کمبود اتیلن به خاطر کمبود خوراک است

کمبود اتیلن به خاطر کمبود خوراک است
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کاویان با تاکید بر این‌که کمبود اتیلن که گاه با آن مواجه می‌شویم به خاطر کمبود خوراک است، اظهار کرد: سیستم بالادستی خوراک را به اندازه و به‌موقع نمی‌رساند بنابراین واحدهای پایین دستی با کمبود اتیلن مواجه می‌شوند.

رضا امیری در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این‌که ظرفیت تولید اتیلن در کشور بیش از میزان مورد نیاز است و حتی ایران توان صادرات اتیلن دارد گفت: دلیل کمبود اتیلن که گاهی با آن روبرو می‌شویم به خاطر کمبود خوراک است و در صورت تامین به موقع خوراک می توانیم حتی اتیلن صادر کنیم.

 

مشارکت مدیریت‌های تابع نفت برای تسریع کار پارس جنوبی و تامین خوراک

 

وی با اشاره به این‌که وزارت نفت کار راه اندازی فاز 15 و 16 پارس جنوبی را به شرکت ملی گاز واگذار کرده است، گفت: نیروهای کمکی از مدیریت‌های تابع نفت، درگیر مسائل پارس جنوبی شده‌اند تا به کار سرعت دهند، امیدواریم طبق برنامه تا پایان سال تامین خوراک صورت گیرد.

 

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کاویان در پایان صحبت‌های خود بار دیگر خاطرنشان کرد: در صورت تامین خوراک ظرفیت تولید بیش از نیاز در کشور وجود دارد.

 

انتقال اتیلن به نقاط مختلف کشور برای گسترش توسعه پتروشیمی

 

به گزارش ایسنا، مجتمع پتروشیمی کاویان یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولید اتیلن کشور است و توان تولید سالانه دو میلیون تن اتیلن را دارد. فاز دوم کاویان براساس برنامه ریزی باید تا خرداد ماه راه اندازی شود که این موضوع در صورت تامین خوراک و تجهیزات مورد نیاز امکان‌پذیر است.

 

مجتمع پتروشیمی کاویان با هدف تزریق اتیلن به خط لوله اتیلن غرب شکل گرفت و طبق برنامه‌ریزی توسعه پتروشیمی نباید فقط محدود به مناطقی که خوراک در آن است شود بلکه توسعه باید به دیگر مناطق کشور هم برسد بنابراین وظیفه کاویان تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

 

تاکنون 10 هزار تن اتیلن در کاویان تولیدشده و چهار هزار و 600 تن از اتیلن تولیدی به خط اتیلن غرب تزریق شده، سه هزار و 900 تن به آریاساسول داده شده و مابقی در مخازن ذخیره شد.

 

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کاویان پیش‌تر در گفت و گو با ایسنا درباره تامین خوراک برای کاویان اظهار کرده بود که قرار بود از فازهای 15 و 16 و فازهای 17 و 18 پارس جنوبی یک میلیون متر مکعب اتان به مجتمع داده شود و بقیه اتان مورد نیاز از فازهای 9 و 10 و همچنین فازهای چهار وپنج تامین شود اما با توجه به تاخیر در کار فازهای 15 و 16 و فازهای 17 و 18، 50 درصد خوراک یک فاز را از مازاد اتان فازهای عمدتا 9 و 10 و پس از آن فازهای چهار و پنج می گیریم.

 

امیری با تاکید بر این‌که کاویان به دو میلیون و 534 هزار تن خوراک نیاز دارد، گفت: هشت کوره در کاویان فعال هستند و یک کوره به صورت استندبای قرار دارد. هر کوره حدود 30 تن خوراک می خورد که در مجموع کوره‌های کاویان به 240 تن خوراک احتیاج دارند؛ ‌160 تن خوراک تازه از بیرون دریافت می‌کنند و 80 تن خوراک برگشتی داخل واحد است.

 

کاویان به خاطر کمبود خوراک دو فاز شد

 

همچنین وی با اشاره به پروژه کاویان گفت: کل پروژه در یک فاز انجام شده اما به خاطر کمبود خوراک و منابع مالی در راه اندازی پروژه به دو فاز تبدیل شد که فاز اول الان در سرویس قرار دارد.

 

امیری با بیان این‌که بخشی از قطعات فاز دو هنوز راه اندازی نشده‌اند گفت: طبق برنامه ریزی فاز دو کاویان قرار است تا خرداد ماه وارد سرویس شود و ما امیدواریم به آن زمان برسد اما بخشی ازکار مربوط به تامین قطعاتی است که در حال ساخت است.

 

دلیل تاخیر در تزریق اتیلن به خط لوله اتیلن غرب

 

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی کاویان با اشاره به دلیل تاخیر در تزریق اتیلن گفت: تجهیزات برای کاویان با تاخیر تامین شد البته خط لوله نیز پس از تست مشخص شد که دارای مشکلاتی است که اکنون برطرف شده و کارها تقریبا با هم پیش رفت.

 

امیری با بیان این‌که حداقل بیش از یک میلیارد دلار در پروژه کاویان سرمایه‌گذاری شده است، به ایجاد شغل دائمی حدود هزار و 500 نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: برای انتقال اتیلن، اتیلن با دمای منفی 104 درجه سانتیگراد تبدیل به مایع می شود و قیمت حمل آن بسیار بالاست. اما چون محصول اولیه تولید است معمولا تقاضا برای خرید آن وجود دارد.

 

تولید سه هزار تن اتیلن در هر واحد

 

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کاویان با تاکید بر این‌که در صورت تامین خوراک هر واحد سه هزار تن اتیلن تولید می‌کند، هزینه تمام شده تولید را در یک ماه 10 تا 15 میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: هزینه خوراک 150 دلار و هزینه اتیلن 750 دلار است.

۳ دی ۱۳۹۱ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۴۵۵