پالایشگاه گاز ایلام برای تنوع تولید برنامه دارد

پالایشگاه گاز ایلام برای تنوع تولید برنامه دارد
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه این واحد صنعتی برای تنوع تولید خود در آینده برنامه دارد، اظهار کرد: اکنون زنجیره متنوعی از محصولات متان، اتان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام تولید می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شانا، روح‌الله نوریان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان ایلام از افزایش تولید ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ خبر داد و گفت: در این زمان در تحویل گاز طبیعی به خط، ۵ درصد، میعانات گازی ۵ درصد و در مقدار تولید گوگرد ۱۰ درصد افزایش داشتیم، ضمن آنکه در همین بازه زمانی رشد ۱۶۰ درصدی در گاز مایع خام اتفاق افتاده که به پارس جنوبی و پتروشیمی ایلام تحویل شده است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام به‌منظور بهره‌برداری و تصفیه گاز ترش استحصالی از چاه‌های گازی منطقه تنگ بیجار ساخته شده و تأمین گاز استان ایلام و استان‌های همجوار از اهداف ساخت این پالایشگاه است، افزود: خوراک پالایشگاه گاز ایلام از گازهای ترش میدان گازی تنگ بیجار تأمین و با خط لوله‌ای با ظرفیت ۶.۸ میلیون مترمکعب در روز وارد پالایشگاه گاز ایلام می‌شود و در مرحله دوم، این مقدار با اضافه شدن ۳.۴ میلیون مترمکعب در روز، به ۱۰.۲ میلیون مترمکعب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: ایجاد صنایع بزرگ در هر منطقه می‌تواند تأثیر زیادی بر جنبه‌های مختلف اقتصاد داشته باشد که وجود این پالایشگاه از این قاعده مستثنا نیست و پالایشگاه گاز ایلام از معدود صنایع بزرگ فعال در استان است که تأثیری قابل توجه بر اقتصاد ایلام دارد. این واحد صنعتی همچنین برای افزایش در تنوع تولید محصولات جانبی برنامه‌های مدونی طراحی کرده و در حال اجرا دارد.

نوریان ادامه داد: اشتغال حدود یک هزار نفر نیروی کار و ایجاد فرصت‌های اشتغال غیرمستقیم، کمک به رشد و توسعه پیمانکاران بومی، خرید بخش قابل‌ توجهی از تجهیزات عمومی مورد نیاز پالایشگاه در استان و منطقه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استان در زمینه‌های پژوهش، بخشی از تأثیرات این واحد صنعتی در اقتصاد استان است.

وی یادآور شد: این واحد صنعتی به‌عنوان تنها پالایشگاه غرب کشور شرایط راهبردی و خاصی را برای این شرکت به‌وجود آورده و عمده مصرف‌کنندگان گاز آن مربوط به بخش خانگی است که در فصل سرما و افزایش مصرف گاز، وجود این پالایشگاه در این منطقه از کشور بسیار بااهمیت‌تر می‌شود، به‌نحوی‌ که افزون بر استان ایلام، استان‌های همجوار از محصول گاز شهری این شرکت بهره‌مند ‌می‌شوند و از زمان راه‌اندازی پالایشگاه از سال ۸۶ تاکنون مصرف‌کنندگان این استان‌ها با کمترین افت فشار روبه‌رو بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه این مجموعه در سال‌های گذشته همسو با مسئولیت‌های اجتماعی، گام‌های ارزشمندی برای جامعه هدف برداشته است، افزود: پالایشگاه گاز ایلام هم‌زمان با انجام مأموریت‌های سازمانی، تلاش می‌کند به مناطق کمتر توسعه‌یافته کمک کند و بر این اصل اعتقاد دارد که فعالیت مؤثر در این حوزه افزون بر منشأ اثرگذاری مثبت در استان، سبب عمران و آبادانی در روستاهای اطراف می‌شود.

الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان ایلام هم در این دیدار گفت: هم‌اکنون جایگاه کشورمان به برکت انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف صنعتی، نظامی، پزشکی، کشاورزی، ورزشی، هوا فضا، نانوفناوری، اختراع‌ها و تولید علم و... در ردیف کشورهای برتر دنیا قرار دارد. این در حالی است که پیش از انقلاب از این پیشرفت‌ها خبری نبود.

وی به پیشرفت‌های پالایشگاه گاز ایلام در زمینه سلامت نظام اداری، پژوهش، تولید، اشتغال و... اشاره و تصریح کرد: گزارش مسئولان پالایشگاه گاز ایلام امیدوارکننده است و بی‌شک نقش مدیریت بومی در تحقق این پیشرفت‌ها بی‌بدیل است.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام با بیان اینکه با راه‌اندازی فاز دوم این واحد صنعتی هم تولید بیشتر می‌شود و هم در اشتغال‌زایی جوانان این دیار تأثیرگذار خواهد بود، افزود: تلاش مسئولان این واحد صنعتی برای تضمین تولید گاز در استان و استان‌های همجوار قابل تقدیر و قدردانی است، به‌طوری که تاکنون با تولید پایدار و مستمر این مجموعه، هیچ‌گونه مشکل قطعی گاز در استان مشاهده نشده است.
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۲۴۲