آژانس بین المللی انرژی:

امسال تقاضا از رشد عرضه پیشی می‌گیرد

 

به گزارش نفت خبر از رویترز، آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد پیشرفت کارزار جهانی واکسیناسیون کرونا موجب ترمیم اقتصاد جهانی و پیشی گرفتن تقاضا از میزان تولید تولیدکنندگان عمده نفت خواهد شد.

🔻در گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی با اشاره به افزایش تولید نفت کشورهای عضو گروه اوپک پلاس آمده است: «رشد مورد انتظار عرضه نفت در ماه های باقیمانده از سال ۲۰۲۱ فاصله زیادی با پیش بینی ما در مورد افزایش قابل توجه تقاضا بعد از سه ماهه دوم سال دارد.»

🔻آژانس پیش بینی کرده که میزان تقاضای روزانه نفت جهان در فاصله سه ماهه نخست تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۶.۵ میلیون بشکه افزایش یابد.

🔻در ادامه این گزارش آمده است: «در عین حال بحران کووید در هند یادآور این نکته است که چشم انداز تقاصای نفت همچنان با ابهام و عدم قطعیت مواجه است. تا زمانی که همه گیری کرونا کنترل نشده، آشفتگی و شکنندگی موجود در بازار نفت تداوم خواهد داشت.»

🔻همچنین در این گزارش خاطر نشان شده که حجم ذخایر نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به «سطح عادی تری» بازگشته به نحوی که آمارهای ماه مارس نشان می دهد که حجم این ذخایر تنها ۱.۷ میلیون بشکه بالاتر از متوسط ۵ سال گذشته است.

🔻ارزیابی افزایشی آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت در حالی صورت می گیرد که این سازمان برآورد کلی خود از میزان رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۱ را ۲۷۰ هزار بشکه نسبت به گزارش قبلی خود کاهش داده و به ۵.۴ میلیون بشکه در روز رسانده است.

🔻آژانس همچنین با استناد به کاهش تقاضای نفت در اروپا و آمریکای شمالی در سه ماهه نخست و افت قابل توجه مصرف هند در سه ماهه دوم سال، برآورد خود از میزان «تقاضا» برای نفت خام اوپک در نیمه دوم سال را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه کاهش داده است.

🔻این گزارش به صورت تلویحی از ضرورت تعدیل کاهش تولید گروه اوپک پلاس حتی در صورت کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران سخن گفته و برآورد خود از میزان تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ را نسبت به گزارش ماه گذشته خود ۱۶۰ هزار بشکه کاهش داده است. 

🔻در ادامه آژانس بین المللی انرژی تصریح کرده: «بر اساس سناریوی فعلی کاهش تولید اوپک پلاس، سرعت افزایش عرضه به اندازه ای نخواهد بود که بتواند با روند مورد انتظار ترمیم تقاضا همراهی نماید... تشدید شکاف میان عرضه و تقاضا مسیر را برای تعدیل بیشتر کاهش تولید اوپک پلاس و یا حتی افت شدیدتر ذخایر جهانی فراهم می سازد.»

🔻آژانس بین المللی انرژی همچنین روز سه شنبه در گزارشی با عنوان چشم انداز بازار انرژی های تجدیدپذیر اعلام کرده بود، ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر جدید در سال ۲۰۲۰ با ۴۵ درصد رشد به ۲۸۰ گیگاوات رسیده که بیشترین رشد سالانه از سال ۱۹۹۹ تاکنون بوده است.

🔻۵۰ درصد از رشد ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته متعلق به چین بوده و این کشور در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز به ترتیب سهمی ۴۵ و ۵۸ درصدی از رشد ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

🔻به گفته آژانس بین المللی انرژی، امسال حدود ۲۷۰ گیگاوات دیگر به ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر افزوده خواهد شد و میزان رشد در سال ۲۰۲۲ نیز به حدود ۲۸۰ گیگاوات خواهد رسید. ادامه این روند تهدیدی جدی برای سوخت های فسیلی آلاینده محیط زیست به ویژه نفت خام به شمار می رود.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۳۸۹