انتشار 750 میلیارد اوراق مشارکت با تضمین پروژه‌های نفتی

انتشار 750 میلیارد اوراق مشارکت با تضمین پروژه‌های نفتی
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: مشارکت همگانی درپروژه‌های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب علاوه بر داشتن اهمیت از جنبه ملی موجب حضور مستقیم سرمایه‌های ایرانی درتولید ناخالص ملی خواهد شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از بازار سرمایه ،ˈ حمید بوردˈ افزود: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت خام در ایران و دومین شرکت بزرگ خاورمیانه است.

وی افزود: این شرکت توان تولید روزانه بیش از 3میلیون و 200 هزار بشکه نفت را داشته و بخش زیادی از گازهای همراه را در اختیار دارد .

بورد با اشاره به گردش مالی سالانه بیش از 100 هزار میلیارد این شرکت افزود: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در 4 استان ایلام، خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر فعال است.

وی تاکید کرد: مجموعه ما در نظر دارد به منظور توسعه فعالیت‌های خود در طرح‌های توسعه و نگهداشت تولید از مشارکت سرمایه های ملی و از طریق فروش اورق مشارکت منابع مالی جدیدی را تأمین کند.

وی درباره آغاز به کار این شرکت گفت: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از قریب یک قرن پیش و البته با عناوین مختلف فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت از سال 77 با تغییرات گسترده ساختاری رسماً به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تغییر نام داد و هم اکنون با 5 شرکت تولیدی و 3شرکت خدمات پشتیبانی عملیات تولید در حال فعالیت است.

بورد با اشاره به اینکه این شرکت زمینه اشتغال مستقیم بیش از 60 هزار نفر را ایجاد کرده است، افزود: پروژه‌های توسعه ای و نگه داشت توان تولید، یکی از مهمترین فعالیت های اشتغال زا برای هزاران نفر درسطح 4 استان کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره محل هزینه کرد مبلغ ناشی از فروش این اوراق گفت: این مبلغ برای مجموعه پروژه‌های توسعه‌ای در زمینه های جمع آوری و تزریق گازهای همراه، نمک‌زدایی‌ها و بهره‌برداری جدید، حفاری، تعمیر و تکمیل چاه‌های جدید یا در حال تولید، خطوط انتقال جریانی و صادراتی نفت‌های تولیدی، تعمیرو نگهداری تاسیسأت درحال تولید و طرح‌ها‌ی تولید گاز مایع و سیستم های انتقال خوراک پتروشیمی‌های کشور به مصرف خواهد رسید.

وی گفت: طرح های بالادستی نفت در مجموع دوره بازگشت سرمایه بسیار کوتاهی دارند و حتی در برخی بخش ها نزدیک به حدود یک ‌سال می رسد اما چون این منابع در مجموع تمام طرحها پخش می‌شود و برخی طرح‌ها بحث تعمیر نگهداری و پشتیبانی تاسیسات فعلی است، فکر می‌کنیم که به راحتی در مدت پیش‌بینی شده برای بازگرداندن اصل مبالغ اوراق، این سرمایه تامین و با سود آن به راحتی از محل درآمدهای طرح های ما قابل تامین است.

بورد به پروژه‌های آینده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 20 پروژه مختلف در زمینه بهره‌برداری و نمک‌زدایی،کارخانجات جمع آوری و انتقال گازهای همراه،پروژه‌های تولید گازهای مایع و تزریق گاز،باز‌سازی، نوسازی و جایگزینی خطوط لوله های نفت صادراتی در 2 سال آینده شروع خواهد شد.

وی در خصوص وجود تحریم‌ها و اثرات تحمیلی آن بر روند کارکرد شرکت گفت: بخش زیادی از تجهیزات صنایع نفت و گاز در سال های اخیر توسط صنعت‌گران داخلی با حمایت فنی و اقتصادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در داخل تأمین و ساخته شده است همچنین در بخش‌هایی که نیاز به کالای خارجی داشتیم تاکنون به مشکلی برخورد نکرده‌ایم.

وی در انتها مناطق نفت خیز جنوب را با ظرفیت تولیدی خود به شاهرگ حیاتی تولید نفت کشور تشبیه کرد و گفت: مشارکت همگانی درپروژه‌های این شرکت علاوه بر داشتن اهمیت از جنبه ملی موجب دخالت سرمایه‌های ایرانی درتولید ناخالص ملی است .
۳ دی ۱۳۹۱ ۲۰:۲۶
تعداد بازدید : ۱,۴۶۰