اویل پرایس گزارش داد :آمارهای تکان دهنده صنایع جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲

اویل پرایس گزارش داد :آمارهای تکان دهنده صنایع جهانی انرژی در سال ۲۰۱۲
موضوع انرژی یکی از خبرسازترین مباحث هر روزه بشر است .رویدادهایی که در بازار جهانی انرژی رخ می دهد می تواند اقتصاد جهانی محیط زیست و یا حتی زندگی روزمره انسان را تحت تاثیر قرار دهد . در اینجا به تعدادی از آمارهای تکان دهنده بازار انرژی در سال ۲۰۱۲ میلادی اشاره می شود .
افزایش ۹۶ درصدی ظرفیت تولید برق تاسیسات گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ :
گاز طبیعی یکی از سه سوخت فسیلی کلیدی در اقتصاد جهانی انرژی ( به همراه زغال سنگ و نفت) اکنون به یکی از مهمترین و کلیدی ترین سوخت های تولیدی آمریکا مبدل شده است . به عنوان نمونه تنها درماه آوریل سال جاری میزان تولید برق از گاز طبیعی در ایالات متحده آمریکا برابر با میزان برقی بوده که از زغال سنگ به عنوان سوخت اصلی تولید برق در آمریکا طی دهه های اخیر تولید شده است . بر این اساس سهم گاز طبیعی در تولید برق ایالات متحده آمریکا روز به روز در حال افزایش است و این در حالی است که سهم زغال سنگ در این فرایند تولیدی سیری نزولی دارد . اکنون سهم زغال سنگ از کل تولیدات روزانه برق آمریکا ۴۲ درصد است که این رقم در سال ۲۰۰۰ میلادی ۵۲ درصد برآورد شده بود .
هزینه شارژ هر گوشی آیفون ۵ سالانه ۰.۴۱ دلار است :
نرخ فروش گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۲ میلادی بسیار بالا بوده است به طوری که طبق محاسبات بالغ بر ۷۱۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۲ در سطح جهانی به فروش رسیده که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۱ رشد ۴۵ درصدی داشته است .
اما مطالعات انجام شده از سوی موسسه بین المللی Opower در ماه سپتامبر سال جاری نشان داد که هزینه شارژ هر گوشی آیفون ۵ که یکی از پر طرفدارترین گوشی های هوشمند در بازار جهانی است تنها سالانه ۰.۴۱ دلار است .شاید این رقم به نظر چندان چشمگیر نباشد اما چنانچه در سطح جهانی بررسی شود می توان نتیجه گرفت که استفاده از گوشی های آیفون ۵ در مقایسه با دیگر گوشی های هوشمند می تواند تا حد زیادی از مصرف انرژی بکاهد .
۲۰۱۷ سالی که ایالات متحده آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان مبدل خواهد شد:
بر اساس گزارشی که در ماه نوامبر سال جاری از سوی آژانس بین المللی انرژی منتشر شد ایالات متحده آمریکا در سایه انقلاب شیل نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی از عربستان سعودی پیشی گرفته و به بزرگترین تولید کننده نفت درجهان مبدل خواهد شد . بر اساس این آمار در سال ۲۰۳۰ میلادی این کشور صادر کننده صرف نفت خواهد بود .
۲۰۱۲ گرم ترین سال ثبت شده در سیستم آمار گیری آب و هوای ایالات متحده آمریکا نام گرفت:
سال ۲۰۱۲ سال بسیار گرمی برای ایالات متحده آمریکا بود . بر اساس آمار تا پایان ماه نوامبر سال جاری متوسط دمای ملی در این کشور ۳.۳ درجه فارنهایت بالاتر از متوسط دما در قرن بیستم و یک درجه فارنهایت بالاتر از بالاترین رکورد این کشور در سال ۱۹۳۴ بوده است .
دولت ژاپن اعلام کرد که تعداد ۵۰ راکتور هسته ای خود را تا سال ۲۰۴۰ میلادی از چرخه تولید خارج خواهد کرد :
در پی وقوع فاجعه هسته ای فوکوشیما در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی دولت ژاپن اعلام کرد که این کشور قصد دارد در سیاست های تولید انرژی خود تجدید نظر کند. تنها دو سال قبل ۳۰ درصد از کل برق این کشورتوسط ۵۰ راکتور هسته ای تولید می شد اما هم اکنون تنها دو راکتور از مجموع ۵۰ راکتور مذکور برای تولید برق به فعالیت خود ادامه می دهند و الباقی نیز تحت انجام بازنگری های امنیتی هستند . دولت ژاپن در ماه سپتامبر اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی تمامی راکتورهای هسته ای خود را از چرخه تولید انرژی خارج کند . در پی این اقدام کشورهای آلمان سوئیس و فرانسه نیز اعلام کردند که قصد دارند در دهه های آینده فعالیت هسته ای برای تولید برق را متوقف کنند .
سالانه ایالات متحده آمریکا ۵۶.۲ درصد انرژی را هدر می دهد:
بر اساس تازه ترین آمار ارائه شده از سوی لابراتوار ملی لارنس لیورمور در ماه اکتبر ، به رغم پیشرفت های حاصل شده در خصوص فناوری های ارتقاء دهنده بهره وری اما هنوز هم آمریکا بخش عمده انرژی مورد استفاده را به هدر می دهد . سطح بهره وری انرژی دراین کشور هم اکنون تنها ۴۳.۸ درصد است .
۳ دی ۱۳۹۱ ۲۰:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۴۲۲