خوراک تولیدی با میزان مورد نیاز پتروشیمی‌ها تناسب ندارد

خوراک تولیدی با میزان مورد نیاز پتروشیمی‌ها تناسب ندارد
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تشریح دلایل عدم تامین کامل خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها و نبود توازن در این مهم، گفت: صنعت پتروشیمی به دلیل تامین ارزان‌تر خوراک گازی در مقایسه با خوراک مایع دچار رشد ناهمگون شده است، درواقع خوراک تولید شده در کشور با میزان مورد نیاز پتروشیمی‌ها تناسب ندارد.

به گزارش اوپکس به نقل از سهام انرژی، حسین حسین زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: آنچه منتقدان وضعیت کنونی بر آن تاکید دارند، این است که خوراک گازی در مقایسه با خوراک مایع بسیار ارزانتر در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد و این امر موجب می‌شود تا سوددهی پتروشیمی‌های گازی بسیار بیشتر از پتروشیمی‌های با خوراک مایع باشد، نتیجه آنکه سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در صنایع با خوراک مایع را پیدا نمی‌کنند و این امر موجب رشد ناهمگون صنعت پتروشیمی می‌شود.
عدم تناسب خوراک تولید شده در کشور با میزان مورد نیاز پتروشیمی‌ها
وی در ادامه مطرح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد مشکل بزرگی در توسعه واحدهای پتروشیمی در کشور هستیم لذا توجه به این نکته ضروری است که احداث هر واحد پتروشیمی نیازمند تامین خوارک است و با توجه به عدم تناسب خوراک تولید شده در کشور با میزان مورد نیاز پتروشیمی‌ها اکنون و به ویژه در آینده شاهد کارکرد پتروشیمی‌ها به ظرفیتی پایین‌تر از حداکثر ظرفیت کارکرد آن‌ها خواهیم بود که این موضوع سبب کاهش راندمان اقتصادی و عملیاتی این واحدها خواهد شد.
به گفته حسین زاده عدم توجه به معماری پتروشیمی‌ها در حوزه تولید متانول (۳۷%) و پروپیلن (۲%) در کشور و میزان بسیار پایین تولید پروپیلن (۲%) در مقایسه با میزان نرم میانگین جهانی متانول (۱۲%) و پروپیلن (۱۶%) نیز از بحث‌های مهم دیگری است که در حوزه پتروشیمی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: پروپیلن که به خاویار صنعت پتروشیمی معروف است به‌عنوان فرآورده مادر، جهت تولید فرآورده‌های بسیاری در صنایع مختلف بکار گرفته می‌شود و دارای ارزش افزوده بالایی است.
کاهش تولید گاز موجب تلاقی منحنی تولید و مصرف گاز در کشور شده و در نهایت منجر به قطع خوراک پتروشیمی‌ها خواهد شد
وی تاکید کرد: با توجه به افزایش روزافزون مصرف متان در کشور به‌عنوان گاز طبیعی همچنین کاهش تولید گاز به دلایل مختلف که خارج از بحث این مصاحبه است اگر تدبیر ویژه‌ای دراین خصوص صورت نپذیرد در سال‌های آتی شاهد تلاقی منحنی تولید و مصرف گاز در کشور خواهیم بود که حاصل آن کاهش شدید یا بعضاً قطع خوراک پتروشیمی‌ها است.
اختصاص فقط ۷% گاز تولیدی در کشور به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها
این نماینده مجلس با بیان اینکه اکنون فقط ۷% گاز تولید شده در کشور به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اگرچه این درصد بخش کوچکی از گاز تولیدی در کشور است اما در سال‌های اخیر شاهد هستیم که همین بخش کوچک نیز در فصول سرد سال به‌دلیل نیاز تامین مصرف خانگی، کاهش یافته و میزان خوراک ورودی به پتروشیمی‌ها افت می‌کند.
وی معتقد است موضوع مهم دیگر در ارتباط با خوراک واحدهای پتروشیمی، اورهال تاسیسات فرآورشی و ماشین‌‌های دوار است که بعضا به علت از مدار خارج شدن آن‌ها میزان خوراک ارسالی به واحدهای پتروشیمی کاهش خواهد یافت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع در حوزه پتروشیمی نیازمند یک سند بالادستی هستیم تا به میزان عرضه و تقاضا و ایجاد یک تعادل بین پتروشیمی‌های با خوراک مایع و گاز توجه بیشتری شود تا اگر قرار است واحدی جدید احداث شده یا توسعه یابند به تامین دراز مدت خوراک آن توجه جدی شود.
بنابراین گزارش، صنایع پتروشیمی ایران بر حسب نوع محصول تولیدی، از ۲ نوع خوراک گازی و مایع تغذیه می‌کنند. واحدهای تولیدی که الفین (اتیلن، پروپیلن و در ادامه زنجیره تولید انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن) محصول اصلی آن‌ها به شمار می‌رود، عمدتاً از گاز اتان و فرآورده‌های نفتی مایع (نفتا، پروپان، بوتان، رافینیت و ...) که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود، استفاده می‌کنند اما واحدهایی که محصول اصلی آن‌ها متانول، آمونیاک و اوره است، بیشتر از گاز متان استفاده می‌کنند.
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۲۴۹