کارنامه ۱۰۰روزه بایدن؛ از روزولت تا چین مقایسه عملکرد چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا با روسای‌جمهور پیشین

کارنامه ۱۰۰روزه بایدن؛ از روزولت تا چین مقایسه عملکرد چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا با روسای‌جمهور پیشین
اقدامات جو بایدن در ۱۰۰روز اول کاری خود یادآور اقدامات فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که طی ۱۰۰روز در سال ۱۹۳۳ بر آن بود که دولت ایالات‌متحده را تغییر شکل دهد.

به گزارش «اوپکس» از دنیای اقتصاد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی در کنگره، کارنامه ۱۰۰روزه خود را ارائه کرد. او در سخنانش از دو طرح خود که شامل فراگیرترین اصلاحات در نظام تامین اجتماعی از دهه ۱۹۶۰ است، رونمایی کرد. منتقدان وی را به‌دلیل همین برنامه‌ها به گردش به چپ متهم می‌کنند. وی در عین حال در بخش دیگری از نطق خود به روسیه و چین، رقبای ایالات‌متحده، به شدت تاخت.

جو بایدن، چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا ۱۰۰ روز است که ساکن کاخ سفید است. در این مدت او انبوهی از دستورات اجرایی را امضا و برای مهار کرونا، بسته‌ای ۹/ ۱ تریلیون دلاری را به تصویب رسانده است. اقدامات او در این ۱۰۰روز یادآور اقدامات فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که طی ۱۰۰روز در سال ۱۹۳۳ بر آن بود که دولت ایالات‌متحده را تغییر شکل دهد. به همین منظور فایننشال‌تایمز در گزارشی به مقایسه عملکرد جو بایدن در نخستین ۱۰۰روز کاری او با برخی از روسای‌جمهور پیشین ایالات‌متحده پرداخته است.

بنابر اطلاعاتی که در آرشیو آنلاین «پروژه ریاست‌جمهوری آمریکا» در دسترس است، جو بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در دوران پس از ریاست‌جمهوری روزولت؛ دستورات اجرایی، اعلامیه و یادداشت‌های ریاست‌جمهوری داشته است. برخی از این دستورات جنبه‌ای نمادین دارد، همچون نام‌گذاری روز تحلیف او در ۲۰ ژانویه با نام «روز وحدت ملی». با این وجود اگر این دستورات نمادین را نادیده بگیریم، شمار اقدامات بایدن در ۱۰۰روز اول ریاست‌جمهوری بیش از سایر روسای‌جمهور به‌جز روزولت بوده است. زمانی که ایالات‌متحده با رکود بزرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، روزولت در ۱۰۰روز نخست کاری خود ۱۵ لایحه مهم را امضا کرد. یکی از لوایحی که بایدن در ۱۰۰روز نخست ریاست‌جمهوری خود امضا کرد بسته محرک اقتصادی بود. همچنین او لوایحی را امضا کرده که اجازه می‌دهد ۳/ ۲ تریلیون دلار در زیرساخت‌ها و ۸/ ۱ تریلیون دلار برای برنامه‌های اجتماعی هزینه شود. او در این مدت، ۴۲ دستور اجرایی امضا کرد که بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ معاصر است.

از این تعداد، نیمی از آنها تنها برای تغییر اقدامات رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ بوده است. این در حالی است که ترامپ در ۱۰۰روز نخست کاری خود ۳۳ دستور اجرایی امضا کرد که تنها ۲۴ درصد از آنان در جهت بی‌اثر کردن دستورات اجرایی اوباما بود. همچنین اوباما در مدت مشابه ۱۹ دستور اجرایی را امضا کرد که ۷ دستور آن برای لغو دستورات اجرایی جورج بوش بود. در نتیجه بایدن بیش از سه رئیس‌جمهور قبلی در راستای معکوس کردن دستورات رئیس‌جمهور پیش از خود گام برداشته است. از سوی دیگر انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور حدود ۴هزار شغل انتصابی سیاسی را در دولت پر کند که از این میان حدود ۱۲۰۰ شغل به تاییدیه سنا نیاز دارد. در این بازه زمانی سنا با ۳۹ پست کلیدی معرفی شده از سوی بایدن موافقت کرده که این تعداد بیشتر از تعداد مشاغلی است که در مدت مشابه در دولت ترامپ و جورج دبلیو بوش تایید شده بودند؛ گرچه اوباما و کلینتون در کسب تاییده سنا برای نامزدهای پیشنهادی خود، سرعت بالاتری نسبت به بایدن داشتند. همچنین بایدن اولین رئیس‌جمهوری است که در دهه‌های اخیر موفق شده برای تمام وزرای پیشنهادی خود از سنا تاییدیه بگیرد.

