از سرگیری حفاری ترکیه در شرق مدیترانه؛

اقتصادی یا سیاسی؟

وزیر انرژی ترکیه، فاتح دومز روز دوشنبه اعلام کرد کشورش در شرق مدیترانه به جستجوی گاز و حفاری ادامه خواهد داد؛ مسأله‌ای که سال گذشته به رویارویی این کشور با یونان و قبرس کشیده شد.

به گزارش نفت‌خبر از الشرق‌الاوسط، دومز می‌گوید ترکیه تا کنون ۸ کانال برای حفاری در منطقه گشوده است و می‌گوید با این‌که نشانه‌های وجود گاز هست اما تاکنون هیچ اکتشاف جدی اقتصادی صورت نگرفته است.

آقای دومز به یک روزنامه ترک گفت: "متخصصان ما داده‌های هر حفاری را با اطلاعات لرزه‌نگاری که پیشتر ثبت شده مطابقت می‌دهند. ما می‌توانیم نزدیکی هر کانال که نشانه‌ای از گاز هست چند حفاری انجام دهیم."

وزیر ترک اضافه کرد: "زمان نشان می‌دهد، اما ما امیدواریم. برآورد ما این است که بالقوه امکان وجود گاز هست."

تنش‌ها میان ترکیه و اعضای اتحادیه اروپا، یونان و قبرس بر سر منابع انرژی در شرق مدیترانه در ماه اوت به اوج خود رسید؛ در این زمان کشتی‌های اکتشافی ترک و یونانی هر دو با اسکورت ناوچه‌های نظامی به آب‌های مدیترانه آمدند.

رهبران اتحادیه اروپا در ماه مارس به ترکیه وعده تعمیق روابط تجاری را دادند، اما همچنین به آنکارا هشدار دادند در صورت از سرگیری صادرات در شرق مدیترانه منتظر تحریم باشد.

اکتشافات گازی ترکیه در دریای سیاه، بزرگ‌ترین اکتشاف گازی ترکیه بنا به انتظارات در سال ۲۰۲۳ به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

چنان‌چه گاز این منطقه به سطح تجاری برسد می‌تواند وابستگی ترکیه به واردات گاز از روسیه، ایران و آذربایجان را پایان دهد.

مناقشه مرزی دریایی میان ترکیه و قبرس و یونان (به علاوه مصر) سر دراز دارد و سال گذشته حتی تا مرز درگیری نظامی پیش رفت و با دخالت اتحادیه اروپا اندکی آرام گرفت؛ از جمله فرانسه با ارسال ناو جنگی به منطقه در حل‌وفصل موضوع وارد شد.

از آن‌جا که هنوز هیچ موفقیتی در این اکتشافات حاصل نشده است برخی از ناظران می‌پرسند هدف ترکیه حقیقتا کشف گاز است یا فشار به اتحادیه اروپا و تحریک همسایگان؟
۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۳۵۰