روسیه تا چه سالی نفت در اختیار دارد؟



روسیه می گوید اگر استخراج نفت از ذخایر موجود در این کشور با سرعت کنونی ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۸۰ ذخایر نفتی کافی در اختیار خواهد داشت.

به گزارش گروه انرژی نفت خبر از اویل پرایس، الکساندر کوزلف، وزیر منابع طبیعی روسیه در گفت و گویی اعلام کرده که ذخایر نفتی این کشور دست کم ۶۰ سال دیگر دوام خواهد داشت.

این مقام روسی افزوده است که ذخایر گاز روسیه نیز با سرعت برداشت کنونی ۱۰۳ سال دیگر در اختیار خواهد بود و مسکو از این بابت تا یک قرن آینده نگرانی از بابت کمبود منابع گازی نخواهد داشت.

کوزلف همچنین افزوده که خاتمه منابع نفت و گاز به ترتیب طی ۶۰ و ۱۰۳ سال آینده در حالی خواهد بود که ذخایر نفتی روسیه توسعه پیدا نکند بنابراین اگر حفاری ها در مناطق جدید با تکنولوژی های به روز انجام شود این کشور می تواند به منابع جدیدی از نفت و گاز دسترسی پیدا نماید.

این اظهارنظر وزیر منابع طبیعی روسیه در حالی انجام می‌ شود که ماه گذشته یوگنی کیسلف، مدیر آژانس فدرال منابع طبیعی روسیه به مطبوعات گفته بود که روسیه تنها برای ۵۸ سال دیگر منابع نفتی در اختیار دارد.

او همچنین گفته بود که مسکو تنها می ‌تواند تا ۱۹ سال دیگر از منابع نفت خود سودآوری داشته باشد چرا که نفت سال ‌های بعد از آن، فقط صرف تامین نیازمندی های داخل خواهد شد.

کیسلف افزوده بود که روسیه برای گذار از وضعیت کنونی چاره‌ای ندارد که به سمت تکنولوژی های به روزتر برای توسعه میادین نفتی جدید گام بردارد.

نفت و گاز در روسیه به دلیل نقش بسیار مهمی که در تامین بودجه عمومی دارند کلیدی به شمار می آید. کاهش قیمت نفت همانند آنچه که در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داد باعث شد تا مسکو برای جلوگیری از کسری بودجه بیشتر به سمت سیاست ریاضت اقتصادی گام بردارد.

روند تولید نفت و گاز در روسیه تا سال ۲۰۱۹ افزایشی بود اما در سال ۲۰۲۰ به دلیل پایین آمدن تقاضا میزان تولید نفت در روسیه به طور متوسط ۸.۶ درصد کاهش پیدا کرد.

نباید فراموش کرد که بخشی از این کاهش به دلیل تبعیت مسکو از سیاست توقف افزایش تولید توسط اوپک ‌پلاس به منظور تثبیت قیمت در بازار نفت بود.

با وجود آنکه از زمان شروع آغاز سال جدید میلادی میزان تقاضا برای نفت بالا رفته و به همین ترتیب میزان تولید نفت در روسیه افزایش یافته است اما پیش بینی ها نشان می دهد که میزان تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۲ همچنان کمتر از آن چیزی خواهد بود که پیش از این تصور می‌ شد.

آمارها نشان می ‌دهد که روسیه در سال ۲۲ رقمی در حدود ۵۴۸ میلیون تومان تولید نفت خواهد داشت این درحالی است که پیش‌ بینی‌ های قبلی نشان می‌ داد که این کشور قادر است در این سال ۵۵۸ میلیون تن تولید نفت داشته باشد.
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۳۹۳