محبوبیت رئیس‌جمهور، شاخص دیگری است که فایننشال‌تایمز به بررسی آن پرداخته است. بنا بر نظرسنجی گالوپ، محبوبیت بایدن در ۱۰۰روز نخست سکانداری‌اش قریب به ۵۷ درصد است که تقریبا از زمان تحلیف وی، ثابت بوده. روسای‌جمهور معمولا با محبوبیت بالایی به کاخ سفید وارد می‌‌شوند، اما ترامپ با محبوبتی ۴۴ درصدی رئیس‌جمهور شد که کمترین میزان از زمان انجام نظرسنجی‌های گالوپ از سال ۱۹۳۸ است.

بایدن نیز همچون ترامپ محبوبیتی قطبی در میان شهروندان آمریکا دارد. با وجود آنکه ۹۴ درصد دموکرات‌ها او را تایید می‌کنند، اما تنها از منظر ۱۱ درصد از جمهوری‌خواهان کارنامه قابل‌قبولی دارد. این برخلاف پیامی است که بایدن در روز مراسم سوگند خود بر آن تاکید کرده بود. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که جامعه آمریکا بیش از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ قطبی شده و فاصله میان آرای موافقان با بایدن و مخالفان آن ۸۳درصد است که از تمامی چهار رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده بیشتر است.



مصرف‌کنندگان آمریکایی با روی کار آمدن بایدن در ژانویه و تشویق به واکسیناسیون و همچنین تزریق کمک‌های اقتصادی دولت و افزایش شغل‌های قوی، خوش‌بین‌تر شده‌اند‌. براساس نظرسنجی دانشگاه میشیگان، میزان تمایل به مصرف در ماه آوریل به ۵/ ۸۶ درصد رسیده که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۰ است و نسبت به ژانویه ۵/ ۷ درصد رشد داشته است. همچون آمار مربوط به محبوبیت رئیس‌جمهوری، نظر مصرف‌کنندگان نیز حزبی است. از زمان انتخابات ۲۰۲۰، انتظارات جمهوری‌خواهان از اقتصاد ایالات‌متحده به شدت کاهش یافته، این در حالی است که دموکرات‌ها خوش‌بین‌ترند. این روند مخالف آن چیزی است که پس از انتخاب ترامپ در سال ۲۰۱۶ رخ داد.

جو بایدن همچنین برای برگزاری نخستین کنفرانس مطبوعاتی رسمی خود، ۶۵ روز رسانه‌ها را در انتظار نگه داشت که بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در طول تاریخ مدرن زمان برده است. ترامپ در ۲۸‌مین روز کاری خود و اوباما در بیستمین روز کاری خود، نخستین کنفرانس خبری را برگزار کردند. جو بایدن در این کنفرانس از تصویب بسته تحرک اقتصادی خود و هدف دولتش برای واکسینه کردن ۲۰۰میلیون شهروند تا پایان ماه آوریل خبر داد؛ هدفی که اکنون به آن دست یافته است. روسای‌جمهور همیشه تمایلی به کنفرانس‌های خبری کاخ سفید نداشتند و اوباما و ترامپ کمتر از روسای‌جمهور پیش از خود کنفرانس خبری برگزار کردند.
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۲۸
تعداد بازدید : ۳۹۶