جدیدترین تهدید تقاضای نفت:

شیوع گسترده کرونای هندی

در حالی که از شروع سال جاری میلادی امیدواری ها نسبت به افزایش تقاضا برای نفت به شدت بالا رفته بود اما حالا شیوع بی سابقه کرونا در هند که به تعطیلی گسترده این کشور منجر شده، تردیدهایی در این زمینه ایجاد کرده است.



به گزارش گروه انرژی نفت خبر از اویل پرایس، شیوع کرونا در سومین کشور مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان که باعث شده تا دولت این کشور برای جلوگیری از تشدید این بیماری تعطیلی گسترده در این کشور اعلام کند، خوش‌بینی‌ها درباره افزایش میزان تقاضا برای نفت در جهان را حداقل برای ماه آینده تحت تاثیر قرار داده است.

طی دو روز اخیر، هند بیشترین آمار ابتلا به کرونا را در جهان ثبت کرده است و همین موضوع باعث شده تا همه فعالیت ها در شهرهای بزرگ این کشور به حال تعلیق درآید؛ موضوعی که قطعا بر میزان تقاضا برای نفت این کشور طی دو هفته آینده تاثیرگذار خواهد بود.

پالایشگاه‌ها در هند اعلام کرده‌اند که میزان خرید گازوئیل که پر مصرف‌ترین محصول نفت در این کشور به شمار می‌آید طی ماه اخیر به نسبت ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش نشان می دهد.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که میزان خرید همه محصولات نفتی در هند از جمله گازوئیل، بنزین و گاز مایع در نیمه نخست ماه آوریل پایین آمده است چرا که طی ماه اخیر روند شیوع کرونا در هند افزایشی بوده و دولت این کشور نیز به ناچار تعطیلی های موقتی اعلام کرده بود تا بتواند جلوی افزایش موج ابتلا به این بیماری را بگیرد.

حالا حتی آمارها نشان می دهد که میزان تقاضا برای نفت و محصولات نفتی در نیمه دوم ماه آوریل وضعیت شکننده تری خواهد داشت و این موضوع به نوبه خود بر میزان تقاضای جهانی برای این محوصلات اثرگذار است.

پتروشمی‌ها درهند اعلام کرده اند که میزان خرید نفت را موقتا متوقف خواهند کرد چرا که در حال حاضر حجم قابل توجهی از این محصولات در انبارها ذخیره شده و تا زمانی که میزان مصرف در این کشور به وضعیت عادی برنگردد برنامه ای برای خرید نفت نخواهند داشت.

در سال های اخیر با افزایش میزان پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در هند، این کشور به یکی از بزرگترین خریداران نفت در جهان تبدیل شده است.

به همین دلیل همزمان با افزایش قیمت، هند از تولید کنندگان بزرگ عضو اوپک پلاس شدیدا تقاضا کرد که به جهت کنترل قیمت، برنامه توقف افزایش را کنار بگذارند.
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۳۴
تعداد بازدید : ۴۵۵