لایحه اصلاح قانون مالیاتی باعث فرار سرمایه‌ها می‌شود

لایحه اصلاح قانون مالیاتی باعث فرار سرمایه‌ها می‌شود
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه دولت لایحه مالیاتی را مسکوت نگه دارد، گفت: تصویب این لایحه باعث فرار سرمایه از بورس و بانک شده و قیمت طلا و دلار را افزایش می‌دهد.

به گزارش فارس، سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در بیست و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران را 7.4 اعلام کرد و اظهار داشت: این شاخص در اروپا بالای 15 درصد و در برخی کشورها بالای 20 درصد است.
وی افزود: اینکه دولت اهتمام دارد، تا راهکارهایی برای افزایش درآمدهای مالیاتی پیدا کند فکر خوبی است.
عضو هیئت رئیسه اتاق تهران میزان درآمدهای مالیاتی دولت در سال گذشته را 35 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ترکیه سالانه 122 میلیارد دلار درآمد مالیاتی دارد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: 22 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت از مالیات مستقیم که ناشی از مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت و مالیات بر ارث است و همچنین 13 هزار میلیارد تومان مالیات‌های غیر مستقیم است که حدود 6 هزار میلیارد تومان آن مالیات بر ارزش افزوده است.
حسینی گفت: لایحه اصلاح قانون مالیاتی دولت به دنبال اصلاح مالیات مستقیم است، در حالیکه در این بخش از مالیات مشکلی نداریم و عمده مشکلات مربوط به مالیات‌های غیر مستقیم است.
وی افزود: سهم مالیات‌های مستقیم ایران از درآمدهای دولت 24 درصد است، در حالی که میانگین جهانی 30 درصد است، لذا این بدان معناست که فاصله کمی با میانگین جهانی دارد، اما در مالیات‌های غیر مستقیم میانگین جهانی 42 درصد که سهم ایران 7 درصد است، لذا به نظر می‌رسد دولت در لایحه مالیاتی به دنبال اصلاح مالیات‌های غیر مستقیم باشد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه رتبه ایران در جهان در پرداخت مالیات 126 است، افزود: بنگاه‌های اقتصادی 44 درصد از سود خود را مالیات پرداخت می‌کنند که منطقی است.
وی افزود: اگر لایحه اصلاح مالیاتی دولت اصلاح شود، این خطر را برای دولت دارد که با فرار سرمایه مواجه شویم و سرمایه‌ها از بورس و بانک خارج شده و به سمت طلا و دلار بروند، لذا قیمت طلا و دلار افزایش پیدا کند.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: این لایحه مالیاتی نمی‌تواند فضای کسب و کار را بهبود بخشد، چرا که قدرت رقابت‌پذیری را کاهش می‌دهد.
وی تأکید کرد: عجله در تصویب این قانون به صلاح اقتصاد کشور نیست و تلاش ما این است که این لایحه فعلا مسکوت بماند.
حسینی گفت: پیشنهاد ما این است که دولت اولا مالیات‌های غیر مستقیم را وصول کند، سپس به سمت مالیات‌های مستقیم بیاید.

۲ دی ۱۳۹۱ ۰۵:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۵۵۲