بررسی راهکارهای ایجاد بورس نفت در ایران

بررسی راهکارهای ایجاد بورس نفت در ایران
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مقوله بورس نفت و راهکارهای ایجاد آن در کشورمان را مورد بررسی قرار داد.
 

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: انحصار ایجاد شده در عرصه بازارهای فروش نفت که عملا در اختیار چند بورس محدود آمریکایی و انگلیسی است ، قدرت قیمت‌گذاری و کنترل معاملات را در اختیار واسطه‌ها و دلالان این کشورها قرار داده است.

در صورت راه‌اندازی بورس نفت در ایران می‌توان انحصار چنین قدرت‌هایی را در معاملات نفت به چالش کشید، چراکه یکی از اهداف غرب از اعمال تحریم‌های مالی، منزوی کردن ایران در تبادلات بین المللی است و راه‌اندازی بورس نفت با گسترده کردن خریداران این کالا، برای خنثی‌سازی این سیاست بسیار کارگشاست.

به نظر می‌رسد عرضه نفت در بورس انرژی نسبت به دو سناریوی دیگر یعنی راه‌اندازی بورس نفت توسط شرکت ملی نفت ایران یا عرضه نفت در بورس کالا، گزینه بهتری باشد.

به منظور کارآمدتر شدن اجرای این گزینه، پیشنهاد می‌شود ترکیب اعضای هیئت مدیره بورس انرژی تغییر یافته و به پنج سهم 20 درصدی ذیل‌الذکر تقسیم شود و هر سهم توسط یکی از گروه‌های ذی‌نفع مردم، نهادهای مالی فعال در بورس و بانک‌ها، شرکت‌های فعال حوزه برق، شرکت‌های حوزه نفت و حامل‌های انرژی، شرکت بورس کالایی ایران تأمین شود.

۲ دی ۱۳۹۱ ۰۴:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۳۹۴