ارزش37 هزار میلیارد دلاری ذخایر نفت و گاز کشور

ارزش37 هزار میلیارد دلاری ذخایر نفت و گاز کشور
معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت، ارزش ذخایر نفت و گاز کشور را 37 هزار میلیارد دلار اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا مقدم در چهارمین همایش ملی ارتقای توان داخلی در بخش ذخایر باقمیانده هیدروکربوری کشور گفت: اگر ارزش نفت و گاز و میعانات گازی را 60 درصد در نظر بگیریم قریب 9 هزار میلیارد دلار به قیمت روز ارزش نفت خام تولید و مصرف شده است هرچند که نفت و گاز را به این قیمت نمی فروشیم.

وی تاکید کرد: حدود 100 میلیارد بشکه نفت، 94 بشکه میعانات گازی و معادل 207 میلیارد بشکه گاز باقیمانده است.

مقدم تصریح کرد: از زمانی که نخستین چاه حفر شده، تاکنون معادل 97میلیارد بشکه نفت و گاز در کشور برداشت شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت اضافه کرد: این منابع شامل67 میلیارد بشکه نفت، هفت میلیارد بشکه میعانات گازی، معادل 22 میلیارد بشکه گاز است.

وی ارزش نفت خام و گاز طبیعی تولید و مصرف شده را تاکنون را 9 هزار میلیارد دلار عنوان کرد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت، در آغاز حفاری و برداشت منابع هیدروکربوی تنها 16 درصد از درآمد حاصله عاید کشور می شد.

مقدم تصریح کرد: با این شرایط صنعت نفت پیشرو اقتصادی کشور قرار گرفته است که با دانش فنی و تولید تجهیزات ارزش افزوده این بخش گسترش پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: با اتکا به دانش بومی و فنی در تولیدات تجهیزات و تدوین منشور تولید در داخل در راستای گسترش ارزش افزوده منابع خام با بررسی چالش ها و راهای منطقی می توان به توسعه صنعت نفت در کشور کمک کرد.

مقدم یادآور شد: ایران از نظر ذخائر نفت و گاز باید به عالی ترین رتبه خود در دنیا برسد باید به گونه عمل کرد که سرمایه گذاران را به سمت توسعه و تولید در کشور هدایت کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت اضافه کرد: چهارمین همایش ملی ارتقای توان داخل امروز با هدف شناسایی حلقه های مختلف ایجاد ارزش افزوده در حوزه های صنعتی، ایجاد بستری برای مشارکت بین بخشی، ارزیابی توان مهندسی و پیمانکاری مجریان پزوژه های کلان کشور و کمی و کیفی سازی شاخص های ارتقای توان داخل امروز در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه دارد./
۳ دی ۱۳۹۱ ۲۰:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۳۸۸