کند در خصوص خام فروشی صنایع میان دستی اطلاعی ندارد چراکه بارها در مجامع مختلف در مورد خام فروشی و اثرات سوء آن بر صنایع پایین دستی صحبت شده‌است.

 چهار پالایشگاه میان دستی با عرضه قطره چکانی در بورس و صادرات مواد خام مانند روغن پایه به قیمت های پایین تر از بازار های داخلی، هم آسیب جدی به صنایع پایین دستی وارد می کنند و هم با خام فروشی محصولات خود در بازارهای بین‌المللی پایین تر از بازار داخلی، رقیب شرکت های کوچک داخلی می شوند.

 این شرکت های بزرگ از جمله چهار پالایشگاه میانی با داشتن تخفیف خوراک، محصولاتشان را با بهای تمام شده کمتری نسبت به سایر شرکت های فعال در این صنعت تولید می کنند و در نتیجه دستشان برای نرخ شکنی در بازار باز است. 

در مجموع پالایشگاه های میانی در حال حاضر هم تولید کننده هم صادرکننده و هم رقیب بخش خصوصی پایین دستی هستند و این درحالی است که تنها ١٠ درصد از بازار به دست بخش فعال پایین دستی است که صنایع میانی در صدد هستند این ١٠ درصد را نیز از آن خود کنند.

مشکل دیگری که خام فروشی این چهار پالایشگاه ایجاد کرده، کاهش شدید تعداد مشتریان خارجی محصولات پایین دستی مانند پارافین است. برای مثال تا پیش از این بازرگانان هندی از شرکت های خصوصی داخلی پارافین خریداری می کردند اما از زمانی که پالایشگاه های میانی اقدام به خام فروشی اسلک‌وکس کرده اند، مشتریان هندی دیگر خریدار پارافین ما نیستند و کارآفرینی که می شد در کشور ما انجام شود در کشورهای خریدار مواد خام انجام می شود.

 موضوع تاسف بار اینجاست که معدود کشورهایی مانند ایران تولید کننده اسلک‌وکس هستند و می توانند از این مزید انحصاری خود بهره ببرند اما با خام فروشی رسماً تیر خلاص به تولید داخلی زده می شود.

۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵
تعداد بازدید : ۳۹۷