عراق قصد دارد سهم اکسون موبیل را بخرد

عراق قصد دارد سهم اکسون موبیل را بخرد
عراق سرگرم مذاکره با اکسون موبیل برای خرید ۳۲.۷ درصد سهم این شرکت آمریکایی در میدان قرنه غربی ۱ است که با ۲۰ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت، یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان به شمار می رود.
عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه در بغداد به این مذاکرات اشاره کرد. وزیر نفت عراق همچنین به خبرنگاران گفت: قیمت نفت احتمالا در ماههای آینده حدود ۶۵ دلار در هر بشکه خواهد بود. تولیدکنندگان اوپک پلاس تلاش می‌کنند قیمت‌ها را در میانگین عادی خود نگه دارد. این اظهارات نشان می دهد اوپک پلاس درباره دورنمای تقاضا برای انرژی با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در هند مطمئن مانده است.

احسان عبدالجبار اسماعیل پیش از این گفته بود عراق سرگرم مذاکره با شرکت‌های انرژی آمریکایی درباره خرید سهم اکسون موبیل است.

سایر شرکا در میدان نفتی قرنه غربی ۱ که اکسون موبیل اپراتور اصلی آن است، پتروچاینا با ۳۲.۷ درصد، ایتوچوی ژاپن با ۱۹.۶ درصد، پرتامینای اندونزی با ۱۰ درصد سهم و شرکت اکتشاف نفت عراق با ۵ درصد سهم هستند.

عراق قرارداد توسعه میدان قرنی غربی ۱ را در سال ۲۰۱۰ به اکسون موبیل و شرکت اکتشاف نفت اعطا کرد.

شل در سال ۲۰۱۸ سهم ۱۹.۶ درصدی خود را به شرکت ایتوچو فروخت و از میدان نفتی مجنون خارج شد. خروج اکسون موبیل از میدان جنوبی قرنه غربی ۱ ممکن است مشابه اقدام سال ۲۰۱۸ شرکت شل در واگذار کردن سهمش در مجنون باشد که اکنون فعالیت‌هایش توسط شرکت دولتی نفت بصره اداره می شود.

در حالی که برخی از غول‌های نفتی غربی از عراق خارج می‌شوند، سایرین وارد این کشور می‌شوند. عراق در جریان سفر اوت سال گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور به آمریکا، قراردادهایی به ارزش هشت میلیارد دلار با پنج شرکت بخش انرژی آمریکا امضا کرد. این قراردادها شامل یک قرارداد بالادستی با شورون و توافق‌های نیرو با شرکت جنرال الکتریک است. سایر شرکت‌ها که با عراق قرارداد امضا کرده‌اند، شامل بیکرهیوز، هانی ول و استلار انرژی هستند.

در این بین شرکت بریتیش پترولیوم اداره میدان عظیم رمیله را برعهده دارد که حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت نفت عراق را تولید می‌کند. شرکت انی ایتالیا میدان زبیر و شرکت لوک اویل روسیه میدان قرنه غربی ۲ را اداره می‌کند.

بر اساس گزارش پلاتس، اکسون موبیل که دنبال کاهش بدهیهای هنگفت خود است، در فوریه طرح‌های خود برای فروش عمده فعالیتهایش در دریای شمال انگلیس را در راستای واگذار کردن ۱۵ میلیارد دلار داراییهایش تا سال ۲۰۲۱ و ۲۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ رونمایی کرد.
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۳۴۰