پایانی بر محاط صنایع بالادست و میان دستی

پایانی بر محاط صنایع بالادست و میان دستی
شرایط تصویب و اجرای این نهاد تنظیم گر نباید به گونه‌ای باشد که کماکان صنایع بالادستی و میان دستی نفتی در این صنعت محاط باشند و با رفتارهای سلیقه‌ای خود تنها نامی از تصویب و اجرای نهاد رگولاتوری در میان باشد

پایانی بر محاط صنایع بالادست و میان دستی

امیرعباس امامی - روابط عمومی

ضرورت تصویب نهاد رگولاتوری در صنایع نفتی به عنوان خاستگاه اصلی صنایع پایین دستی نفت در طی چند سال گذشته همواره مورد بحث و بررسی کارشناسی های متعدد قرار گرفته و خوشبختانه نظر موافق کلیه نهادهای دولتی و خصوصی نیز با تصویب آن همراه بوده است . اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به عنوان دومین تشکل خصوصی برتر کشور، یکی از موجدین پیگیر تصویب این نهاد تنظیم گر بوده و مشکلات متعددی که اعضای این اتحادیه را همواره مورد تهدید قرار داده است به نظر می‌رسد در صورت نهادینه شدن رگولاتوری، معضلات این صنعت اعم از تهیه خوراک، تولید و صادرات مرتفع گردد .

صنایع پایین دستی نفت در حوزه فرآورده‌ها هر سال با شرایط نابسامانی در زمینه بازگشت ارز، خودتحریمی، قوانین خلق الساعه، تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای وزارتخانه‌ها، تحریم‌های بین‌المللی و ... روبرو بوده اند، اما عدم تسری امتیاز خوراک از پالایشگاه های میانی، مدیریت عرضه و عرضه قطره‌چکانی در بورس کالا نیز در طی حداقل دو سال گذشته، عملاً شرایط رقابت را از واحدهای تولیدی ستانده و این واحدها بعضا یا به ورطه تعطیلی کشیده شده و یا با کمترین ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند .

در هر حال با پیگیری‌های اتحادیه و همکاری کمیسیون انرژی مجلس، شورای رقابت، انجمن کارفرمایان پالایشگاهی و ... شرایط به گونه‌ای رقم خواهد ‌خورد که به زودی شاهد تصویب نهاد تنظیم رگولاتوری در صنایع نفتی خواهیم بود اما نکته ای که از آن نباید غفلت ورزید، شرایط تصویب و اجرای این نهاد تنظیم گر نباید به گونه‌ای باشد که کماکان صنایع بالادستی و  میان دستی نفتی در این صنعت محاط باشند و با رفتارهای سلیقه‌ای خود تنها نامی از تصویب و اجرای نهاد رگولاتوری در میان باشد . لذا ضرورت دارد نمایندگان بخش خصوصی پایین دستی نفت نیز به عنوان سهامدار بخشی از تامین منافع ملی در روند تصویب و اجرای قانون رگولاتوری نقش ایفا نمایند تا موقعیت ضابطه مند در رگولاتوری، هرگونه فساد، رانت و رقابت ناسالم را در این حوزه بیرنگ نماید .

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۴۸
تعداد بازدید : ۵۹۵