افزایش ریسک سرمایه گذاری در سرزمینهای اشغالی

آینده قرارداد گازی میلیارد دلاری امارات متحده عربی و اسرائیل

آینده قرارداد گازی میلیارد دلاری امارات متحده عربی و اسرائیل
در آوریل سال جاری، شرکت مبادله پترولیوم امارات متحده عربی، که زیرمجموعه صندوق ثروت ملی امارات بوده و ۲۳۲ میلیارد دلار دارایی دارد، یک تفاهم نامه همکاری برای خرید ۲۲ درصد سهام میدان فراساحلی تامار اسرائیل امضا کرد. با نهایی شدن این قرارداد، شاهد امضای بزرگترین پروژه تجاری میان دو کشور خاورمیانه پس از عادی شدن روابط اعراب و اسرائیل از آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی در چارچوب توافق آبراهام خواهیم بود.
به گزارش اوپکس به نقل از میز نفت ، زد و خورد های اخیر میان ساکنان مناطق اشغال شده فلسطین و اسرائیل و بمباران نوار غزه می تواند تاثیر زیادی بر افزایش ریسک سیاسی سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز اسرائیل به وجود آورد. هرچند به نظر می‌رسد شرکت مبادله از تکمیل این قرارداد بزرگ عقب نشینی نخواهد کرد‌.

دولت امارات متحده عربی برای خرید سهام این میدان گازی فراساحلی ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. هر چند کارشناسان معتقدند بخشی از این پول با نگاه سیاسی و اقتصادی پرداخت شده است. 
اسرائیلی ها در نظر دارند تا با هر هزینه ای، این پروژه را به اتمام برسانند. بدین‌ ترتیب می‌توانند شاهد افزایش تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در صنعت نفت و گاز این رژیم باشند.

اسرائیلی ها نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی در مناقصه های جدید اکتشاف و تولید در میادین گازی آبهای مدیترانه شامل میدان‌های تامار، لویاتان، تنین و کاریش دارند. این مناقصه ها در آینده نزدیک برگزار خواهد شد‌. رهبران تل آویو در نظر دارند تا میزان تولید گاز طبیعی خود را با هدف تامین نیاز داخلی و صادرات به کشورهای همسایه و اروپا، افزایش چشمگیری دهند. 

برای دستیابی به این هدف آنها نیازمند تمایل شرکت های بزرگ نفتی بین المللی به حضور در این مناقصه ها هستند. نکته قابل توجه این است که در مناقصه های پیشین، این شرکت های نفتی تمایلی به حضور در اکتشاف و توسعه در میدان های گازی اسرائیل نداشتند. 

تاکنون هیچ یک از شرکت‌های بزرگ بین المللی نفتی غربی (به استثنای شرکت آمریکایی نوبل) در پروژه های صنعت نفت و گاز اسرائیل سرمایه گذاری نکرده است. البته شرکت شورون اخیراً همکاری خود با اسرائیلی‌ها را آغاز کرده است.

اکثر غول‌های صنعت نفت شامل اکسون موبیل و توتال در مناقصه های پیشین واگذاری بلوک های نفت و گاز اسرائیل حاضر به مشارکت در این پروژه ها نشده بودند. آنها معتقدند شرایط ژئوپلیتیک اسرائیل بسیار پیچیده بوده و بر میادین انرژی این کشور سایه افکنده است. 

میادین گازی کشف شده اسرائیل آنقدر بزرگ نیستند که به ایجاد تمایل شرکت‌های نفتی بین‌المللی به حضور در آن منجر شود. اما این ذخایر می‌تواند علاوه بر تامین نیاز اسرائیل به کشورهای منطقه و اروپا صادر شوند. برای جلب توجه شرکت های نفتی بین المللی، رهبران اسرائیل باید نشان دهند که از توانایی صدور گاز تولید شده در میادین فراساحلی کشورشان به دولت های منطقه و اروپا برخوردارند. اما شرایط کنونی بسیار پیچیده است. 

برای حضور در بازارهای آسیایی، رژیم اسرائیل نیازمند ساخت تاسیسات پرهزینه مایع سازی گاز طبیعی ( ال ان جی) است. اما در شرایط کنونی آنها فاقد این تأسیسات هستند. البته باید به این نکته توجه کرد که بازار گاز طبیعی آسیا بسیار رقابتی بوده و ورود به آن برای بازیگران جدید دشوار است. بدین ترتیب حتی با ایجاد تاسیسات مورد نیاز تولید و آغاز صادرات، اسرائیلی‌ها با رقابت دشواری روبه رو خواهند بود. برای حضور در بازار گاز اروپا نیز آنها با چند مانع بزرگ روبرو هستند. 

رژیم اسراییل طرح ساخت خط لوله مدیترانه شرقی را با هدف صادرات گاز اسرائیل به بازارهای مصرف جنوب اروپا ارائه کرده است. ساخت این خط لوله با حدود ۲۰۰۰ کیلومتر طول و ظرفیت انتقال سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز، ۷ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.اما پس از گذشت این مدت، ساخت خط لوله مدیترانه شرقی هیچ پیشرفتی نداشته است. بر اساس اعلام مدیران صنعت نفت اسرائیل، تا سال ۲۰۲۲ میلادی تصمیم گیری نهایی در مورد اجرای این پروژه اعلام خواهد شد. باید دانست که بازارهای انرژی نسبت به ساخت این خط لوله تمایل اندکی نشان داده اند. 

ساخت این خط لوله دریایی پرهزینه بوده و مصرف کنندگان نهایی باید هزینه‌های آن را بپردازند. به علاوه این پروژه، موانع های سیاسی زیادی دارد که سرمایه گذاران را با چالش روبرو خواهد کرد. ترکیه به عنوان یک بازیگر منطقه ای قدرتمند، این پروژه را به عنوان تهدیدی در برابر ادعاهای مرزی خود در آب های مدیترانه می بیند. به علاوه، آنها معتقدند که این طرح با دور زدن ترکیه، اسراییل را از طریق قبرس به یونان و سرت متصل خواهد کرد. بدین ترتیب جایگاه ترکیه به عنوان هاب تامین انرژی اروپا تضعیف خواهد شد.
۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۲۵۹