مشتریان سنتی نفت ایران در ژاپن و کره جنوبی منتظر چراغ سبز واشنگتن


به گزارش اوپکس از گروه انرژی نفت خبر به نقل از رویترز، در حالی که ایران خود را برای از سرگیری صادرات نفت در صورت قریب الوقوع تحریم های آمریکا آماده می کند، مشتریان سابق نفت ایران در آسیا از جمله ژاپن، کره جنوبی و تایوان می گویند برای بررسی بیشتر شرایط خرید نفت از ایران منتظر چراغ سبز واشنگتن خواهند ماند.

پالایشگاه های ژاپنی و کره ای تا قبل از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها علیه تهران به ترتیب سومین و چهارمین مشتریان عمده نفت ایران بودند و در فاصله سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ میلادی روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت از این کشور خریداری می کردند.

اما در طول دوره غیبت دو ساله ایران از بازار نفت این کشورها، پالایشگاه های ژاپنی و کره ای نفت و میعانات خریداری شده از سایر کشورهای خاورمیانه و همچنین استرالیا، آمریکا و مکزیک را جایگزین محموله های انرژی وارداتی از ایران کرده اند.

در حالی که این روزها خبرهای مثبتی از پیشرفت در مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی به گوش می رسد، پالایشگاه های ژاپنی می گویند تا زمان لغو تحریم ها منتظر دریافت دستورالعمل های مربوطه از دولت ژاپن می مانند.

سخنگوی شرکت فوجی اویل ژاپن در این باره گفت: «به محض لغو تحریم های ایران ما بررسی می کنیم که آیا از نظر اقتصادی خرید نفت از ایران به صرفه است یا نه... اگر نفت ایران از نظر اقتصادی به صرفه باشد احتمالا خرید از این کشور را از سر خواهیم گرفت.»

شرکت های کره ای نیز برنامه مشابهی دارند. به گفته یک شرکت کره ای خریدار نفت: «اگر بتوان از ایران نفت خرید این تحول مثبتی خواهد بود... اما حتی اگر هم این اتفاق رخ ندهد تاثیر عمده ای بر شرکت ما نخواهد داشت... اگر توجیه مالی وجود داشته باشد (به محض لغو تحریم ها) ما می توانیم خرید نفت از ایران را از سر بگیریم.»
سخنگوی شرکت پتروشیمی فورموسای تایوان هم در این باره گفته، قیمت نفت ایران باید نسبت به نفت عربستان رقابتی باشد تا بتواند نظر مشتریان را جلب کند.

یک مقام مسئول در یک پالایشگاه نفتی ژاپنی به رویترز گفته حتی اگر تحریم خرید نفت برداشته شوند، خریداران باید اطمینان حاصل کنند که بانک ها قادر به انتقال پول هستند و شرکت های کشتیرانی می توانند تانکرهای خود را به ایران اعزام کنند. به علاوه شرکت های بیمه گر نیز باید بتوانند محموله های ایران را تحت پوشش قرار دهند. وی افزود: «من فکر می کنم از سرگیری خرید نفت ایران زمان زیادی خواهد برد زیرا ما ابتدا باید بر این مشکلات فائق بیاییم.»

هولدینگ انئوس ژاپن ، بزرگترین شرکت پالایشگاهی این کشور گفته تاکنون هیچ اقدامی برای خرید احتمالی نفت از ایران انجام نگرفته است. این شرکت در ایمیل ارسالی به رویترز اضافه کرده: «در ماه های آینده ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد و اقدامات آمریکا در زمینه تحریم ها را رصد خواهیم نمود.»

در همین حال ام کی سورانا، رئیس شرکت هندوستان پترولیوم گفته در صورت لغو تحریم های آمریکا علیه ایران انتظار می رود قیمت جهانی نفت کاهش یابد و در زیر ۷۰ دلار تثبیت شود. وی افزود: «طی ۴ جلسه گذشته قیمت نفت متاثر از اخبار ایران شاهد نوساناتی بین ۶۵ و ۷۰ دلار بوده است. هرگونه خبر مثبت از مذاکرات هسته ای قیمت نفت را کاهش خواهد داد.»
۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۱۴۹