حسین نیک خواه مدیرعامل نفت پاسارگاد

در بحث تامین خوراک رقابت ناسالم است

در بحث تامین خوراک رقابت ناسالم است
حسین نیک خواه، مدیرعامل نفت پاسارگاد در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی «اوپکس» با تاکید بر ضرورت نهاد رگولاتوری عنوان کرد: ایجاد نهاد رگولاتوری می‌تواند، باعث فراهم آمدن شرایط عادلانه و هماهنگ برای ایجاد ارزش افزوده روی مواد خام تولیدی کشور شود.

وی در رابطه با بحث قیمت گذاری فرآورده‌های نفتی افزود: در بحث قیمت گذاری درگیر رقابت‌هایی هستیم که منصفانه نیستند. در واقع ما بخش شیشه‌‌ای اقتصاد هستیم که فروش و خریدمان در بورس کالا صورت می‌گیرد و حاشیه سودی که بدست می‌آوریم کاملا مشخص است‌. اما مبنای قیمت گذاری‌هایی که انجام می¬شود مطابق با واقعیت نیست.

 نیکخواه با اشاره به اینکه بحث قیمت گذاری باید منطقی باشد، ادامه داد: قیمت منطقی هیچ مشکلی ندارد، اما مجوز‌های صادرات محصول باید به گونه‌ای باشد که هر شرکتی نتواند، صادرات داشته باشد. اعطای مجوز‌های صادراتی به شرکت‌‌هایی که کالاهای با کیفیت تولید نمی‌کند، آسیب زا خواهد بود.

 این اتفاق باعث می‌شود که برخی شرکت‌ها تقلب کرده واقدام به تولید محصولی با کیفیت پایین کنند و سپس آن‌ها این محصول تولید شده را با قیمت بسیار پایین و بدون رعایت استاندارد‌های لازم صادر کرده و این به اعتبار کشور لطمه می زند.

 با این شرایط، بازاری که متولی آن نفت پاسارگاد و نفت جی است به دست کسانی میرسد که هیچ علاقه‌ای به این صنعت نداشته و تنها به کسب سود کوتاه مدت خواهند بود.

 به گفته نیک خواه، وقتی چنین شرایطی وجود داشته باشد قیر ایران در بلند مدت در بازار جهانی اعتبار خود را از دست خواهد داد؛ زیرا نمی‌توان ادعا کرد که جزو با کیفیت‌ترین قیرهای موجود در جهان است. کسب اعتبار دوباره هزینه‌ای بیش از سود کوتاه مدت حاصل شده خواهد داشت.

 مدیرعامل نفت پاسارگاد افزود: در شرکت‌هایی نظیر نفت جی و پاسارگاد، هزینه‌های زیادی برای کیفیت محصول انجام می‌شود، که سبب افزایش قیمت محصولات تولیدی آن‌ها نسبت به رقبا می‌گردد. بنابراین نباید کیفیت را فدای سود کوتاه مدت کرد.

 وی در ادامه برای ساماندهی به این وضعیت به یکسری راهکارها اشاره کرد و گفت: اولین راهکار قیمت گذاری مناسب است. به عنوان دومین راهکار باید رقابت منطقی در قیمت‌ها فراهم شود. سومین راهکار ندادن سریع مجوز صادراتی است؛ البته باید به این نکته توجه داشت که این کار به معنای سخت کردن صادرات نیست و باید کیفیت محصولات صادراتی بالا و مطابق با استاندار‌ها باشد.

 مدیرعامل نفت پاسارگاد در ادامه یکی از مشکلات تولیدکنندگان قیر ایران، واردات ته مانده بی‌کیفیت پالایشگاه‌های عراق به نام (وی. آر) به داخل کشور و صادرات مجدد آن با نام قیر ایرانی عنوان کرد که این موضوع به نام قیر ایران در بازارهای جهانی آسیب جدی وارد کرده است. او درخصوص دلایل این مساله افزود: متاسفانه قیر عراق بسیار بی‌کیفیت و ارزان است و عرضه آن به نام قیر ایران در بازارهای جهانی، محصول قیر ما را نیز بدنام کرده است.

 نیکخواه با بیان اینکه خیلی مشخص نیست که این قیرها چگونه وارد می‌شود، گفت: اما برخی «وی.آر» عراق را باقیمت بسیار پایینی وارد کرده با تبدیل به قیر بسیار بی‌کیفیت به اسم قیر ایرانی، به بازارهایی صادر می کنند، که کیفیت برای آن‌ها در اولویت نیست.

تولید کالای بی‌کیفیت در وهله اول به کشور ضربه می‌زند؛ چراکه استفاده از قیر بی‌کیفیت اولین مشکلی که ایجاد می کند، خرابی جاده ها است که برای ترمیم آن یک هزینه مجددی بر روی دوش دولت تحمیل می شود.

 مدیرعامل نفت پاسارگاد با بیان اینکه مازاد محصولات تولید شده باید صادر شود، گفت: این اتفاقات سبب می شود، میزان صادرات و ارزآوری کاهش پیدا کرده و در نتیجه رفاه مردم تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد.

 رقابت ناسالم در تامین خوراک

 مدیرعامل نفت پاسارگاد در ادامه یکی از چالش‌هایی که پیش روی آنها قرار دارد را بحث تامین خوراک دانست و گفت: این موضوع به مدیریت هر پالایشگاه برمی‌گردد که تقریبا به صورت خصوصی اداره می‌شوند. در واقع تضاد منافع در این زنجیره، سبب فدا شدن منافع ملی می‌شود.

 نیک خواه همچنین با اشاره به اینکه تامین مشکلات خوراک به گونه‌ای شده که سهم ما در خوراک بسیار کاهش پیدا کرده، گفت:دلیل این امر هم این است، که این شرکت‌ها خصوصی هستند و رقابت ناسالمی ایجاد شده که بدون توجه به کیفیت تنها به دنبال کسب سود و فروش هستند.

 این شرکت‌های خصوصی به صورت مستقیم به منبع خوراک متصل هستند؛ آن‌ها به آسانی می‌توانند قیمت گذاری کرده و به نوسانات آگاه هستند؛ بنابراین نمی‌توان به سادگی با این شرکت‌ها رقابت کرد.

 مدیر عامل پاسارگاد در ادامه داشتن یک مدیریت واحد را راهکار حل این چالش دانست و ادامه داد: به نظر من این مدیریت باید در سطحی باشد که حتی بتوانند به پالایشگاه‌های خصوصی دستور دهند تا یک روند واحد را طی کنند.

به گفته او، با توجه به شرایط و مشکلات کشور، محصولی که صادر می‌شود باید بالاترین میزان ارز آوری را داشته باشد. منابع باید به گونه‌ای توزیع شود که حداقل هزینه و حداکثر سود را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل نفت پاسارگاد بابیان اینکه صادرات شرکت نفت پاسارگاد افزایش داشته است، عنوان کرد: صادرات ما به صورت بسته بندی افزایش پیدا کرده و برای اولین بار صادرات به کشور‌های حاشیه دریای خزر صورت گرفته است. به طوریکه بندر امیر آباد را نیز برای صادرات به کشورهای C.I.S ا(تحادیهٔ کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ) تجهیز کرده‌ایم.
وی در پایان میزان ارزآوری شرکت نفت پاسارگاد در دو ماهه اخیر را حدودا ۱۲ میلیون یورو عنوان کرد.


۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۴۳۰