5 راهکار مجلس برای آشفته بازار پتروشیمی

5 راهکار مجلس برای آشفته بازار پتروشیمی
مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به رشد 110 درصدی قیمت برخی از پلیمرها و محصولات پتروشیمی در بازار بورس کالا از افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از دلایل گرانی محصولات پتروشیمی یاد کرد و 5 راهکار برای ساماندهی بازار پلیمرها ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار پانا نیوز، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره مهمترین دلائل اصلی افزایش قیمت محصولات پلیمری در بورس کالا، اعلام کرد: با توجه به حساسیت محصولات پتروشیمی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز در تولید بسیاری از محصولات و بهای تمام شده اکثر کالاهای تکمیلی در ماه‌های اخیر، قیمت محصولات پلیمری که یکی از پرمصرف ترین محصولات پتروشیمی در صنایع تکمیلی بوده نسبت به آغاز سال ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس علل تغییرات قیمت محصولات پلیمری، میزان عرضه و تقاضای آنها و عوامل موثر بررسی شده است که بررسی‌ها نشان می دهند که افزایش نرخ ارز، کاهش عرضه و افزایش تقاضا از دلایل اصلی این افزایش قیمت در بورس کالا بوده اند.

از سوی دیگر بررسی روند عرضه شرکت‌های تولیدی و برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا نیز حاکی از آن است که برخی از شرکت‌های خصوصی و حتی برخی از شرکت‌های دولتی در مرداد و شهریور ماه یا اصلا عرضه ای نداشته یا عرضه محصولات خود را کاهش داده اند.

نکته قابل توجه این است که به رغم مصوبه ستاد هدفمندکردن یارانه ها مبنی بر لزوم عرضه محصولات تمامی واحدهای پتروشیمی در بورس، بر خروج شرکت ها از بورس عملا نظارت موثری وجود ندارد.

وجود بازار آزاد و تفاوت بین قیمت‌های معامله شده در بورس و بازار آزاد نیز موجبات آشفتگی در بازار و ترجیح برخی از تولیدکنندگان به عرضه محصولاتشان در این بازار شده است.

در این گزارش از افزایش حداکثری عرضه محصولات پلیمری در بورس، اطلاع رسانی سریع‌تر شرکت بورس کالای ایران، تامین کمبود خوراک، واردات توسط نهادهای دولتی، اتخاذ روشهای کنترلی مناسبتر توسط سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت و اجتناب از هرگونه مداخله قیمت گذاری در بورس به‌عنوان 5 راهکار پیشنهادی برای ساماندهی بازار پتروشیمی و محصولات پلیمری یاد شده است.
۲ دی ۱۳۹۱ ۰۴:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۳۲۱