تأسیسات گوگرد بندر خدماتی و صادراتی تمبک سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد

تأسیسات گوگرد بندر خدماتی و صادراتی تمبک سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد
مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک از بهره‌برداری نخستین سوله مکانیزه دریافت و تحویل گوگرد این بندر در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: صادرات گوگرد دانه‌بندی‌شده پالایشگاه‌های پارس ۲، نیمه نخست سال آینده از بندر خدماتی تمبک آغاز می‌شود.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد با بیان اینکه پنج مجتمع عظیم پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در پارس ۲ به این بندر متصل می‌شود، اظهار کرد: نخستین اسکله گاز مایع بندر با محصول دریافتی از پالایشگاه فاز ۱۹ عملیاتی شده و در مراحل بعد، پالایشگاه‌های فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴، ۱۴ و مجتمع پتروپالایش کنگان نیز به این بندر متصل می‌شوند.

وی از برنامه‌ریزی برای ورود یک شناور ۴۴ هزار تنی به بندر برای بارگیری دومین محموله گاز مایع خبر داد و یادآور شد: نخستین محموله گاز مایع سرد (ال‌پی‌جی)، بهمن‌ماه از اسکله بندر خدماتی و صادراتی تمبک بارگیری و صادر شد.

مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک تصریح کرد: این بندر برای صادرات گاز مایع پروپان و بوتان به‌صورت مجزا و محصول گوگرد دانه‌بندی‌شده پالایشگاه‌های پارس ۲ احداث شده و با ایجاد امکانات برای صادرات این محصولات راهبردی، نقش بسیار بارزی در افزایش عملکرد پالایشگاه‌های موجود در منطقه دارد.

معتمد بهره‌برداری از نخستین اسکله گاز مایع بندر خدماتی و صادراتی تمبک را اولویت شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد و گفت: مطابق برنامه تعیین‌شده، با تلاش پیمانکاران اصلی این پروژه (شرکت پتروپایدار ایرانیان و مؤسسه عمران ساحل) این مهم محقق شد.

وی با تشریح امکانات و قابلیت‌های منحصر به‌فرد بندر خدماتی و صادراتی تمبک تصریح کرد: این بندر در زمینی به مساحت تقریبی ۳۶۰ هکتار احداث شده و طول دو موج‌شکن اصلی شرقی و غربی به ترتیب ۱.۸ کیلومتر و ۲.۹ کیلومتر است که در سازه موج‌شکن غربی برای نخستین بار در کشور از نظر حجم و وسعت از ترکیب سنگ و کیسون استفاده شده و حجم مصالح ریخته‌شده در دریا را به شدت کاهش داده است. این اقدام، از لحاظ زیست‌محیطی یکی از محاسن اصلی این پروژه به شمار می‌رود.

مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک با بیان اینکه در زمینه صادرات گاز مایع، این بندر با دو اسکله ال‌پی‌جی هرکدام با توان صادرات ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت پروپان و بوتان به‌صورت هم‌زمان، توانایی پهلوگیری کشتی‌های ۵ تا ۵۰ هزار تنی را دارا هستند، گفت: در بخش انبارش و صادرات گوگرد نیز اسکله گوگرد به طول ۲۷۰ متر توانایی پهلودهی کشتی‌های با تناژ ۵ تا ۵۰ هزار تنی را دارد و می‌تواند ساعتی ۱۰۰۰ تن گوگرد را بارگیری و از منطقه صادر کند.

معتمد افزود: درباره امکان بارگیری گوگرد دانه‌بندی‌شده، افزون بر اسکله، دو سوله مکانیزه دریافت و تحویل گوگرد در بندر وجود دارد که توانایی دریافت کل محصول تولیدی پارس ۲ را دارد و هرکدام از این سوله‌ها ۴۳ هزار تن ظرفیت انبارش دارند.

به گفته وی، تا پیش از پایان سه‌ ماه نخست سال ۱۴۰۰، سوله شرقی به بهره‌برداری می‌رسد و در نیمه سال آینده، صادرات گوگرد و راه‌اندازی سوله دوم که در مجموع ظرفیت ۸۶ هزار تن گوگرد را برای بندر فراهم می‌کنند، محقق می‌شود.

مجری بندر خدماتی و صادراتی تمبک از تکمیل عملیات لایروبی در این بندر تا پایان سال آینده خبر داد و درباره حجم لایروبی انجام‌شده با توجه به الزام‌های زیست‌محیطی گفت: ۱۶۷ هکتار از مساحت ۳۶۰ هکتاری بندر به حوضچه آرامش برای پهلودهی ایمن کشتی‌ها اختصاص دارد و برای انجام این عملیات به‌صورت ایمن، با توجه به ضرورت انجام لایروبی، دو شناور لایروب در بندر حضور دارند و از مجموع حجم لایروبی به میزان تقریبی ۴.۷ میلیون مترمکعب، تاکنون ۳.۷ میلیون مترمکعب انجام شده و نزدیک به یک میلیون مترمکعب باقی مانده است که این دو شناور به‌طور پیوسته در حال انجام لایروبی و رسیدن به عمق مشخص هستند.

معتمد با بیان اینکه برای بارگیری در اسکله شماره یک ال‌پی‌جی، مسیر به‌طور کامل آماده شده است و هیچ مشکلی برای پهلودهی کشتی‌های با ظرفیت ۵ تا ۵۰ هزار تن وجود ندارد، اظهار کرد: برای دریافت محصول گوگرد گرانول نیز تا قبل از پایان سه ماه نخست سال آینده این امکان فراهم می‌شود.
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۴۱۶