دستیابی صنعت نفت ایران به اطلاعات جدید هیدروکربوری در لایه های رسی

دستیابی صنعت نفت ایران به اطلاعات جدید هیدروکربوری در لایه های رسی
مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از دستیابی به اطلاعات جدید و حجم واقعی منابع هیدروکربوری در لایه های رسی (شیلی) با به کارگیری روش بلوغ مصنوعی در کشور خبر داد.
 

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: هم اکنون علاوه بر روش های متعارف، استفاده از روش های غیرمتعارف از جمله، استخراج هیدروکربور از مخازن مرتبط با شیل های نفتی و گازی و  هیدرات های گازی در برنامه است.

هرمز قلاوند گفت: مدیریت اکتشاف با استفاده روش های زمین شناسی و ژئوفیزیکی اقدام به حفاری چاه های اکتشافی در مناطق جدید و ناشناخته در کل گستره جمهوری اسلامی ایران کرده و باید از جدیدترین شیوه های اکتشافی برای ارزیابی ذخایر هیدروکربوری و ارتقای ذخایر خدادادی استفاده کند.

وی از به کارگیری روش بلوغ مصنوعی برای ارزیابی لایه های شیلی خبر داد و افزود: این روش، یکی از جدیدترین شیوه های اکتشافی در زمینه ژئوشیمی سنگ های منشا و مادر نفت است که سبب نفت و گاز دار شدن مخازن زمین شناسی زیرسطحی می شود.  

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: در صورتی که حجم فیزیکی لایه های شیلی (سنگ های مولد -منشاء -مادر نفت) را در کل حوضه های رسوبی کشور محاسبه کنیم، قادر خواهیم بود حجم واقعی هیدروکربورهای مهاجرت کرده به درون نفتگیرها را به دست آوریم.

وی افزود: میزان هیدروکربور تولید شده در طول 100 سال گذشته را نیز در اختیار داریم و با تفاضل آنها از یکدیگر می توانیم تخمین دقیق تری از حجم هیدروکربور درجا و قابل استحصال را به دست آوریم.  

قلاوند گفت: بر مبنای روش بلوغ مصنوعی (Artificial maturation) با اعمال درجه حرارت و فشار مصنوعی به قطعه ای از سنگ های شیلی آماده تولید نفت، می توان میزان نفت و گاز تولیدی را با دقت بیشتری تخمین زد.

به گزارش شانا، افزایش زمان عمق تدفین، اثرهای قابل ملاحظه ای روی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی هیدروکربورهای تولیدشده دارد. تغییر و تحولات حاصل از این فرآیند با عبارت پختگی یا بلوغ ماده آلی بیان می شود. با افزایش زمان و دما، هیدروکربور می تواند درجات بلوغ مختلفی کسب کند.

در روش بلوغ مصنوعی نمونه کروژن تخلیص شده سنگ منشا پس از طی کردن درجه های حرارت، بسته به نوع روش های مرسوم، از جمله Gold Tube، MSSV و Hydrous Pyrolysis (مانند درجه حرارت های˚250، ˚350 ،˚400 و شرایط فشاری psi 500 تا 100و از چند روز تا چندماه) آنالیز واقع می شوند.

پس از پایان آزمایش گاز تولید شده از کروژن سنگ منشا برای انجام آنالیزهای شیمیایی مورد نیاز به دستگاه GC هدایت شده و به وسیله شناساگر FID، مقدار فراوانی اجزای آن (C1, C2,C3,C4,C5) اندازه گیری شده و نـوع  و مقـدار ترکیبات آن مشخص می شود.

علاوه بر اندازه گیری حجم گاز تولید شده ناشی از پختگی مصنوعی نمونه، فراوانی هر یک از اجزای آن و درصد هر نوع گاز نسبت به حجم کل گاز تولیدی نیز محاسبه می شود.

پس از آنالیز کردن بخش گازی، سیال تولید شده به روش استانداردهای موجود در آنالیزهای ژئوشیمیایی (Extraction , LC, GC, GC-MS ,C.Isotope,…) مورد آنالیز واقع خواهد شد و اطلاعات مورد نیاز از آن به دست خواهد آمد که در موارد گوناگون از جمله انطباق با سیالات موجود در حوضه رسوبی  و استفاده از پارامترهای محاسبه شده در مطالعات مدل سازی حوضه رسوبی مورد بهره برداری واقع می شود.

بر پایه این گزارش، مدیریت اکتشاف هم اکنون مسئولیت اکتشاف نفت و گاز کل کشور را به عهده دارد و با توجه به نیاز کشور می بایست نسبت به کشف انرژی های فسیلی جدید اقدام کند، همچنین این شرکت وظیفه تامین خوراک شرکت های بهره برداری نفت و گاز کشور یعنی اکتشاف بموقع و سریع میادین جدید را برای توسعه مخازن به عهده دارد. 

۳ دی ۱۳۹۱ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۳۵۰